بادام‌هندی شور یا بوداده یکی از تنقلاتی است که این روزها به‌صورت بسته‌بندی در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها و به صورت فله‌ای در آجیل‌فروشی‌ها یافت می‌شود. این مغز لذیذ لوبیایی‌شکل، سرشار از ویتامین‌های A و E و املاح معدنی مس، منیزیم، فسفر، روی و همچنین چربی و پروتئین است. اسید اولئیک موجود در آن، چربی غیراشباعی است که برای قلب مفید بوده و در روغن زیتون هم یافت می‌شود و پروتئین آن حاوی اسیدهای آمینه ضروری بدن است.
کد خبر: ۴۵۵۸۹۴

یکی از ویژگی‌های بادام هندی مس فراوان آن است. مس به همراه آهن نقش مهمی در ساخت هموگلوبین داشته و از کم‌خونی جلوگیری می‌کند. این عنصر در حذف رادیکال‌های مضر بدن موثر بوده و نقش اساسی در تشکیل غلاف میلین سلول‌های عصبی داشته و در تشکیل رنگدانه‌های ملانین پوست و مو نقش مهمی ایفا می‌کند.

از دیگر مزایای بادام‌هندی منیزیم آن است. منیزیم می‌تواند با تنظیم فشار خون از سکته‌های قلبی بکاهد و برای سلامتی استخوان‌ها مفید باشد. منیزیم با متعادل‌کردن مقدارکلسیم به کشش ماهیچه‌ها کمک می‌کند. اگر منیزیم به میزان کافی دریافت نشود، کلسیم می‌تواند آزادانه وارد سلول‌های عصبی شده و بیش از حد فعال شود و باعث انقباض بیش از حد عضلات گردد.

همچنین منیزیم موجود در بادام هندی می‌تواند از اختلالات خواب در دوران یائسگی و از حملات سردردهای میگرنی بکاهد. اما با توجه به ارزش تغذیه‌ای بسیار بالای این مغز مفید، بد نیست بدانید که مصرف بیش از حد آن به دلیل چربی بالا، کالری بسیار زیادی به بدن وارد کرده و موجب چاقی و افزایش وزن می‌شود؛ پس در مصرف آن محتاط باشید.

توصیه‌ها

1ـ‌ پوسته بادام‌هندی سم التهاب‌آوری دارد که تماس آن با پوست باعث ناراحتی پوستی مانند سوزش و خارش می‌شود. به همین دلیل است که همیشه بادام‌هندی به صورت پوست‌کنده و خشک‌شده به بازار عرضه می‌شود. بادام هندی خام را برای از بین بردن تمامی رزین‌های سمی آن بو می‌دهند.

2ـ‌ از مصرف بادام‌هندی شور بپرهیزید. دریافت فراوان سدیم (عنصرموثره نمک) می‌تواند میزان کلسیم بدن را کاهش داده و موجب پوکی استخوان شود. مغزهای شور برای بیماران کلیوی و افراد دارای فشار خون بالا و البته کودکان محدودیت مصرف دارد.

3ـ‌ بادام هندی یکی از مغزهایی است که در شرایط نامناسب و در رطوبت بالا سریعا به توکسین‌های خطرناکی آلوده می‌شود که مصرف مستمر آن می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. بنابراین هنگام خرید این محصول، آنهایی را که به صورت بهداشتی بسته‌بندی و دارای مجوز بهداشت هستند انتخاب کنید و از خرید مغزهای فله‌ای که تاریخ مصرف معلومی ندارند و در شرایط نامناسب محیطی نگهداری و عرضه می‌شوند اجتناب کنید. چروکیدگی، آفت‌زدگی و طعم و بوی نامطبوع ازجمله نشانه‌های فساد این محصول است.

4ـ‌ بادام‌هندی را می‌توانید برای ماندگاری بیشتر در یخچال و فریزر نگهداری کنید.

فاخره بهبهانی / گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها