این روزها‌ در حالی که سرمای زمستانی، پایتخت را فرا گرفته است، اما با نزدیک شدن به سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تنور هنر نمایشی کشور آرام‌آرام داغ می‌شود و تماشاخانه‌ها و مجموعه‌های تئاتری خود را آماده میزبانی از جشن بزرگ فجر می‌کنند، جشنی که 5 بهمن به طور رسمی‌گشایش می‌یابد.
کد خبر: ۴۵۲۲۰۳

امسال همچنین قرار است 5 استان گلستان، البرز، لرستان، کرمانشاه و خراسان شمالی هم میزبان جشنواره تئاتر فجر باشند و به گفته پیمان شریعتی، مدیر بخش استانی سی‌امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، هدف عمده‌ به شهرستان بردن نمایش‌های تهران است.

اما با وجود همه این تب و تاب و شمارش معکوسی که برای آغاز جشنواره تئاتر فجر در جریان است، تماشاخانه‌های پایتخت در همین روزهای اندک باقیمانده به آغاز جشنواره همچنان میزبان علاقه‌مندان به تئاتر هستند و روزهای شلوغ و پر کاری را سپری می‌کنند و پیشنهاد ما این هفته در صفحه تئاتر به علاقه‌مندان این است که تا اجرای برخی نمایش‌ها به پایان نرسیده است سری به تماشاخانه‌ها بزنند.

خورشید کاروان

با توجه به‌ ایام اربعین سالار شهیدان و سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) نخستین پیشنهاد ما تماشای نمایش «خورشید کاروان» است که با کارگردانی محمود فرهنگ و بازنویسی مهدی متوسلی این روزها برای بیست و یکمین سال پیاپی راس ساعت 30‌/‌18 در سالن شهید آوینی دانشگاه تهران روی صحنه می‌رود.

خورشید کاروان با اقتباس از داستان مشهور دیر راهب به واقعه پس از عاشورا می‌پردازد. این اثر 20 سال قبل توسط دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا برای اولین بار در همین سالن (شهید آوینی) به روی صحنه رفته و تاکنون پس از 20 سال اجرا در کشورهای انگلیس، هلند، امارات و بیش از20 شهر ایران همچنان پرمخاطب است. این نمایش تاکنون با 920 اجرا، میزبان 757 هزار تماشاچی بوده است.

کلید در تالار وحدت

دیگر نمایش مذهبی که این روزها درحال اجراست و نباید فرصت تماشایش را از دست داد نمایش«‌کلید» به کارگردانی و نویسندگی محمدرضا مداحیان است که البته علیرضا مهران هم او را همراهی کرده است.

این نمایش که با ادای احترام به شهدای اسلام، ائمه اطهار(ع) و آرزوی ظهور امام زمان(ع) شکل گرفته است در واقع سفری 120 دقیقه‌ای از خود به خود را روایت می‌کند که در آن نویسنده و کارگردان قضاوت حق و باطل را با مرور لحظات خاص از تاریخ ایران و اسلام ارائه می‌کند.

در این نمایش قاسم زارع که با ایفای نقش مالک رویاروی 2 نگرش متفاوت قرار می‌گیرد، به نوعی آغازکننده نمایش و سفر به قلب تاریخ است، این نمایش پیش از این در حوزه هنری هم اجرا شده بود.

مشروطه بانو

برای تئاتری‌ها شاید هیچ جایی به اندازه پارک دانشجو و مجموعه تئاتر شهر جذابیت نداشته باشد. مجموعه‌ای که سالن اصلی‌اش این روزها میزبان نمایش «مشروطه بانو» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی است.

این نمایش که ساعت 19 اجرا می‌شود، روایتی از دوران استبداد صغیر محمدعلی شاهی و درگیری‌های مجاهدین مشروطه خواه با دولت و شاه برای بازپس گیری انقلاب مشروطیت را روایت می‌کند و زندگی شخصیتی به نام بانو خانم مونس عهد را به تصویر می‌کشد.

کشتار خاموش

نصرالله قادری هم که از نام‌های آشنای تئاتر کشورمان است این روزها ‌ پس از 4 سال دوری از صحنه‌های تئاتر نمایش «کشتار خاموش» را در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر در حال اجرا دارد نمایشی که در ژانر سیاسی تولید شده است.

این نمایش با بازی محبوبه بیات، کرامت رود ساز، رضا مختاری، مهرخ افضلی، حمیدرضا فلاحی، حسین شمس و... به مدت 120 دقیقه پذیرای دوستداران تئاتر است.

از نینوا تا برزخ

کمی ‌آن طرف‌تر از مجموعه تئاترشهر تالار قدیمی‌ محراب میزبان نمایش «از نینوا تا برزخ» نوشته فرزان کوثری موحد و کار مشترک ابراهیم محمدی و کوثری موحد است.

این نمایش روایتگر سیر به سعادت رسیدن یک انسان برای رسیدن به نینواست که عناصر چهارگانه اعم از آب، باد، خاک و آتش وارد داستان می‌شوند و شخصیت محوری نمایش را یاری می‌دهند.

در نمایش از نینوا تا برزخ، امیر نوروزی، احسان محمدزاده، آرمان شهبازی، محمد رخشنده، فرزان کوثری موحد و... ایفای نقش می‌کنند.

خشکسالی و دروغ

اما تماشاخانه ایرانشهر هم این روزها میزبان 2 نمایش است یکی «خشکسالی و دروغ» به کارگردانی و نویسندگی محمد یعقوبی و دیگری «ریچارد سوم» به نویسندگی محمد چرم شیر و کارگردانی آتیلا پسیانی که هر دو نمایش مورد استقبال تماشاگران و علاقه‌مندان به تئاتر قرار گرفته است.

بامداد محمدی ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها