این روزها دیدن جعبه‌های کوچک و بزرگ میوه، گلدان گل، میله‌های فلزی، چند قطعه سنگ بزرگ و هر چیز دیگری که بتوان به واسطه آن مانع پارک کردن خودروها در مقابل مغازه‌ها، ساختمان‌های اداری، تجاری و ... شد دیگر به صحنه‌ای تکراری و عادی برای شهروندان تبدیل شده است؛ رفتار ناهنجار اجتماعی‌ای که به نوعی مصداق بارز تضییع حقوق شهروندی است و این روزها حق مسلمی برای بسیاری از کسبه و مغازه‌داران شهرمان تلقی شده است.
کد خبر: ۴۵۲۷۱۰

برخی از این مغازه‌داران با آگاهی نسبت به کمبود جای پارک در خیابان و پر بودن ظرفیت پارکینگ‌های طبقاتی (البته اگر پارکینگ عمومی در آن محدوده وجود داشته باشد) از این نیاز شهروندان سوءاستفاده کرده و پس از کلی اصرار و خواهش راننده‌ای که دستش برای پارک خودرو از همه جا کوتاه شده از روی انسان‌دوستی در ازای دریافت چند هزار تومان ناقابل فضای پارک مقابل مغازه‌شان را تا هر چند ساعت که بخواهند اجاره می‌دهند.

این روشی است که برخی کسبه زیر گوش سازمان‌هایی مانند شهرداری و راهنمایی و رانندگی از این راه چند هزار تومانی کسب درآمد می‌کنند.

اما این فقط مغازه‌داران نیستند که فضای مقابل محل کارشان را با پارکینگ اختصاصی منزلشان اشتباه می‌گیرند، چراکه برخی سازمان‌های دولتی، ادارات و مراکز خدماتی نیز با نصب میله‌های آهنی، تا چندین متر از محدوده اطراف خیابان را برای پارکینگ اختصاصی خودروهای سازمانی‌شان رزرو کرده‌اند.

ولی به نظر می‌رسد این بار دیگر قرار است پلیس راهنمایی و رانندگی با جدیت بیشتری با شهروندانی که مرتکب چنین تخلفی می‌شوند، برخورد کند.

جانشین رئیس پلیس راهور تهران روز گذشته اعلام کرده کسبه، مغازه‌داران، شرکت‌ها و سازمان‌های متخلفی که حاشیه خیابان را برای پارک شخصی خودروهایشان مسدود کنند به پلیس امنیت معرفی خواهند شد.

سرهنگ جمال بذرافشان تاکید کرده است: در صورتی‌که افراد به اخطار پلیس توجه نکنند ماموران می‌توانند موانع را جمع‌آوری کنند و متخلفان را به اداره اماکن نیروی انتظامی معرفی کنند.

باید این واقعیت را پذیرفت که فضاهای عمومی شهر، چه پیاده‌رو و چه سواره‌رو متعلق به تمام شهروندان است و قرار گرفتن مغازه، ساختمان محل کار، منزل و... نمی‌تواند حقی برای برخی شهروندان ایجاد کرده یا تضییع‌کننده حقی از گروه دیگری از شهروندان باشد. از سوی دیگر، جدیت پلیس در برخورد با چنین تخلفاتی در سطح شهر می‌تواند در اصلاح و بهبود این رفتار نادرست موثر واقع شود.

پوران محمدی ‌/‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها