کاریکاتوریست‌های فرانسوی در مطبوعات این کشور سارکوزی را به شکل یک روباه و فرانسوا اولاند را همچون یک لاک‌پشت به تصویر کشیده‌اند.
کد خبر: ۴۷۱۸۰۹

به نظر می‌رسد افکار عمومی مردم اروپا و بویژه مردم فرانسه از روبا‌ه‌ها خسته شده و به لاک‌پشتان در عرصه سیاسی متمایل شده‌اند.

به همین خاطر تونی بلر در انگلستان، برلوسکنی در ایتالیا و نیکلا سارکوزی در فرانسه یکی پس از دیگری سقوط می‌کنند.

اولاند، اولین رییس‌جمهور سوسیالیست فرانسه در دو دهه اخیر است که پس از پیروزی ارزشمند در انتخابات روز یکشنبه به باشگاه احزاب راستگرایان حاکم در اروپا می‌پیوندد.

عوامل متعددی موجب سقوط سارکوزی و صعود اولاند در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه شد. سارکوزی هویت سیاسی فرانسه را تغییر داده بود و از سیاست‌های آمریکا در عرصه بین‌المللی حمایت می‌کرد.

او پیوسته تلاش می‌کرد رابطه خود را با آمریکا نگه دارد و از درگیری واشنگتن در کشورهای جهان سوم پرهیز کند.

مهم‌ترین شاخصه‌هایی که در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه نقش‌آفرینی کرد مساله اقتصاد و معیشت و نیز مهاجران بیگانه در این کشور بود. سارکوزی موضعگیری تند و افراطی در خصوص مهاجران داشت و گفته بود: بیگانگان بسیاری در فرانسه وجود دارند که از مقدار لازم بیشتر است. او وعده داده بود سیاست‌هایی در پیش گیرد که مقدار آنان را کاهش دهد اما وی فراموش کرد که خود یکی از مهاجران خارجی بوده است؛ زیرا خانواده‌اش پس از جنگ جهانی دوم به پاریس مهاجرت کرده بودند.

این در حالی است که اولاند وعده داده است بیش از 250 هزار نفر از مهاجران غیرقانونی را جزو شهروندان فرانسه قرار دهد، بیشتر این مهاجران از کشورهای آفریقایی هستند.

اولاند همچنین وعده داده است سیاست‌های انسانی‌تری را در برخورد با بحران بیکاری در فرانسه و کاهش آثار اجتماعی فاجعه‌آمیز سیاست‌های ریاضتی و کاهش خدمات اجتماعی به شهروندان فرانسوی در پیش گیرد؛ سیاست‌هایی که سارکوزی در دوران ریاست جمهوری‌اش با قدرت پیگیری می‌کند. اولاند در طول رقابت‌های انتخاباتی خود تاکید می‌ورزید که ریاضت اقتصادی کافی نیست و باید برای اشتغال‌آفرینی بیکاران تلاش کرد. او وعده داده است آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را قانع سازد که دیدگاه خود را در مورد ریاضت اقتصادی تغییر دهد و خدمات اجتماعی بیشتری ارائه کند، البته با حفظ برخی اقدامات اقتصادی بسیار مهم.

باید اذعان کرد، ماموریت رئیس‌جمهور جدید فرانسه به هیچ وجه آسان و ساده نخواهد بود. بحران اقتصادی در فرانسه ویرانگر است و آمار بیکاری در کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله فرانسه به بیش از 10 درصد افزایش یافته است.

البته وضعیت سارکوزی که اکنون از قدرت کناره گرفته است، سخت‌تر از اولاند خواهد بود؛ چراکه مشکلات فراوانی پیش‌رو دارد و مهم‌ترین آن مشکل قانونی وی مبنی بر انتشار خبرهایی مبنی بر حمایت‌ مالی دیکتاتور سابق لیبی از وی در رقابت انتخاباتی سال 2006 است، اگرچه سارکوزی این اتهام را تکذیب کرد و آن را اقدامی سخیف و بی‌ارزش دانست و موسی کوسا، رییس سازمان اطلاعات سابق لیبی و مصطفی عبدالجلیل رییس شورای انتقالی لیبی نیز این اخبار و اسناد ارائه شده در سایت‌های فرانسوی را تکذیب کردند و آنها را عاری از صحت دانستند، اما به هر حال او باید در این باره پاسخگو باشد.

اکنون فرانسه در آستانه مرحله جدیدی از تاریخ خود قرار دارد که تنها به ریاست جمهوری این کشور محدود نمی‌شود. می‌توان گفت در بسیاری از امور مواضع دو نامزد ریاست‌جمهوری به یکدیگر بسیار نزدیک بود، اما باید اعتراف کرد بیش از چهار میلیون فرانسوی که اصلیت آفریقایی دارند و در فرانسه به عنوان مهاجران خارجی شناخته می‌شوند، با وعده‌های اولاند وضعیت بهتری خواهند داشت و اگر وضعیتشان بهتر نشود، حداقل بدتر نخواهد شد.

منبع: القدس العربی - مترجم: محمدجواد گودینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها