اگر نگاهی به عادت‌های غذایی مردم کشورهای مختلف بیندازیم متوجه خواهیم شد شرایط اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و همچنین شرایط اقتصادی و حتی سیاسی حاکم بر جوامع مختلف می‌تواند از اهمیت زیادی در عادات غذایی افراد برخوردار باشد.
کد خبر: ۴۶۱۶۵۶

داشتن سه وعده غذایی اصلی از جمله ویژگی‌های مشترک میان اقوام و کشورهای مختلف است، اگر چه ارزش هر یک از این وعده‌های غذایی در رژیم غذایی افراد در کشورهای مختلف متفاوت است.

در این میان آداب و رسوم غذا خوردن و غذا پختن مردم در فرهنگ‌های مختلف بسیار جالب توجه است.

هند: هندى‌ها در غذا خوردن اسراف نمى‌کنند، زیرا معتقدند با افراط در غذا دچار تنبلى شده و این امر مانع رشد فکرى و جسمانى‌شان مى‌شود.

از سوى دیگر سعى مى‌کنند غذاى مصرفى‌شان به چرخه طبیعت بسیار نزدیک باشد. به همین دلیل غذاهایى مثل ماهى و گوشت که برای به‌دست آوردن آن باید موجود زنده‌ای را کشت و در نتیجه باعث برهم زدن چرخه طبیعت می‌شود، مانع آرامش مى‌دانند.

از آداب جالبی که دارند، با دست غذا خوردن است که هیچ طبقه خاصی را هم شامل نمی‌شود. هندى‌ها معتقدند براى غذا خوردن نباید واسطه‌اى وجود داشته باشد تا انرژى بین غذا و انسان در تعامل باشد.

شبیه گستره جغرافیایی ایران، عادات غذایی در هر منطقه هند متفاوت است به طور مثال در جنوب (شهرهایى چون حیدرآباد، شانل و...) غذاهاى تند مصرف مى‌کنند، در غرب (مثل کلکته) غذاى شیرین و در شمال (مثل دهلى) غذاى تند و روغنى. طبقات محروم و پایین غذاهاى تندترى مصرف مى‌کنند و غذاها در طبقات بالا از درجه تندى کمترى برخوردار است.

ژاپن: امروزه رژیم غذایی ژاپن به عنوان یکی از سالم‌ترین رژیم‌های غذایی دنیا شناخته شده و گفته می‌شود یکی از دلایلی که ژاپنی‌ها طول عمر به نسبت بالایی دارند، نوع رژیم غذایی آنهاست. از ویژگی‌های بارز غذاهای سنتی ژاپن، کلسترول و چربی و کالری کم و فیبر بالای آن است.

شاید بهترین توصیف برای غذاهای ژاپنی حفظ طعم طبیعی و هارمونی آنهاست. برنج و ماهی و فرآورده‌های دریایی در مجمع الجزایر ژاپن از کوه‌های پوشیده از برف شمال هکایدو تا سواحل شنی اکیناوا ماده اولیه اغلب غذاهای سنتی محسوب می‌شود.

همچنین ژاپنی‌ها غذای خود را با دو چوب نازک که به آن هاشی می‌گویند می‌خورند که در واقع نقش قاشق و چنگال را دارد. آنها در خانه عموما از ظروف کوچک برای صرف غذا استفاده می‌کنند. آنها در پیاله‌های کوچک برنج می‌ریزند. آن را نزدیک دهان خود قرار می‌دهند و با هاشی غذای خود را تندتند راهی دهانشان می‌کنند.

همچنین در ژاپن سوپ همراه برنج را نیز بایستی هورت کشید و با نفس‌های عمیق خورد. خوردن سوپ با صدای بلند و سرکشیدن آن نشانه آن است که از طعم غذا خوششان می‌آید و از خوردن آن لذت می‌برند.

یکی از رسوم و آداب دیگر غذا خوردن در ژاپن آن است که پیش از صرف غذا لیوان افراد حاضر از نوشیدنی پر می‌شود. بعلاوه، لیوان هر کس بعد از نوشیدن، بسرعت باید توسط فرد دیگری پر شود.

آمریکا: دیدگاه مردم آمریکا درباره غذاخوردن از بسیاری جهات با دیگر کشورها متفاوت است. آنها بیش از هر چیز به خوردن غذایی که برای آنها لذتبخش باشد اهمیت می‌دهند و به مضرات آن توجهی نمی‌کنند، از این رو رژیم غذایی مردم این کشور به عنوان یکی از مضرترین رژیم‌های غذایی در سطح دنیا شناخته شده است.

آمریکایی‌ها بیش از 40 درصد از بودجه اختصاص یافته برای موادغذایی را به غذاهای رستورانی و غذاهای آماده یا به اصطلاح فست‌فود اختصاص می‌دهند و این در حالی است که برخلاف آنها، مردم در سایر کشورهای صنعتی جهان غرب مانند بسیاری از اروپایی‌ها، تنها پنج درصد از این بودجه را به غذاهای غیرخانگی اختصاص می‌دهند.

به همین علت خوردن غذاهای ناسالم در آمریکا موجب شده است تا ساکنان این کشورها بیش از دیگر کشورها با مشکل اضافه وزن مواجه شوند، اما در کنار این عادت‌های غذایی بد، آشپزی آمریکایی دارای فهرستی از غذاهای متنوع است که شامل طیف گسترده‌ای از هات داگ‌ها، برگرها و غذاهای سرخ کردنی هستند.

هلند: هلندی‌ها از جمله افرادی هستند که علاقه آ‌نها به خوردن غذاهای دریایی و بویژه ماهی زبانزد همه است. علاقه زیاد مردم هلند به خوردن ماهی تا حدی است که آنها حتی در تهیه ترشی هم از ماهی استفاده می‌کنند. ترشی‌ماهی که ازجمله چاشنی‌های غذاهای اصلی مردم این کشور است یکی از محبوب‌ترین انواع ترشی‌هاست که همراه با غذا یا در تهیه انواع مختلفی از ساندویچ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما ماهی محبوب‌ترین خوراک مردم هلند نیست، هلندی‌ها بشدت از خوردن سیب‌زمینی در انواع مختلفش (چیپس، سرخ شده خلالی، آب پز، تنوری و...) لذت می‌برند، به طوری که در اکثر غذاهای هلندی سیب‌زمینی وجود دارد.

همچنین در این کشور خوردن شیرینی بسیار رایج و مرسوم است. از معروف‌ترین شیرینی‌های هلندی می‌توان به «قطوفه» (zoute) اشاره کرد. (البته این شیرینی در اغلب موارد شور است!).

لبنان: لبنانی‌ها قبل از غذای اصلی پیش‌غذای مفصلی را سرو می‌کنند. هر کدام از این پیش‌غذاها داخل بشقاب‌های کوچکی گذاشته می‌شود که به مجموعه آنها مزا (meza) هم گفته می‌شود. مزا لبنانی از دو سالاد بسیار خوشمزه به نام تبوله فتوش، حمص (ترکیبی از نخود، کشک و روغن زیتون)، بابا غنوج (چیزی شبیه حلیم بادمجان)، سمبوسه، دلمه برگ مو، کیبه، چیز رول و... تشکیل می‌شود.

آشپزهای لبنانی بیش از آن که به انواع سس‌ها متکی باشند، به ادویه‌جات و تازگی مواد غذایی توجه می‌کنند. جالب است بدانید، لبنانی‌ها ندرتا از چربی‌های حیوانی در غذایشان استفاده می‌کنند و مصرف کره و خامه را فقط به چند دسر محدود کرده‌اند. در ضمن، گوشت پرندگان را هم به گوشت قرمز ترجیح می‌دهند.

بیشتر غذاهای لبنانی با کباب کردن، تنوری کردن یا خوابانده شدن در روغن زیتون تهیه می‌شوند. یکی از عادت‌های لبنانی‌ها این است که آنها عموما بعد از غذا قلیان می‌کشند!

مکزیک: غذای مکزیکی به تنوع در ترکیب مزه‌ها، تزئینات رنگارنگ و گوناگونی مواد اولیه و چاشنی‌ها معروف است. بسیاری فکر می‌کنند که غذاهای مکزیکی بسیار تند و پرادویه هستند، اما اغلب غذاهای مکزیکی طعم تند ملایم را در آمیزش با اندکی چاشنی زیره و ترشی لیمو مانند ارائه می‌کنند.

انوع غذاهای مکزیکی و شیوه طبخ آنها از هر منطقه تا منطقه دیگر متغیر است. مکزیکی‌ها از برگ‌های خشک پودر شده آووکادو به عنوان ادویه خوشبو استفاده می‌کنند و خود آووکادوی رسیده را در انواع سس‌ها، سوپ‌ها و سالاد‌ها مصرف می‌کنند.

کاکتوس یا نوپال هم از دیر باز در غذاهای مکزیکی کاربرد داشته است. یکی از شناخته‌ترین و محبوب‌ترین مهمان‌های همیشگی در آشپزخانه مکزیکی فلفل چیلی است.

چیلی که هم به صورت تازه و هم به صورت خشک، کوبیده یا پودر شده در غذاهای مکزیکی به کار می‌رود، همان ادویه‌ای است که مزه تند، اما لطیف فلفل در غذاهای مکزیکی را به وجود می‌آورد. گشنیز هم از پدیده‌های آشپزخانه مکزیکی است که تقریبا در بیشتر غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کوتاه شده از: tazeh.net

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها