هنگام ماه‌گرفتگی، مراقب باشید تا به ماه نگاه نکنید، این نکته‌ای است که از گذشته‌های دور به زنان باردار توصیه ‌شده است. اما از نظر علم پزشکی، هیچ نوع عارضه پوستی تحت تاثیر ماه‌گرفتگی یا خورشیدگرفتگی وجود ندارد.
کد خبر: ۴۵۷۴۲۸

ماه‌گرفتگی در واقع نوعی خال محسوب می‌شود که به‌شکل لکه‌ای رنگی، زیر یا روی پوست نوزاد هنگام تولد یا اندکی بعد از به دنیا آمدن کودک دیده می‌شود. بعضی از این خال‌ها به مرور کمرنگ؛ اما بعضی دیگر برجسته‌تر می‌شود.

دکتر سیدمسعود داوودی، متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: ارتباطی میان ماه‌گرفتگی و لکه‌ها یا خال‌های پوستی وجود ندارد. ماه‌گرفتگی، نوعی خال است که از زمان تولد، بدون آن که علت مشخصی داشته باشد، در مناطق مختلف پوست نوزاد دیده می‌شود. این خال‌ها ممکن است با افزایش سن از بین برود یا رشد کند.

خال‌هایی متفاوت و شبیه به هم

معمولا خال‌هایی که به ماه‌گرفتگی مشهور است به دنبال افزایش سلول‌های تولیدکننده رنگدانه (ملانین) در پوست یا رشد غیرطبیعی رگ‌های خونی ایجاد می‌شود.

دکتر داوودی تاکید می‌کند: خال‌ها به طور کلی به 3 دسته خال‌های عروقی، خال‌های رنگی و خال‌های ملانوسیتی تقسیم می‌شود. این خال‌ها از نظر ظاهری با هم متفاوت است، اما در مجموع یکسان تلقی می‌شود. بیشتر این خال‌ها بی‌خطر است و مشکلی از نظر سلامتی برای شخص ایجاد نمی‌کند و فقط از نظر زیبایی آزاردهنده می‌شود.

خال‌های مادرزادی خطرناک

به گفته دکتر داوودی تنها یک نوع ماه‌گرفتگی مادرزادی وجود دارد که از انواع خال‌های ملانوسیتی است و ابعاد آن بزرگ‌تر از کف دست است، این نوع خال‌ها ممکن است درآینده خطر بدخیمی داشته باشد، در نتیجه باید هرچه سریع‌تر نسبت به برداشتن‌شان اقدام کرد.

این متخصص پوست ادامه می‌دهد: این نوع خال‌ها معمولا رنگ قهوه‌ای یا مشکی دارد و ممکن است با گذشت زمان حالت گوشتی پیدا کند و رویشان موهای ضخیمی ظاهر شود؛ در نتیجه بهتر است در ماه‌های اولیه تولد کودک، نسبت به برداشتن این خال‌ها از طریق لیزر اقدام شود.

خال‌های عروقی بی‌آزار

خال‌های عروقی قرمز رنگ است و ممکن است مسطح یا گوشتی باشد؛ این خال‌ها معمولا به مرور زمان جذب می‌شود و از بین می‌رود.

دکتر داوودی در ارتباط با این نوع خال‌ها می‌گوید: لکه‌های قرمزی که معمولا روی پیشانی بسیاری از نوزادان مشاهده می‌شود، جزو خال‌های عروقی محسوب می‌شود. این خال‌ها بدون نیاز به هیچ درمانی به مرور زمان از بین می‌رود، تنها در برخی موارد، با تشخیص پزشک متخصص استفاده از لیزردرمانی توصیه شود، اما در اکثر موارد به دنبال تنظیم حرکات انبساطی و انقباضی جداره عروق نوزادان در ماه‌های اولیه پس از تولد، خال‌های عروقی جذب می‌شود.

ماه‌گرفتگی با لیزر برطرف می‌شود

خال‌هایی که به ماه‌گرفتگی مشهور است، معمولا در اطراف چشم، پیشانی و حتی در داخل سفیدی چشم دیده می‌شود. این نوع خال‌ها در واقع رنگدانه‌هایی است که در عمق پوست قرار می‌گیرد؛ البته در برخی موارد لکه‌هایی که پلک‌ها را گرفتار می‌کنند، ممکن است خطر ابتلا به گلوکوم (آب سیاه چشم) را نیز افزایش دهد. بر این اساس متخصصان پوست روش‌های درمانی چون لیزر، پیوند پوست و پوشش پوست را برای این نوع خال‌های پوستی توصیه می‌کنند.

دکتر داوودی با تاکید بر این که جراحی به علت جای زخمی که به جا می‌گذارد، شیوه مطلوبی برای از بین بردن ماه‌گرفتگی محسوب نمی‌شود، می‌گوید: لیزردرمانی بهترین روش درمانی برای از بین بردن خال‌های مشهور به ماه‌گرفتگی است. این نوع خال‌ها از طریق لیزر تا حد بسیار زیادی برطرف می‌شود؛ البته بهتر است که درمان خال‌ها با لیزر در کودکان، پس از 5 سالگی انجام شود.

وقتی باید در درمان ماه‌گرفتگی عجله کنید

به گفته دکتر داوودی اگر خال‌های عروقی در چشم قرار گرفته باشد یا در مناطق حساسی مثل غضروف بینی، گوش یا لب و دهان که مانع غذا خوردن کودک بشود، بهتر است برای درمان عجله کرد. بسیاری از این خال‌ها به دلیل اثرات منفی که بر ظاهر کودک می‌گذارد، می‌تواند اثرات روحی، روانی و اجتماعی خاصی را نیز به همراه آورد، در نتیجه تعجیل در درمان آنها ضروری است. متخصصان پوست یادآوری می‌کنند که بسیاری از خال‌های عروقی تا یک سالگی، به سرعت رشد می‌کند و در 9 سالگی از بین می‌رود. برخی از آنها که بدون رنگ یا چروکیده است، نیز ممکن است، باقی بماند.

در بسیاری از موارد خال‌های عروقی کودک نیاز به هیچ نوع درمانی ندارد، اما اگر این خال‌ها طی سال‌های اولیه زندگی کودک رشد کرد و نزدیک چشم‌ها یا دهان رسید یا در جایی قرار داشت که احتمال خونریزی یا عفونی شدن داشت، باید برداشته شود.

پونه شیرازی ‌/‌ گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها