رییس پلیس راهور اعلام کرد:

شرط بخشودگی نمرات منفی

رییس پلیس راهور گفت: رانندگانی که از 25 اسفند تا 20 فروردین 91 مرتکب تخلف نشوند، نمرات منفی آنها پاک می شود.
کد خبر: ۴۶۲۴۷۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سردار اسکندر مومنی صبح امروز در نشست مطبوعاتی از اجرای رزمایش طرح نوروزی پلیس راهنمایی و رانندگی در روز چهارشنبه 24 اسفند در ضلع جنوبی حرم مطهر امام راحل(ره) خبر داد و گفت: این رزمایش که بزرگترین رزمایش دهه‌های اخیر است، با مشارکت نیم میلیون نفر از کارکنان دستگاه‌های مختلف از جمله راهداری، هلال احمر، اورژانس، شهرداری‌ها و بازرسان نامحسوس برگزار می‌شود.

وی از این طرح نوروزی به عنوان بزرگترین رزمایش، طرح نوروزی و عملیات ترافیکی - جاده ای نام برد و افزود: طرح نوروزی از 25 اسفند آغاز و تا 15 فروردین 91 ادامه داد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به افزایش سفرهای نوروزی، گفت: پیش بینی ما این است که موج اول سفرها از روز پنج شنبه و جمعه (25 و 26 اسفندماه) آغاز می شود.

سردار مومنی با بیان اینکه جریمه کردن هدف پلیس نمی باشد، اعلام کرد: اگر راننده ای از 25 اسفند 90 تا 20 فروردین سال 91 هیچ تخلفی را مرتکب نشود تمام نمرات منفی آن پاک خواهد شد.

وی با اشاره به سفرهای نوروزی از رانندگان خواست در فرصت باقیمانده نسبت به اخذ معاینه فنی، رفع معایب و مطمئن بودن از ایمنی خودرو اقدام کنند زیرا در جاده‌ها از تردد خودروهایی که نقص فنی داشته و معاینه فنی نشده‌اند، جلوگیری می‌کنیم.

رییس پلیس راهور ناجا درباره توزیع سفر به شهروندان توصیه کرد: همچون سال های گذشته سفرهای خود را خوب توزیع کنند تا در رفت و برگشت مشکلی به وجود نیاید و پلیس بتواند کنترل لازم در جاده ها را داشته باشد.

این مقام مسئول با تاکید بر اختصاص زمان مناسب برای سفر، اظهارداشت: شهروندان زمان سفر را در ایام نوروز براساس روزهای دیگر سال برنامه‌ریزی نکنند و ساعات را به دو الی سه برابر روزهای عادی پیش‌بینی کنند.

وی خاطرنشان کرد: در ایام نوروز شهروندان برای رفتن به سفر باید زمان بیشتری را اختصاص داده و در راه آرامش داشته باشند و به سرعت و عجله خود را به مقصد نرسانند بلکه با آرامش و حوصله رانندگی کنند.

70 درصد تخلفات رانندگی ناشی از شتاب و عجله رانندگان است

سردار مومنی، 70 درصد تخلفات و سوانح رانندگی را ناشی از شتاب و عجله رانندگان عنوان کرد و از شهروندان خواست از شتاب و عجله در رانندگی در این ایام به شدت اجتناب کنند زیرا جریمه برای ما هدف نیست اما برای حفظ جان هموطنان ناچاریم که قانون را اجرا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات ممکن است عجله ما را 10 درصد برای رسیدن به مقصد به جلو بیندازند ولی دهها برابر ریسک خطر را بالا ببرد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین حوادث در رانندگی نتیجه کوچکترین بی‌احتیاطی و شتاب و عجله در رانندگی است.

افزایش واژگونی خودرو در ایام نوروز

این مقام مسئول از افزایش واژگونی خودرو به علت خستگی و خواب آلودگی رانندگان در ایام نوروز خبر داد و به رانندگان توصیه کرد در ازای هر دو ساعت رانندگی، یک ربع استراحت کنند و به هیچ عنوان با خستگی و خواب‌آلودگی رانندگی نکنند.

سردار مومنی با تاکید بر برخورد پلیس با افرادی که از کمربند ایمنی استفاده نمی کنند، تصریح کرد:براساس آمار پزشکی قانونی بیش از 70 درصد فوت‌شده‌ها به دلیل نبستن کمربند بوده است.

استقرار 40 ایستگاه راهنمایی در نقاط پرتردد

وی با اشاره به تشکیل کمیته های هماهنگی متشکل از تمامی دستگاه‌ها از ابتدای فروردین در مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک از استقرار 40 ایستگاه راهنمایی و رانندگی در پلیس راه در نقاط پرتردد به منظور راهنمایی مسافران نوروزی خبر داد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از برگزاری مسابقه بزرگ پیامکی 91 خبر داد و گفت: کسانی که در سال 90 تخلف نکرده‌اند و اراده کرده که در سال 91 تخلف نداشته باشند می‌توانند در آن شرکت کنند که بین آنها قرعه‌کشی کرده که جوایز نفیسی از جمله خودرو به آنها ارائه خواهیم کرد.

سردار مومنی درباره محدودیت های ترافیکی در ایام نوروز، اظهارداشت: قطعا محدودیت ترافیکی را برای ایام نوروز داریم که در برخی از جاده‌ها تردد موتور‌سیکلت ممنوع و در برخی دیگر تردد تریلر و کامیون‌ها را ممنوع خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه افزایش ایمنی خودرو جزء اولویت است به شهروندان توصیه کرد: در سفرهای خود کپسول اطفای حریق را به همراه خود داشته باشند هرچند که این موضوع الزامی نیست ولی لازم است.

رییس پلیس راهور با بیان اینکه امسال تمرکز پلیس بر روی خودروهای حمل و نقل عمومی است، گفت: وسایل حمل و نقل عمومی چنانچه در رانندگی دچار حادثه شوند ما هم سهم راننده و هم عوامل زمینه‌ای مانند ترمینال، پایانه و تعاونی‌ها را مشخص خواهیم کرد، همچنین سهم پلیس‌راه را نیز در نظر خواهیم گرفت بنابر این باید به وسایل حمل و نقل عمومی توجه بیشتری شود.

وی بیان کرد: بستن کمربند برای حفظ سلامت شهروندان است که باید خود، پلیس خود باشیم و فقط در مقابل چشم «پلیس راه» از آن (کمربند ایمنی) استفاده نکنیم.

تاکید رییس پلیس راهور به استفاده از کمربند ایمنی

سردار مومنی به استفاده از کمربند ایمنی از سوی شهروندان تاکید کرد و گفت: افرادی که نمره منفی‌شان به حد نصاب رسیده، گواهینامه‌ شان ضبط می‌شود و چنانچه بدون گواهینامه اقدام به رانندگی کنند از بیمه محروم شده و جرم حساب می‌شود و به طور حتم باید با آنها برخورد جدی شود.

وی افزود: بیشترین جریمه که 200 هزار تومان است به اشخاصی داده می‌شود که مواد مخدر در هنگام رانندگی استفاده می‌کنند که بالاترین برخورد برای این امر پیش‌بینی شده است.

سردار مومنی، به روز کردن قانون و اجرای آن، ارتقا و تعالی رفتار پرسنل و استاندارد سازی و یکسان سازی رفتار، اقدامات فرهنگی در پلیس راهور و آموزش همگانی، توسعه فناوری و استفاده از سیستم های هوشمند برای نظارت و کنترل و ارائه خدمات ترافیکی به شهروندان را از اولویت های پلیس راهنمایی و رانندگی در سال جاری برشمرد.

وی اضافه کرد: در سال 89، قانون پس از 40 سال از سوی مجلس به تصویب رسید و در سال 90 قانون اجرا شد و انشاء الله در سال 91 آن را نهادینه خواهیم کرد تا در صورت حضور و یا عدم حضور پلیس در جامعه، این قانون از سوی شهروندان رعایت شود.

استفاده از سیستم‌های هوشمند یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است

رییس ‌پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، استفاده از سیستم‌های هوشمند را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: استفاده از سیستم‌های سنتی جوابگوی کار نیست و اگر از سیستم هوشمند استفاده نشود رسیدگی به کارها امکان پذیر نخواهد بود.

سردار مومنی با اشاره به استفاده از سیستم های هوشمند در مسیرهای تهران تا مشهد، اصفهان تا شیراز، گفت: تا پایان امسال، دو جاده دیگر به نام هراز و فیروزکوه احداث و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی به بکارگیری فناوری‌های نوین و راه‌اندازی سیستم گواهینامه‌های و جریمه الکترونیکی را از اقدامات پلیس راهور در سالجاری عنوان کرد و افزود: افتتاح مرکزی برای صدور گواهی‌نامه هوشمند و جریمه الکترونیکی، یک بستر زیر‌ساخت محسوب می‌شد که این امر یک دستاورد و اقدام اساسی در سال 90 بود.

رییس پلیس راهور، حضور دانش آموزان تحت عنوان همیارات پلیس و نیز سازماندهی معلمان به عنوان فرهنگ یاران ترافیک و نیز طرح راهوران محله با استفاده از ظرفیت دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها را از اقدامات فرهنگی پلیس راهور در سال جاری برشمرد.

استفاده از بازرسان نامحسوس در نوروز

سردار مومنی درباره بازرسان نامحسوس، گفت: بازرسان نامحسوس در نوروز 91 به کمک پلیس راهور می آیند در حقیقت بر طبق قانون جدید گزارش های بازرسان نامحسوس مستند و قابل قبول می باشد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به استانداردسازی و ارتقای رفتار حرفه ای پلیس، افزود: طی سه سال گذشته کلیه پرسنل راهنمایی و رانندگی در سراسر کشور در دو مرحله نحوه رفتار با مردم و اجرای بهینه قانون را آموزش دیدند.

سردار مومنی، برخورد با تخلفات حادثه ساز را اقدام دیگر پلیس در سال 90 عنوان کرد و گفت: در سال 89 توانستیم موضوع ترمز ضد قفل را مدنظر قرار دهیم که براساس آن تمام خودروها دارای ABS شد.

وی، نصب کیسه هوا در سال 90را از اولویت‌های پلیس برشمرد و افزود:تمام خودروها در سالجاری به جزء یک خودرو دارای کیسه هوا شد که در سال آینده آن یک خودرو نیز دارای کیسه هوا خواهد شد.

شماره گذاری بیش از دو میلیون و 200 هزار وسیله نقلیه

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از شماره گذاری یک میلیون و 465 هزار و 462 خودروی جدید در 11ماهه 90 خبرداد و افزود: طی این مدت 800 هزار و 702 دستگاه موتور‌سیکلت شماره‌گذاری شد.

به گفته وی در 11 ماهه امسال یک میلیون و 677 جلد گواهینامه صادر شده است.

سردار مومنی با بیان اینکه براساس تکلیف قانون پنجم، مقرر شد که 10 درصد حوادث را کاهش بدهیم، گفت: کاهش 14.2 درصدی تلفات در سالجاری بیشتر از تکلیفی است که قانون پنجم مشخص کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها