درباره برنامه «بیشتر بدانیم»

جذابیت پنهان دانستنی‌ها

یکی از کارکردهای مهم رسانه بویژه تلویزیون، انتقال دانش، آگاهی و افزایش اطلاعات مخاطب است. میل به دانستن و داشتن اطلاعات عمومی برای همه ما جذاب است. گاهی برخی مسائل روزمره که بی‌اعتنا از کنار آنها می‌گذریم پر از رمز و راز و ابعاد ناشناخته‌اند که آگاه شدن از این ناشناخته‌ها سرگرم‌کننده است. «بیشتر بدانیم» برنامه‌ای آموزشی است که به نکات علمی درباره بدن انسان، طبیعت و اشیای پیرامون اختصاص دارد. همه افراد جامعه از هر قشر و با هرسطح سواد می‌توانند مخاطب این برنامه باشند.
کد خبر: ۴۷۳۵۹۷

یکی از مولفه‌های مهم برنامه، استفاده از مستندهای کوتاهی است که با توجه به موضوع ارائه می‌کند، مستندهای جذاب و مفید که تخصصی و پیچیده نیستند و از زبانی همه فهم بهره می‌گیرند. در ضمن تنوع موضوعی و انتخاب سوژه‌های جذاب علمی را باید از جمله ویژگی‌های بیشتر بدانیم، دانست که از خستگی مخاطب می‌کاهد و از یکنواختی برنامه جلوگیری می‌کند. واقعیت این است دامنه موضوعاتی که می‌تواند در ذیل دانستنی‌های لازم یا دست‌کم جذاب برای مردم باشد، زیاد است. با این حال مهم‌ترین محور برنامه و سوژه‌هایش، بدن و سلامت انسان است که از این نظر همه مخاطبان را با خود درگیر می‌کند و جذابیت دارد. موضوعاتی مثل حالت تهوع در سفر و برطرف کردن آن، کشیدگی عضلات بدن یا مقاومت بدن و خواص مواد غذایی از جمله مواردی است که در این برنامه مورد توجه قرار گرفته و هر انسانی به عنوان بیننده می‌تواند مخاطب آن باشد. جالب این‌که طرح موارد با آزمایش‌هایی همراه است که در هر بخش با حضور گزارشگر برای تماشاگر جنبه عینی و ملموس‌تری به خود می‌گیرد و اموری که به نظر پیش پا افتاده و عادی به نظر می‌رسید، رمزگشایی می‌شود. شاید جذاب‌ترین بخش برنامه مستندهای کوتاه آموزشی ـ آزمایشگاهی باشد که مسائل پیچیده و بغرنج علمی را به زبان ساده بیان می‌کند. واقعیت این است که بیشتر برنامه‌های علمی به علت زبان تخصصی خود دافعه ایجاد می‌کنند و نمی‌توانند در بلند مدت مخاطب را جذب کنند و نگه دارند. اما در برنامه بیشتر بدانیم این مشکل با انتخاب زبان ساده و تصویری حل شده است. البته گاهی برخی سوژه‌های انتخاب شده برای برنامه از فرط سادگی یا تکراری بودن، خستگی درپی دارند که سازندگان برنامه باید در انتخاب سوژه‌ها دقت و ظرافت بیشتری خرج دهند و روان‌شناسی و حوصله مخاطب را در نظر بگیرند.

بیشتر بدانیم هفته‌ای یکبار پنجشنبه‌ها از شبکه تهران روی آنتن می‌رود؛ در حالی که برنامه‌ای با این ظرفیت می‌تواند در مدت زمان کوتاه‌تری به شکل روزانه یا یک روز در میان پخش شود تا مخاطبان بیشتری داشته باشد. این برنامه و نمونه‌هایی مثل آن فرصت خوبی است تا کارشناسان رسانه‌ای و علمی درباره کم و کیف و چگونگی ساخت و تهیه برنامه‌های جذاب علمی در تلویزیون تحقیق و پژوهش کنند. ضمن این‌که بیشتر بدانیم، می‌تواند در قالب تیزرهای تبلیغاتی و با استفاده از ظرفیت‌های نمایشی و انیمیشنی برخی اطلاعات لازم و ضروری زندگی روزمره را با ساختار هنری‌تر به بینندگان عرضه کند.

سید رضا صائمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها