دانشمندان هندی بتازگی موفق به ساخت نوعی بینی مصنوعی شده‌اند که می‌تواند ویروس سل را به صورت بالقوه در بدن بیماران تشخیص دهد و این کار، تنها با دمیدن بیمار در آن صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۴۶۰۸۹۸

سازمان بهداشت جهانی معتقد است ساخت این دستگاه برای مبارزه علیه بیماری سل ـ که هر ساله حدود 7‌/‌1 میلیون نفر در جهان به آن مبتلا می‌شوند ـ می‌تواند بسیار مفید واقع شود. دستگاه فوق حاوی ابزاری است که تشخیص این بیماری را تسهیل می‌کند.

نام این بینی مصنوعی e-nez است؛ دستگاهی که مانند یک حسگر عمل می‌کند و وجود ویروس سل را در بیمارانی که مبتلا به آن هستند و از آن بی‌اطلاع‌اند، تشخیص می‌دهد. سنسورهای این دستگاه، ویروس سل را بسرعت شناسایی می‌کنند. سرعت تشخیص، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است. این محصول حاصل همکاری مشترک مرکز بین‌المللی مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی دهلی نو و کمپانی نکست دایمنشن در کالیفرنیاست.

گفتنی است تشخیص این بیماری در حال حاضر با آزمایش‌های بسیارگران قیمت صورت می‌گیرد و بسیار زمانبر است، اما با استفاده از این دستگاه، تشخیص بسیار سریع و ارزان خواهد بود. به گفته سازندگان، نمونه آماده این دستگاه برای انجام آزمایش‌های بالینی تا سال 2013 به بازار خواهد آمد. گفته می‌شود این بینی الکترونیکی می‌تواند جان 400 هزار نفر را در کشورهای در حال توسعه تنها با یک آزمایش ارزان و سریع نجات دهد. براساس برآوردهای صورت گرفته قیمت این دستگاه حدود 15 تا 22 یورو خواهد بود. این تکنولوژی همچنین می‌تواند برای تشخیص سایر بیماری‌ها نظیر ذات‌الریه و سرطان ریه نیز مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: science daily

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها