بان کی‌مون با اشاره به موضع هسته‌ای ایران:

رویکرد دیپلماتیک تنها راه حل است

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که تنها راه برای حل اختلافاتی که درباره برنامه هسته‌ای ایران است رویکردی دیپلماتیک است.
کد خبر: ۴۵۷۸۱۸

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آلمان، با وجود اعلام آمادگی تهران برای از سرگیری مذاکرات هسته ای با 1+5 و تاکید مکرر ایران به شفاف و صلح آمیز بودن برنامه هسته ای تهران، "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل روز گذشته با تاکید بر این که دیپلماسی تنها راه حل برای از بین بردن نگرانی های بین المللی درباره برنامه هسته ای تهران است، اعلام کرد که ایران باید نادرستی اتهاماتی که درباره تولید مخفیانه بمب هسته‌ای در این کشور مطرح شده را اثبات کند.

بان کی مون با اعلام اینکه این مسئولیت ایران است که جامعه بین المللی را متقاعد کند که پیشرفت های برنامه هسته‌ای تهران واقعاً برای اهداف صلح آمیز است، پیشنهادهای غرب و اسرائیل درباره اقدام نظامی احتمالی به تاسیسات هسته ای ایران را رد کرد و گفت:همه این موضوعات باید به طور مسالمت آمیز و از طریق مذاکره حل و فصل شود و هیچ چاره ای جز راه حل صلح آمیز درباره برنامه هسته ای ایران وجود ندارد.

در حالی که گزارش‌های آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران هیچ مدرکی مبنی بر تسلیحاتی بودن هسته‌ای ایران را نشان نمی‌دهد، دبیرکل سازمان ملل به خبرنگاران حاضر در وین گفت: به نظر من و آژانس بین المللی انرژی اتمی،‌ آنها (مقامات ایران) نتوانسته‌اند تا جامعه بین الملل را متقاعد کنند و من عمیقاً نگران نشانه هایی هستم مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی در حال تولید تسلیحات هسته‌ای است.

این اظهارات بان کی مون در شرایطی گزارش می شود که دکتر "سعید جلیلی" مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در تاریخ 14 فوریه سال جاری به نامه اشتون مبنی بر ازسرگیری مذاکرات پاسخ داد و اعلام کرد که ایران آمادگی این را دارد تا در اولین فرصت با گروه 1+5 ( آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) با رعایت احترام آنها به انرژی هسته ای مسالمت آمیز تهران مذاکره کند.

اوایل روز جمعه (دیروز) "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه آمریکا و "کاترین اشتون" رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره چشم انداز بازگشت ایران به مذاکرات متوقف شده هسته ای با 6 قدرت جهانی ابراز خوش بینی کردند.

کلینتون نیز اعلام کرده است؛ پروسه ارزیابی نامه ایران در میان گروه های دیپلماتیک آمریکا،‌ انگلیس، فرانسه، آلمان،‌ روسیه و چین زمان خواهد برد اما به نظر می رسد که ایران اهمیت بحث درباره تلاش های هسته ای اش را بدون پیش شرط تائید کرده است؛ ما فکر می کنیم که این یک گام مهم است و از این نامه استقبال می کنیم.

مقامات ارشد آژانس بین المللی انرژی اتمی و دیده بان هسته ای سازمان ملل قرار است روز یکشنبه هفته جاری بای گرفتن جواب های خود درباره برنامه هسته ای تهران عازم ایران شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها