چندی قبل گروه مسلح القاعده در یمن شهر رداع واقع در استان البیضاء در این کشور را به تسلط خود درآوردند. این اقدام در شرایطی انجام پذیرفت که نیروهای ارتش و گارد ریاست جمهوری یمن و همچنین نیروهای امنیتی در این شهر مستقر بودند، ولی هیچ‌گونه واکنشی درقبال هجوم نیروهای القاعده از خود نشان ندادند.
کد خبر: ۴۵۷۱۸۷

آنها پس از کشتن 3 نفر از سربازان در یک خودروی گشت ارتش وارد شهر شدند و به بانک‌ها و مرکز فرماندهی امنیت عمومی و زندان مرکزی حمله و 350 نفر از زندانیان که اکثر آنان به جرم قتل و سرقت بازداشت شده بودند ازجمله تعدادی از افراد وابسته به القاعده را آزاد کردند.

نیروهای وابسته به القاعده همچنین بلافاصله با ایجاد مراکز ایست و بازرسی در داخل شهر ازجمله خیابان‌های فرعی و مسیرهایی که به مرکز شهر ختم می‌شد، شهر رداع را به تسلط کامل خود درآوردند.

رهبر جدید القاعده در یمن کیست؟

طارق الذهب، جوان 35 ساله یمنی بعد از این که انور العولقی آمریکایی یمنی‌تبار چند ماه پیش ازسوی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در یمن هدف قرار گرفت و کشته شد، رهبری سازمان القاعده را در یمن به عهده گرفت. طارق‌الذهب فرزند شیخ‌الذهب و داماد‌العولقی است که به‌رغم برخی شایعات مبنی بر این‌که چند سال قبل در سوریه زندان بوده است هیچ‌گونه محکومیتی در سوریه ندارد و تاکنون یمن را ترک نکرده است. براساس برخی اخبار، برادر وی مدتی در سوریه بود و سپس به دولت یمن تحویل داده و هم‌اکنون در زندان به سرمی‌برد.

قبیله قیفه محل تولد رهبر جدید سازمان القاعده از قبایل قدرتمند در شهر رداع محسوب می‌شود و بسیاری از افراد آن از شیخ‌الذهب و طرح امارت اسلامی او حمایت می‌کنند. قدرتمندی طارق‌الذهب در حقیقت از خلاء فکری در آن منطقه و همچنین حمایت‌های مالی از این‌گونه اشخاص در عربستان سعودی ناشی می‌شود.

وی در حال حاضر رهبری القاعده در یمن را به عهده گرفته است و صدها نفر مسلح که تابعیت یمنی و عربستانی و برخی کشورهای دیگر دارند از او تبعیت می‌کنند. طارق‌الذهب از جنگجویانی است که در درگیری‌های استان ابین همراه انورالعولقی به صورت دلاورانه و داوطلبانه جنگید.

در رداع چه گذشت؟

شهر تاریخی رداع که آثار تاریخی فراوانی در آن وجود دارد، زمانی که تحت تسلط نیروهای القاعده بود، شاهد برافراشته‌شدن پرچم‌های سیاه در سراسر شهر بود. در این مدت پلاک‌های خودروهای نظامی متعلق به ارتش و گارد ریاست جمهوری یمن برداشته شده و به جای آن لوح‌هایی که روی آن عبارت امارات رداع اسلامی نقش بسته بود جایگزین شده بود.

دیپلمات‌های یمنی معتقدند در تمام تلاش‌ها و اقدامات القاعده در یمن به منظور ایجاد امار‌ت اسلامی، رژیم علی عبدالله صالح و دستگاه امنیتی حامی وی با آنها همکاری داشته و در تجهیزات و سلاح به آنها کمک می‌کرده است.

در عملیات قبلی در شهر زنگبار در استان ابین نیز گزارش‌های مستندی وجود دارد که نشان می‌دهد به فرماندهان نظامی و امنیتی در آن شهر دستور داده شده بود بدون هیچ‌گونه مقاومتی شهر را به نیروهای القاعده تسلیم کنند.

سناریویی که در استان البیضاء و شهر رداع اتفاق افتاد تفاوت چندانی با آنچه در شهر زنگبار به وقوع پیوست، نداشت و تنها تفاوت آن این است که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی زودهنگام و چند روز قبل از عملیات گشت و رصد در فضای استان مشاهده شده بودند.

چرا شهر رداع؟

تحلیلگران و کارشناسان معتقدند که شهر رداع به علت موقعیت استراتژیک و جغرافیایی مهم خود در یمن از سوی القاعده انتخاب شده است. این شهر به چند استان یمن از طریق سلسله کوه‌های صخره‌ای ازجمله الوعوره مرتبط می‌باشد. الوعوره جایی است که قبلا انور العولقی در آن مخفی شده بود.

نکته: پس از کشته شدن انور العولقی رهبر القاعده در یمن ، دامادش طارق الذهب جای او را گرفت و هم اکنون شبه نظامیان این گروه را در سراسر جزیره العرب هدایت می‌کند

این ویژگی‌ها موجب شده که رهبر جدید القاعده برای تمرین‌دادن نیروهای مسلح و همچنین مخفی‌کردن افراد مورد نظر خود و کسانی که از عربستان سعودی به یمن می‌آیند، این مکان را انتخاب کند. این محل همچنین جای مناسبی برای دیدارهای محرمانه و سری بین فرماندهان القاعده و نقطه تماس بین اعضای آن از عربستان و یمن است.

بسیاری از ساکنان منطقه معتقدند که الذهب و یاران وی در طول این مدت سلاح‌های سبک و سنگین و متوسط فراوانی که از استان ابین به دست آورده بودند به آن منطقه منتقل کرده و مترصد حمله به شهر رداع بودند.

دیدگاه‌های طارق‌الذهب

پخش یک فیلم ویدئویی از طارق الذهب ـ رهبر القاعده در یمن ـ برای همه غافلگیرکننده بود و به پیچیدگی‌های حضور القاعده در شهر رداع و به صورت کلی یمن افزوده است. بویژه آن که پس از استیلای صدها نفر اعضای مسلح این سازمان بر شهر رداع اکنون از احیای طرح قدیمی القاعده برای ایجاد امارت اسلامی صحبت می‌شود.

طارق الذهب با لباس سنتی یمن به همراه یک قبضه کلاشینکف در این فیلم ظاهر شد و همه مسلمانان را به همکاری و همیاری و صبر فراخواند.

وی گفت: «خلافت اسلامی از سوی خداوند متعال است و این خلافت به زودی برپا خواهد شد. همه ما در این راه جان، مال، زندگی و فرزندانمان را فدا خواهیم کرد. هراس و ترس نداریم چرا که پیروزی از آن خداوند است و پیروزی‌ها نیز نزدیک است. به زودی شبه‌جزیره محمد(ص) آزاد خواهد شد.»

این فیلم نشان می‌دهد وی و یارانش به مسجد عامریه که از مساجد و آثار تاریخی شهر رداع وارد می‌شوند و در آنجا طارق الذهب اعلام می‌کند این مسجد قبلا برای ورود مسلمین ممنوع بود ولی کفار و گردشگران اجازه داشتند به آن وارد شوند. حالا ما از این مسجد، اهالی این منطقه را به نهی از منکر و امر به معروف دعوت می‌کنیم.

اعلام امارت اسلامی

طارق‌الذهب درباره مراد خود از اعلام امارت اسلامی گفته است: «ما همچنان در حال مشورت هستیم به این دلیل که شهر رداع شهر بزرگی است و باید با ساکنان این شهر تبادل‌نظر کنیم. ما می‌خواهیم که شرع بر این شهر حاکم باشد و همه اهالی این منطقه به این امر راضی هستند».

وی تصریح کرده است: « ما برای رفع ظلم و ستم ارتش و مسوولان دولتی در حق مردم مسلمان یمن عملیات خود را انجام می‌دهیم. خواست ما اقدام بر اساس شریعت اسلامی، حمایت از شهروندان یمن، رفع ظلم و تبعیض و برقراری مساوات بین مردم به دور از تبعیض‌های قبیله‌ای و نژادی است.»

وی اتهام خود مبنی بر همکاری با علی عبدالله صالح و فرزندانش را رد کرده و گفته است: «‌ من آمادگی دارم که با عملیات انتحاری، صالح و فرزندان وی را که طاغوت هستند از بین ببرم.»

رهبر جدید القاعده همچنین اتهام همکاری با سازمان امنیت ملی به ریاست علی محمد عبدالله صالح را به استهزاء گرفته و پرسیده است:« چگونه با کسانی که با همکاری آمریکایی‌ها ما را می‌کشتند که آخرین آن شیخ انوارالعولقی است، همراهی کنیم؟!»

طارق الذهب همچنین سخنان تندی علیه احزاب معارض دولت موسوم به «لقاء مشترک» و حزب کنگره متعلق به صالح بیان داشته و می‌گوید:« آنها خود را فروخته و با سازمان‌های جاسوسی سیا همکاری کرده و تصمیم مشترکی با آمریکایی‌ها اتخاذ کردند که مخفیانه نیست و همه آن را مشاهده می‌کنند.»

وی همچنین درباره حوثی‌ها نیز چنین اظهار عقیده کرده است: «ما اولین درگیری نظامی را در رداع با حوثی‌ها داشتیم و پس از درگیری سنگینی با آنها آتش‌بس برقرار شد... . علی عبدالله صالح هم با حوثی‌ها مماشات داشته و برخی از سران حزب کنگره نیز بنا بر توصیه روسای خود با حوثی‌ها بعد از امضای طرح شورای همکاری ارتباط دارند.»‌

تحرکات سفیر آمریکا در یمن

در چنین شرایطی جرالد فایرستین، سفیر آمریکا در صنعا با شماری از مسوولان یمنی ملاقات و تحولات اخیر و حوادثی که منجر به تسلط نیروهای القاعده در این شهر شد و هیچ مقاومتی از سوی نیروهای نظامی نیز دیده نشد را مورد بررسی و بحث قرار داد.

بنا به گزارش‌ها، سفیر آمریکا در ملاقات خود با وزیر خارجه یمن از دست‌داشتن برخی از مسوولان دولتی در این عملیات بخصوص ارتش و نیروهای امنیتی صحبت کرده است.

پایان ماجرا

اگرچه از صحبت‌های اولیه رهبر القاعده این‌طور برمی‌آمد که هرگونه راه‌حل مسالمت‌آمیز برای تخلیه شهر از سوی آنان مردود است، اما اقدامات بعدی خلاف این امر را نشان داد. در طول مدتی که شهر رداع یمن در تصرف نیروهای القاعده بود گروه‌های مسلح از قبیله‌های مختلف خود را آماده حمله به این شهر کرده بودند و نیروهای القاعده نیز به هدف اولیه خود یعنی آزادی زندانیان القاعده در زندان مرکزی این شهر از جمله برادر طارق الذهب دست یافته بودند.

زمانی که ارتش و نیروهای امنیتی خود را برای حمله به آن شهر آماده کرده بودند، تنی چند از روسای قبایل جهت میانجیگری با طارق الذهب وارد گفت‌وگو شدند و از او خواستند که قبل از حمله نظامی به آن شهر خود رداع را تخلیه کند، طارق‌الذهب نیز از همه میانجی‌ها خواست به وی فرصت دهند تا موضوع عقب‌نشینی را با یارانش مورد بررسی قرار دهد.

نهایتا طارق الذهب و نیروهایش بعد از درگیری‌های جزئی با نیروهای قبیله‌ای، شهر رداع را تخلیه کردند و به پایگاه‌های خود در دل کوه‌های اطراف آن مناطق پناه بردند.

با این حال، آنچه در این شهر اتفاق افتاد شاهدی محکم بر این استدلال است که طرح قدیمی القاعده برای ایجاد امارت‌های اسلامی حتی بعد از کشته‌شدن رهبران بزرگ آنان در یمن همچنان از سوی اعضا و رهبران این گروه دنبال می‌شود. این دومین حادثه بعد از حادثه شهر زنگبار استان ابین یمن بود که منجر به کشته و زخمی‌شدن صدها نفر و آواره شدن بیش از 130 هزار نفر از ساکنان آن منطقه شد.

محمدعلی بک ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها