Privacy در لغت حریم خصوصی معنی می‌شود؛ یعنی همان چیزی که Cookieها می‌توانند آن را به مخاطره بیندازند.
کد خبر: ۴۷۳۲۳۵

در مورد کوکی‌ها و چگونگی عملکرد‌شان در شماره‌های قبل صحبت کردیم. کوکی‌ها فایل‌های متنی کوچکی است که توسط وب‌سرورها روی هارددیسک شما قرار می‌گیرد تا برخی اطلاعات درباره نحوه عملکرد و تنظیمات‌تان هنگام مراجعه به صفحات وب، ذخیره کنند.

کوکی‌ها می‌توانند مراجعات شما به وب‌سایت‌ها را ثبت و برخی تنظیمات شما از جمله اطلاعاتی که در برخی فرم‌ها ثبت کرده یا اکانت‌هایی را که در صفحات وب از آنها استفاده کرده‌اید در خود نگاه دارند.

اگرچه اغلب کوکی‌ها فقط توسط همان وب‌سروری که آنها را ایجاد کرده قابل استفاده است، اما در همین حد نیز می‌تواند خطرناک باشد؛ زیرا نمی‌توان به تمام وب‌سرورها اطمینان کرد!

حال سوال اینجاست آیا باید جلوی تمامی کوکی‌ها را گرفت؟ در پاسخ این سوال باید گفت اگرچه Block‌کردن تمامی کوکی‌ها باعث حفاظت بیشتر از حریم خصوصی شما هنگام کار با IE می‌شود، اما می‌تواند سرعت عملکرد شما در مراجعه و استفاده از برخی وب‌سایت‌ها را محدود کند.

بهتر است در ابتدا تمامی کوکی‌ها را Block کنید سپس اجازه‌ ذخیره‌سازی برخی آنها را برای وب‌سایت‌هایی که اطمینان دارید، بدهید.

برای انجام چنین تنظیماتی ‌باید به برگه‌ Privacy بروید و روی آیکون چرخ‌دنده در سمت راست و بالای IE9 کلیک و Internet options را انتخاب کنید.

در برگه Privacy می‌توانید به صورت کلی Level مورد نظر برای نحوه برخورد با کوکی‌ها را برای Internet Zone تغییر دهید.

گزینه‌ پیشفرض Medium است؛ در این حالت جلوی تمامی کوکی‌های Third-Party (یک) که با سیاست‌های حریم خصوصی شما سازگار نیست و اطلاعات بیشتری از عملکرد شما را در خود نگاه می‌دارد، گرفته می‌شود.

علاوه بر این، جلوی تمامی کوکی‌های Third-Party که بدون اطلاع و موافقت شما، بین وب‌سرورها با رایانه‌تان ارتباط برقرار می‌کند، گرفته شده و برای کوکی‌های First-Party (دو) این عملکرد محدود خواهد شد.

با توجه به توضیحات درج شده در مقابل هر Level می‌توانید تنظیمات مورد نظرتان را اعمال کنید.

همان‌طور که گفته شد، می‌توانید به صورت خاص هم برای کوکی‌ها قانون وضع کنید؛ برای این منظور روی دکمه Sites کلیک کرده و در پنجره‌ Per Site Privacy Actions نشانی وب‌سایت موردنظرتان را وارد کنید.

اگر دکمه‌ Block را بفشارید، به معنای مسدود‌کردن کوکی‌های آن وب‌سایت خواهد بود و فشردن دکمه‌ Allow باعث مجاز دانستن کوکی‌های آن است.

انتخاب هر یک از این دکمه‌ها با تنظیم Privacy Level ارتباط معکوس دارد؛ اگر تمامی کوکی‌ها را Block کرده‌اید، باید وب‌سایت‌های مورد نظر را Allow کنید و اگر Accept All Cookies را انتخاب کرده‌اید، ‌باید عکس این کار را انجام دهید.

در برگه Policy می‌توانید با فشردن کلید Import، یک فایل Internet Privacy Preferences را ـ که فایلی از جنس xml و حاوی تنظیماتی برای کوکی‌هاست ـ انتخاب و در اینترنت ‌اکسپلورر Import کنید. نحوه ایجاد و استفاده از چنین فایلی در بحث ما نمی‌گنجد؛ اما می‌توانید با مراجعه به نشانی زیر آن را بررسی کنید:

http://msdn.microsoft.com/en-us/
library/ms537344.aspx

گزینه‌ دیگری که در برگه‌ privacy در اختیار دارید، Advanced است. با فشردن این دکمه به پنجره Advanced Privacy Settings هدایت می‌شوید.

در این پنجره می‌توانید با نادیده گرفتن Privacy Level برای کوکی ‌های First-Party و Third-Party، تنظیمات جدیدی را اعمال و هر یک از آنها را Allow یا Block کنید.

اگر گزینه‌ Prompt را انتخاب کنید، پس از مراجعه به وب‌سایت‌ها از شما سوال می‌شود و می‌توانید همان لحظه درباره‌ مجاز دانستن یا مسدود‌کردن کوکی آن تصمیم بگیرید. البته این کار علاوه بر این‌که عملکرد شما را کند می‌کند، بسیار اعصاب خردکن است! 

در نظر داشته باشید تنظیماتی که در قسمت Per Site Privacy Actions در نظر می‌گیرید، هنگام اجرا، بر تنظیمات قسمت Advanced Privacy Settings اولویت دارد.

نکته‌ دیگر آن‌که اگر در قسمت Advanced Privacy Settings برای هر یک از کوکی‌های First-Party و Third-Party گزینه‌ Block را در نظر بگیرید، به معنای حذف کوکی‌هایی که پیش از اعمال تنظیمات روی سیستم شما ذخیره شده‌ است، نیست.

برای حذف کوکی‌ها همان‌طور که در شماره‌های قبل توضیح داده شده، ‌باید به برگه General بروید و از قسمت Browsing history گزینه‌ Delete را انتخاب کنید.

جالب است بدانید امکان Export‌کردن کوکی‌ها پیش از حذف آنها را نیز دارید! با این اقدام در صورتی که پس از حذف کوکی‌ها با مشکلی مواجه شوید، می‌توانید مجددا آنها را Import کنید.

برای این منظور کافی است از نوار ابزار IE9 (اگر آن را مشاهده نمی‌کنید، کلید Alt کیبورد را بفشارید) به منوی File رفته و گزینه‌ Import and export را انتخاب کنید، سپس طبق مراحل Wizard پیش بروید.

قسمت دیگر برگه‌ Privacy ، Location است. برخی وب‌سایت‌ها بویژه آن دسته از وب‌سایت‌هایی که سرویس نقشه آنلاین و سرویس‌های مشابه آن را ارائه می‌کند، می‌تواند تا موقعیت جغرافیایی سیستم شما را با توجه به IP Addressتان مشخص کند.

شما می‌توانید مانع ارسال این اطلاعات از طریق IE9 شوید.

برای این منظور لازم است گزینه Never allow website to … را که در حالت پیشفرض انتخاب نشده، در حالت انتخاب (فعال) قرار دهید.

دیگر امکان موجود در برگه Privacy ، فعال یا غیرفعال‌کردن Pop-up Blocker است.

Pop-upها پنجره‌های اغلب تبلیغاتی است که هنگام مراجعه به برخی وب‌سایت‌ها خود به خود باز می‌شود و می‌تواند برای رایانه‌تان مضر باشد! می‌توانید برای جلوگیری از باز شدن چنین صفحاتی، Turn on Pop-up Blocker را همیشه در حالت فعال قرار دهید.

همچنین می‌توانید با انتخاب دکمه‌ Settings در حالتی که Blocker فعال است، برخی نشانی وب‌سایت‌ها را اضافه کنید تا از این قاعده مستثنا شود. انتخاب گزینه … ‌Show notification bar در پنجره‌‌ Pop-up Blocker Settings باعث می‌شود هرگاه یک پنجره‌ تبلیغاتی از این طریق مسدود شود، یک پیغام ذیل IE به نمایش درآید.

در این پنجره همچنین می‌توانید Blocking Level را که به صورت پیشفرض Medium در نظر گرفته شده، تغییر دهید. اگر آن ‌را High در نظر بگیرید دیگر هیچ خبری از پنجره‌های تبلیغاتی ناخواسته نخواهد بود.

همان‌طور که در شماره‌های گذشته و در مبحث InPrivate Browsing گفته شد، هنگام استفاده از این قابلیت، تمامی نوارهای ابزار و Extensionهای اینترنت‌اکسپلورر غیرفعال خواهد بود.

اگر در برگه‌‌ Privacy و در قسمت InPrivate گزینه‌‌Disable toolbars and extensions … را از حالت انتخاب خارج کنید، می‌توانید هنگام استفاده از InPrivate Browsing تمامی Toolbar‌ها و Extensionهای IE9 را نیز در اختیار داشته باشید.

پانوشت‌ها:

1ـ کوکی‌های Third-Party، به کوکی‌هایی گفته می‌شود که توسط وب‌سایت‌هایی غیر از وب‌سایت اصلی که به آن مراجعه می‌کنید، روی کامپیوترتان ذخیره می‌شوند. ممکن است یک عکس یا قسمت کوچکی از وب‌سایتی که به آن مراجعه می‌کنید مربوط به وب‌سایت دیگری باشد؛ در این حالت ممکن است کوکی استاندارد مربوط به آن وب‌سایت نیز روی سیستم شما ذخیره شود که توسط تمامی وب‌سایت‌های دیگر قابل خواندن است!

2ـ منظور از کوکی‌های Firs-Party، کوکی‌هایی است که توسط وب‌سایتی که به آن مراجعه می‌کنید، روی سیستم‌تان ذخیره می‌شود. این نوع کوکی‌ها فقط توسط همان وب‌سایت قابل استفاده است.

منبع:

http://windows.microsoft.com/

http://msdn.microsoft.com

http://support.microsoft.com

http://www.sevenforums.com

http://vlaurie.com

محمدسعید نمازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها