کد خبر: ۴۶۶۱۳۸

تصور داشتن لبخندی زیبا با دندان‌هایی سفید چندان هم بیراه نیست، اما بهتر است قبل از هر اقدامی‌کمی‌بیشتر راجع به علت تغییر رنگ دندان‌ها و سفید‌کردنشان بدانید.

چرا دندان‌ها زرد می‌شود؟

مراقب دندان‌هایتان باشید. گرچه گذر زمان و افزایش سن، موجب نازک‌شدن مینای دندان و در نتیجه تغییر رنگ آنها می‌شود، اما با وجود این، شما می‌توانید با مصرف کمتر غذاها و نوشیدنی‌های رنگی بویژه چای و قهوه تا حدی از این اتفاق پیشگیری کنید.

این در حالی است که برخی متخصصان معتقدند سفید‌کردن دندان (بلیچینگ) زمانی که آنها به صورت ارثی و ژنتیک کدر هستند، چندان مؤثر نیست.

این متخصصان می‌گویند: مصرف قرص مفنامیک اسید در دوران بارداری توسط مادر تأثیر نامطلوبی روی دندان کودک در سنین بالاتر می‌گذارد. مصرف سیگار هم از جمله مواردی است که نه‌تنها موجب تیرگی دندان‌ها می‌شود، بلکه لکه‌های قهوه‌ای‌رنگ ناشی از استعمال آن نیز به مراتب مقاوم‌تر است. طول دوره درمان افراد سیگاری گاهی تا 3 ماه طول می‌کشد.بعضی افراد به طور طبیعی دندان‌های سفیدتری دارند. اگر شما هم جزو این دسته هستید، اما یکباره بر اثر ابتلا به بیماری و مصرف دارویی خاص متوجه تغییررنگ د​ندان‌هایتان شدید، بهتر است با پزشکتان مشورت کنید.

روش‌های سفید‌کردن دندان

باتوجه به این‌که دندان‌هایتان چه مقدار نیاز به سفیدشدن دارند، پزشکان روش‌های مختلفی را به کار می‌گیرند. ممکن است تنها استفاده از خمیر​دندان‌های حاوی سفیدکننده را به شما پیشنهاد کنند، اما در موارد جدی‌تر آنها از 2 محلول پراکسید هیدروژن و کارباماید پراکسید بهره می‌برند. این دو محلول با نفوذ در لایه‌های زیرین مینا تأثیر چشمگیری در سفیدی دندان‌ها دار​د.

به این ترتیب، پزشک شما یا خودش این مواد را با غلظت بالا در مطب دندانپزشکی روی دندان‌هایتان قرار می‌دهد یا این‌که از شما می‌خواهد در منزل محلول سفیدکننده را با غلظت کمتر استفاده کنید. گرچه این مواد تأثیر فوری‌تری دار​د، اما دقت کنید در صورت نداشتن مهارت کافی باعث صدمه‌دیدن لثه و دندان‌هایتان می‌شوید. بنابراین توصیه‌های پزشکتان در مورد مدت زمان استفاده از مواد سفیدکننده را جدی بگیرید. دقت کنید تا جایی که ممکن است مواد سفیدکننده با لثه‌ها تماس نداشته باشد.

باز هم لیزر

امروزه لیزر تقریبا در تمام عرصه‌های پزشکی کاربرد دارد. سفید‌کردن دندان‌ها با استفاده از لیزر یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌ها و البته پرهزینه‌ترین آنهاست. برای دیدن نتیجه لیزر روی دندان‌هایتان تنها کافی است چیزی در حدود یک‌ساعت تحمل داشته باشید تا در این مدت، پزشکتان ژل مخصوص را روی دندان‌هایتان قرار دهد. سپس اشعه مخصوص را روی آنها بتاباند. پس از چند بار تکرار این فرآیند نتیجه مطلوب حاصل می‌شود.

آیا سفید‌کردن دندان‌ها ضرر دارد؟

اگر تصمیم به سفید‌کردن دندان‌هایتان گرفته‌اید، باید برای مدتی از خوردن بستنی و نوشیدن چای داغ صرف نظر کنید. حساسیت دندان‌ها به خوراکی‌های سرد و گرم از شایع‌ترین عوارض پس از سفید‌کردن آنهاست. البته نگران نباشید. این حالت اغلب گذراست و بعد از اتمام دوره درمان یا یک ماه پس از آن رفع می‌شود.

برای بهبود هرچه سریع‌تر می‌توانید از خمیردندان‌های ضدحساسیت موجود در بازار نیز استفاده کنید.

چند توصیه

‌‌ـ‌ رنگ دندان‌ها با هم تفاوت دارد. حتما خودتان هم بارها در آینه دیده‌اید که دندان‌های جلویی روشن‌تر از دندان‌های عقبی است. بنابراین از هر روشی که برای سفیدکردن دندان‌ها استفاده می‌کنید، به هماهنگی رنگ آنها با هم و چهره‌تان توجه داشته باشید. همچنین در سفید‌کردن دندان‌ها افراط نکنید، چراکه غیرطبیعی به نظر می‌رسد.

‌‌ـ‌ بهتر است خانم‌های باردار این کار را به بعد از تولد فرزندشان موکول کنند.

‌‌ـ‌ اگر لثه‌های ملتهب و دندان‌های پوسیده‌ای دارید، سفید‌کردن دندان‌ها تنها باعث دردسر بیشترتان می‌شود.

‌‌ـ‌ لطفا سیگار نکشید، چراکه مدت زمان سفیدی دندان‌ها را بشدت کاهش می‌دهد.

‌‌ـ در طول دوره درمان و حداقل 24 ساعت پس از آن از مصرف خوراکی‌هایی نظیر چای، قهوه، نوشابه و غذاهای حاوی رب گوجه‌فرنگی خودداری کنید.

‌‌ـ‌ قبل و بعد از سفید‌کردن دندان‌ها مسواک را فراموش نکنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها