برای بسیاری از انسان‌ها دهه چهارم زندگی مترادف با پایان دادن به کارهای متنوع و پرریسک و شروع دوران ثبات و همگرایی در امور زندگی است. اما خلیل‌البلوشی، اهل امارات متحده عربی که بعد از اتمام دوران دبیرستان، دور تحصیل را خط کشیده بود و وارد کارهای دولتی شده بود، در همین دوران تصمیم گرفت تحصیل خود را در کالج دبی ادامه دهد و موفق شد در 37 سالگی، ساخت یکی از نخستین پرنده‌های بدون‌سرنشین جهان عرب را به نام خود ثبت کند. او که هم‌اکنون صاحب 4 فرزند است، معتقد است تغییر مسیر زندگی و حرکت به سمت تعالی و پیشرفت در هر زمانی امکان‌پذیر است و هیچ وقت دیر نیست.
کد خبر: ۴۶۰۳۲۴

خلیل کار طراحی و ساخت این کوادروتور (بالگرد بدون‌سرنشین چهار ملخه) را با همراهی یکی از همکلاسی‌های خود به نام محمدالشمسی 25 ساله و به عنوان پروژه پایانی کالج انجام داده است. وی درباره​ طرح خود می‌گوید: «من و محمد، هر دو از دوران کودکی به هواپیما علاقه‌مند بودیم و در دوران کالج هم تصمیم گرفتیم چیزی بسازیم که پرواز کند! ». کوادروتور (Quad Rotor) وسیله‌ای شبیه بالگرد است، با این تفاوت که برای پرواز از 4 موتور و 4 ملخ بهره می‌گیرد. دکتر بصیم اللامی، عضو هیات علمی کالج دبی و استاد مشاور خلیل در این مورد می‌گوید: «ساخت کوادروتور برای ما افتخار بزرگی بوده و این پروژه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ما به شمار می‌رود. این وسایل برای کاربردهای گوناگونی از جمله مراقبت از مناطق خاص یا عملیات‌های امنیتی مناسب هستند». وی می‌افزاید: «ما می‌دانیم که برخی از سازمان‌ها در کشور ما پرنده‌های بدون‌سرنشین گران‌قیمتی را از خارج از کشور خریداری کرده‌اند؛ در حالی که این کوادروتور که هزینه‌ای به مراتب کمتر دارد، می‌تواند در بسیاری از مأموریت‌ها جایگزین پهپادهای خارجی شود».

این استاد دانشگاه می‌افزاید: «ساخت کوادروتور مسأله‌ای حل شده در دنیای مهندسی است و ما ادعایی در زمینه نوآورانه بودن این طرح نداریم، اما موضوع مهم و قابل تأمل در مورد این پرنده، قیمت تولید بسیار پایین آن است؛ به طوری که ما این پرنده را با هزینه‌ای کمتر از 10.000 درهم (حدود 5 میلیون تومان) ساخته‌ایم و برای تولید انبوه آن هم نیازی به کارخانه‌ای بزرگ نداریم. بلکه چیزی که ما به آن نیاز داشته‌ایم، دانش فنی تولید این پرنده است که اکنون 2 نفر از دانشجویان ما به آن رسیده‌اند».

این کوادروتور حدود 2 کیلوگرم وزن دارد و از مواد سبک و مقاومی مانند فیبرهای کربن و تیتانیوم ساخته شده است که بسیاری از آنها از بازارهای محلی امارات تهیه شده‌اند. این پرنده 2 حالت مختلف برای هدایت و کنترل دارد. در حالت اول، خلبان با استفاده از جوی‌استیک و ارسال فرامین توسط امواج رادیویی، پرنده را کنترل می‌کند. در حالت دوم، خلبان خودکاری که روی پرنده نصب شده، هدایت پرنده را به عهده می‌گیرد و آن را طبق مسیر از پیش برنامه‌ریزی شده هدایت می‌کند. این پرنده همچنین مجهز به دوربین تصویربرداری و سیستم ارسال تصویر است و از حسگرهای GPS، ارتفاع‌سنج و حسگر مغناطیسی برای هدایت و کنترل خودکار بهره می‌گیرد. این کوادروتور با باتری‌های لیتیومی که هم‌اکنون در آن نصب‌شده، توانایی 15 دقیقه پرواز مداوم و رسیدن به ارتفاع 100 متری را دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها