خشایار راد بازیگر سریال دست بالای دست

نقش‌های جدی به ما داده نمی‌شد

خشایار راد متولد 1330 تهران است. او پس از بازی در مجموعه طنز خانه به دوش توانست توانایی‌های خود را در زمینه بازیگری به نمایش بگذارد و پس از آن نقش‌های متعددی را در فیلم‌ها و مجموعه‌های طنز و حتی جدی بر عهده گرفت. وی در مجموعه «دست بالای دست» که در ایام نوروز از شبکه 3 سیما پخش شد ایفاگر نقش جابری بود.
کد خبر: ۴۶۵۱۹۰

چطور شد بازی در سریال دست بالای دست را پذیرفتید؟

فیلمنامه از سوی مجید مولایی، تهیه‌کننده برایم ارسال شد و پس از این‌که نقش جابری را خواندم بازی در این مجموعه را پذیرفتم. ضمن این ‌که بازیگران و عوامل تولید از شخصیت‌های کاربلد و محبوب بودند. البته این را هم بگویم که قرار بود کارگردانی این سریال بر عهده فرزاد موتمن باشد که در نهایت به سید محسن یوسفی سپرده شد و من هم آشنایی کاملی با او داشتم و قبلا در سریال «ازدواج در وقت اضافی» با او همکاری کرده بودم.

شخصیت جابری چه ویژگی‌هایی داشت که بازی در این نقش را پذیرفتید؟

جابری وکالت مرد متمولی به نام زندی را به عهده داشت که به نظرم ایفای نقش وکیل برای خودم جالب بود و علاوه بر این می‌توانست به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کند.

به نظر شما سریال «دست بالای دست» تا چه اندازه توانست مخاطب‌پسند باشد؟

ما باید بببینم مجموعه‌های طنز با چه هدفی ساخته می‌شود و بعد درخصوص آن نتیجه‌گیری کنیم. مجموعه دست بالای دست به صورت مناسبتی برای ایام نوروز تولید شد و هدفش ایجاد سرگرمی و نشاط در جامعه بود. ضمن این‌که در قالب طنز پیام‌های خاصی را نیز به مخاطبان منتقل کرد. بازخوردی که من از میان مردم گرفتم عموما راضی‌کننده بودند و حتی برخی در خیابان من را با نام جابری خطاب می‌کردند.

به نظر شما طنز صرفا باید برای ایجاد سرگرمی تولید شود؟

طنز دارای گونه‌های مختلفی است. مثلا طنز موقعیت، شخصیت و... هر کدام از اینها اهداف جداگانه‌ای را در خود دارد. وقتی طنز براساس کلام و موقعیت طراحی می‌شود، می‌تواند در مواردی مخاطب را بخنداند یا به عبارت دیگر باعث انبساط خاطر بیننده شود. در طنز باید مواظب بود که اولا چه نوع کاری انجام می‌شود و ثانیا مخاطب چه طنزی را می‌پسندد. این که بخواهیم بگویم طنز صرفا برای سرگرمی هست یا نیست درست نیست چون هدف هر طنزی قبل از شروع کار مشخص می‌شود.

همانطور که گفتید طنز دارای گونه‌های مختلفی است و می‌توان با ساختارشکنی، شخصیت‌پردازی و... تفاوت‌های خاصی را در مجموعه‌های طنز ایجاد کرد، به نظر شما این اتفاق تا چه اندازه در مجموعه‌های تلویزیونی رخ می‌دهد؟

در حال حاضر هم این اتفاق می‌افتد و مجموعه‌های طنزی در تلویزیون ساخته می‌شود که تازه و بکر است. از این میان می‌توان به مجموعه‌های خانه به دوش، پاورچین، شب‌های برره، پایتخت و... اشاره کرد. ابتکار و خلاقیت در هر کاری باعث جذابیت می‌شود. برای دیدن مجموعه‌های جذاب باید از عوامل حرفه‌ای استفاده کرد تا آنها از تکنیک‌های خاص خودشان برای جذب مخاطب استفاده کنند.

معمولا کارگردانان طنز تیم مشخصی دارند و عموما از بازیگران خودشان استفاده می‌کنند و به ندرت عواملشان را تغییر می‌دهند، فکر نمی‌کنید مردم از دیدن بازی‌های تکراری خسته می‌شوند و جوانان مستعد کمتر می‌توانند وارد این حوزه شوند؟

قبول دارم گروه‌های خاصی مشغول ساخت سریال‌ها و فیلم‌های طنز هستند، اما در آثار طنز هر کس نقش خود را دارد و کسی نمی‌تواند بگوید حضور جوانان در سریال‌ها با مشکل مواجه خواهد شد. اصلا اینطور نیست. شما ببینید کسانی در حد و اندازه علیرضا خمسه، مهران مدیری، حمید لولایی، رضا عطاران و... نیازی به بلندی و کوتاهی نقش ندارند چون در هر حال می‌درخشند و به نظرم این کار جواب مثبت هم می‌دهد. چیدن مهره‌ها بسیار مهم است. استفاده از بازیگران باتجربه باعث می‌شود کارگردانان زمان تصویربرداری با مشکل کمتری روبه‌رو شوند. به همین دلیل کارگردان‌ها ترجیح می‌دهند با بازیگران باتجربه کار کنند.

شما هم جزئی از همین گروه‌ها به حساب می‌آیید، چون بیشتر در نقش‌های طنز بازی می‌کنید.

ما بیشتر انتخاب می‌شویم تا این‌که انتخاب کنیم. البته اگر قرار بر انتخاب هم باشد باید در بین مجموعه‌های طنز اثری را برای بازی انتخاب کنیم، چون فرصت بازی در نقش‌های دیگر به ما داده نمی‌شود.

نقش جدی را هم بازی کرده‌اید؟

بله در فیلم خوابگاه دختران و مجموعه شاید برای شما اتفاق بیفتد نقش‌های جدی را بازی کردم.

چه کسی باعث حضور شما در تلویزیون شد؟

رضا عطاران در سال 78 پیشنهاد بازی در مجموعه طنز قطار ابدی را به من داد که من هم پذیرفتم.

قبل از این که به تلویزیون بیایید هم تجربه بازیگری داشتید؟

بله به صورت حرفه‌ای از سال 53 تئاتر کار می‌کردم.

به غیر از بازی در تئاتر و تلویزیون شغل دیگری هم دارید؟

در حال حاضر فقط در آثار نمایشی بازی می‌کنم، اما بازنشسته بانک صادرات هستم.

حاصل زندگی مشترکتان چه بوده است؟

دو فرزند دارم که هر دو پسر هستند. اولی ازدواج کرده و دومی هم سرباز وظیفه است.

بهترین کارگردانی که با او کار کرده‌اید، چه کسی است؟

رضا عطاران دوست و بهترین کارگردانی است که با او کار کرده‌ام البته بیشتر کارگردان‌هایی را دوست دارم که اجازه بداهه‌گویی یا طراحی شخصیت را به بازیگر می‌دهند.

بهترین مجموعه‌ای که در آن بازی کرده‌اید؟

من همه کارهایی را که در آن حضور داشته‌ام را دوست دارم، اما اگر قرار باشد یکی را انتخاب کنم مجموعه خانه به دوش از آثاری بود که همیشه ماندگار است.

فرشید شکیبا / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها