رییس سازمان محیط زیست عنوان کرد:

گام‌های بلند برای رفع آلایندگی

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که برای تامین محیط زیست سلامت نیازمند عزم بین‌المللی است، گفت: جمهوری اسلامی ایران گام‌های بلندی را درخصوص رفع آلایندگی‌ها برداشته است.
کد خبر: ۴۵۲۷۶۸

 به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدجواد محمدی زاده در سخنان پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران به مناسبت هفته هوای پاک گزارشی ارائه کرد و گفت:‌ امروز یک عزم بین‌المللی برای تامین محیط زیست سلامت مورد نیاز است که جمهوری اسلامی به دلیل آموزه‌های دینی و فرهنگ اسلامی گام‌های بلندی را درخصوص رفع آلایندگی‌ها برداشته است.

وی گفت: نمونه آن رونمایی از30 خودرو با استاندارد روز اروپاست، و رونمایی از پالایشگاه‌هایی با استانداردهای بالا در دو روز گذشته است.

محمدی زاده با بیان این‌که سالانه یک میلیون و 600 هزار خودرو در کشور تولید می‌شود گفت: پیش از این هر خودرویی که در کشور تولید می‌شد در هر کیلومتر پیمایش 50 گرم آلایندگی داشت اما با تحولی که در صنعت خودرو به وجود آمد، این مقدار به 2 و هفت دهم گرم رسیده است.

وی افزود: به عبارتی هر20 خودرویی که از امروز تولید می‌شود به اندازه یک خودرویی که قبلا تولید می‌شد آلایندگی دارد که این یک توفیق ارزشمندی است که صنعتگران کشور اراده کردند و به نتیجه رساندند.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: همچنین از دو روز گذشته در تهران سوخت‌های یورو چهار، گازوئیل یورو پنج و پاکترین بنزین دنیا برای هواپیما توزیع شد که خوشبختانه توفیق بسیار ارزشمندی در بحث فرآورده‌های سوخت حاصل شده است.

وی افزود: فقط در پالایشگاه تهران روزی 720 تن گوگرد به صورت گرانول شده، جمع آوری می‌شود که در واقع گوگردهای موجود در سوخت بنزین به حداقل رسیده است.

وی اضافه کرد: به طوری که گوگرد موجود در بنزین 40 پی پی ام بود که اکنون به زیر 10 پی پی ام رسیده است.

محمدی زاده گفت: همچنین بنزن نیز از 5 درصد به یک درصد رسیده است که البته این اصلاحات و فرآیندها تغییری در قیمت بنزین ایجاد نمی‌کند اما در کاهش آلایندگی‌ها توفیق بزرگی است.

وی افزود: پالایشگاه‌هایی مثل تهران و دیگر پالایشگاه‌ها که عمری بالای60 سال دارد اکنون با بهینه سازی بالاترین و بهترین کیفیت تولیدی را دارد.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: سه ماه قبل رییس جمهور پالایشگاه شازند را افتتاح کرد و به زودی پالایشگاه بندرعباس افتتاح می‌شود و همچنین پالایشگاه‌های کرمان، آبادان و تبریز 7 پالایشگاهی است که مسوولیت تامین سوخت‌هایی با استاندارد بالا را برعهده دارند که باعث کاهش آلایندگی می‌شود.

تشکر از رسانه ملی

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: متاسفانه برخی از رسانه‌ها اطلاعات غلطی در این خصوص می‌دهند که تنها رسانه ملی اطلاعات درستی در این خصوص منتشر کرد که جای تشکر دارد.

وی افزود: برخی رسانه‌ها بیهوده و بی دلیل برای مردم نگرانی ایجاد می‌کنند، هرچند که آلودگی وجود دارد اما بهبودی حاصل می‌شود و اراده دولت در این خصوص رو به جهش است.

محمدی زاده گفت: غیر از خودرو دو سه اقدام برای بهبود هوا بسیار موثر است که از جمله آنها درخت کاری است که هر هکتار درخت کاشته شده، دو و نیم تن تولید اکسیژن می‌کند.

وی افزود: در واقع برای تلطیف هوا، توسعه درختکاری، گل و گیاه را باید در دستور کار داشته باشیم و در واقع در کنار سیاست دولت برای سرانه فضای سبز، مردم نیز در نهضت درختکاری وارد شوند.

وی افزود: حداقل40 درصد آلایندگی مربوط به مشعل‌های موتورخانه هاست که اگرچه دولت کار بزرگی انجام داد و عمده این مشعل‌ها را گازسوز کرد اما هنوز نحوه احتراق آنها اشکال دارد و نیازمند اصلاح است.

محمدی زاده افزود: فقط در تهران دو میلیون موتورخانه داریم که از مشعل استفاده می‌کند و به غیر از تهران، 60 درصد آلودگی هوای اراک و 70 درصد آلودگی اصفهان به دلیل استفاده از مشعل است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها