گفت‌وگوی ایران و 1+5 در آینده نزدیک

پس از اعلام آمادگی ایران برای ادامه گفت‌وگوها با گروه کشورهای 1+5 در ترکیه، وزیر امور خارجه کشورمان روزگذشته از فراهم شدن مقدمات این گفت‌وگو‌ها در آینده «نه‌چندان دور» خبر داد.
کد خبر: ۴۵۲۸۰۹

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه نیز در حاشیه مراسم بزرگداشت شهدای صنعت هسته‌ای گفته است: تفاهماتی در مورد مذاکرات با 1+5 در آینده نه چندان دور صورت گرفته، اما زمان پیشنهادی هنوز مشخص نشده است. وی افزود: ما آمادگی خود را برای مذاکرات 1+5 اعلام کردیم و همواره این آمادگی را اعلام داشته‌ایم، ولی آنها هستند که گاهی شرایطی را برای ما می‌گذارند. صالحی خاطرنشان کرد: این موضوع را آقای جلیلی در مذاکرات خود اعلام کرد و الان تفاهماتی در مورد مذاکرات با 1+5 در آینده نه چندان دور شده است و آقای جلیلی و خانم اشتون در حال رایزنی برای انجام آن هستند. در همین حال قرار است علی‌اکبر صالحی برای دیدار با مقامات بلندپایه ترکیه و شرکت در بیست‌وسومین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه امروز راهی آنکارا شود و به نظر می‌رسد با توجه به میزبانی ترکیه برای گفت‌وگوهای آینده ایران و 1+5 در این سفر مباحث بیشتری درخصوص ادامه گفت‌وگوها مطرح شود.

مقامات سعودی در اظهارات خود دقت کنند

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اظهارات وزیر انرژی عربستان مبنی بر جایگزینی نفت ایران در صورت تحریم نفتی کشورمان نیز گفت: اگر این نظر، موضع رسمی عربستان باشد توصیه می‌کنیم که مسوولان سعودی با تأمل، مسوولیت و نیز عقلانیت بیشتری واکنش نشان دهند. وی تمامی این موضعگیری‌ها را عنوان پیشینه‌ای در روابط ایران و عربستان خواند و یادآور شد: ما علاقه‌مند تعامل با تمامی کشورهای حاشیه خلیج فارس به‌خصوص عربستان هستیم. وزیر خارجه درخصوص حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس نیز اظهار کرد: امنیت خلیج فارس یک امنیت جمعی است و کسی از ماورای آن نمی‌تواند این امنیت را حفظ کند. ما به عنوان لنگرگاه صلح و ثبات خلیج‌فارس و به عنوان یک عنصر اصلی، مدعی حفظ این امنیت هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها