شرایط به عهده گرفتن کفالت یک طفل چیست؟ اگر طفل مذکور فاقد پدر و مادر و جد پدری باشد باید حضانت وی را به استناد مواد 1172 و 1173 قانون مدنی از دادگاه خانواده درخواست کنید و اگر پدر طفل با توجه به ماده 1184 قانون مدنی به واسطه کبر سن یا بیماری و امثال آن قادر به اداره اموال طفل نباشد فردی به عنوان امین به پدر ضمیمه می‌شود.
کد خبر: ۴۶۱۲۷۲

این کار در صورتی که طبق ماده 1187 پدرطفل به واسطه غیبت یا حبس یا هر علت دیگری نتواند به امور طفل رسیدگی کند هم صورت می‌گیرد. جهت انطباق موضوع با مساله خود می‌توانید به مواد 1180 به بعد قانون مدنی مراجعه کنید.

اگر زنی که خود درآمد دارد و با شوهرش زندگی می‌کند و درآمدش را در زندگی خرج می‌کند، بخواهد عدم پرداخت نفقه توسط شوهرش را در دادگاه ثابت کند چه کار باید انجام دهد؟

باید پس از طرح دادخواست مطالبه نفقه با ارائه شاهد در دادگاه ثابت کند خرج زندگی را از درآمد خودش تامین می‌کرده است.

ازدواج خواهر من، دائم بوده ولی ثبت نشده است، الان می‌خواهد از همسرش جدا شود، چه کار باید بکند؟ آیا توافقی می‌توانند از هم جدا شوند یا این‌که باید به مراجع قانونی مراجعه کنند؟

اگر قصد دارند مطابق قانون این ازدواج ثبت و رسمی شود باید دادخواست به دادگاه تقدیم کنند و پس از صدور رای، دادخواست طلاق توافقی ارائه کرده و از هم جدا شوند. چنانچه در مورد زوجیت، مدت و نوع آن اختلافی ندارند می‌توانند دادخواست طلاق توافقی به دادگاه خانواده ارائه کنند و با توافق طلاق بگیرند.

اگر در عقد لازمی (عقدی که هیچ یک از طرفین معامله حق فسخ نداشته باشند مگر در موارد تعیین شده) چیزی خریداری شود و بعد شرط و شروط هم گذاشته شود و طرف مقابل و شاهدان آن را امضا کنند ولی طرف مقابل حاضر نشود آن را رسمی کند، آیا می‌توان با استفاده از همان برگه که توسط فرد و شاهدان امضا شده است به عنوان مدرک علیه ایشان شکایت کرد؟

اگر عقد شرعاً واقع و سپس قرارداد کتبی که بیانگر آن عقد باشد نوشته شده، اسناد قابل استناد است و می‌توان به تناسب، اقدام کیفری یا حقوقی انجام داد اما اگر قرارداد و عقدی واقع نشده و صرفاً قرارداد به صورت مکتوب نوشته شده که بعداً عقد واقع شود الزام آور نخواهد بود.

مدت زمان اعتبار کارشناسی مال غیرمنقول برای مزایده چه مدت است؟

گذشت مدت زمان به تنهایی موجب انجام کارشناسی مجدد نمی‌شود اما اگر مدت زمانی که از کارشناسی اولیه گذشته است و تفاوت قیمت (در جانب افزایش یا تقلیل) به اندازه‌ای است که عرفا قابل اغماض نیست کارشناسی مجدد به درخواست ذینفع به عمل می‌آید. البته اگر افراد ذینفع در این خصوص تقاضا نکنند دادگاه یا اجرای احکام الزامی برای کارشناسی مجدد ندارند.

چکی را بابت خرید زمین به تاریخ سال 87 به بنگاهی داده بودیم و انتقال سند نیز صورت گرفته و رسید پرداخت پول را هم داریم. چند مرتبه برای دریافت چک به بنگاه مراجعه کردیم. اما بنگاه دار از دادن آن به بهانه‌های مختلف امتناع کرد، پس از گذشت 2 سال شخص جدیدی که ادعا می‌کند چک را از بنگاهی گرفته از ما شکایت کرده و رای علیه ما مبنی بر استرداد وجه چک صادر شده است. حالا باید چه کار کنیم؟

شما می‌توانید به عنوان خیانت در امانت از بنگاه و شخصی که چک را قرار بوده بعد از انتقال سند به شما مسترد کند، شکایت و در صورت اثبات این مطلب و محکومیت وی بر امانی بودن چک، به استناد رای صادره تقاضای اعاده دادرسی از رای صادره را نیز مطرح کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها