اخیرا «احضاریه کتبی متهم» از طرف کلانتری شماره ... به دستم رسید که نه موضوع شکایت آن اعلام شده و نه در مورد شخص شاکی اطلاعاتی داده شده است، اما با این حال تاکید شده که مدارک خود را نیز به همراه بیاورید. علاوه بر این، مامور ابلاغ، این برگه را به همسایه‌مان داده و در حالی که آنها نمی‌دانند آیا حق با من است یا خیر نسبت به من سوء‌ظن پیدا کرده‌اند. چرا ماموران با این کار موجب خدشه‌دار شدن آبروی افراد می‌شوند؟
کد خبر: ۴۵۲۱۴۹

در این احضاریه و موضوعی که شما به آن اشاره کردید چند مشکل وجود دارد، مشکل اول مشکل فرهنگ حقوقی عده‌ای از مردم ماست که تفاوتی میان فردی که در مظان اتهام است (متهم)‌ و فردی که جرمش ثابت شده یا محکوم است قایل نمی‌شوند. بهتر است بدانید در فاز اول باید به مقامات قضایی و انتظامی یادآور شد که این‌گونه اوراق قضایی را طی یک پاکت سربسته به مخاطبانشان برسانند تا حریم خصوصی شهروندان با شایعه‌پراکنی افراد غیرمرتبط، مخدوش نشود. در فاز دوم باید به معاونت آموزش قوه قضاییه و دستگاه‌های مربوطه دیگر پیشنهاد داد که روی فرهنگ حقوقی شهروندان کار کنند، چون در غیر این صورت بازار شایعه و تخریب داغ خواهد ماند.

مشکل دوم، مشکل اداری ـ انتظامی است، چراکه وقتی یک کلانتری می‌خواهد حسب دستور مقام قضایی فردی را احضار کند لااقل آن دستور را کامل اجرا کرده و جاهای خالی آن احضاریه کتبی را کاملا پر کند و بنویسد جهت چه امری و درخصوص شکایت چه کسی، وگرنه چگونه از شما یا دیگر شهروندان توقع دارند که مدارک‌تان را همراه خود ببرید؟ با وجود این بهتر است در این موارد احتیاط را از دست ندهید و با مرجع انتظامی تماس بگیرید.

حدود 2 ماه پیش در حالی که با فرزندم در خانه بودم، 2 مرد به زور اسلحه وارد خانه شدند و پس از بستن دست و پا و دهانم 2 میلیون تومان پول نقد و چک مسافرتی از من سرقت کردند. تا به حال تمام تلاش‌هایم بی‌نتیجه مانده و نمی‌دانم چه کنم؟

به نظر می‌رسد سارقان با شناخت از وضعیت شما به چنین سرقتی دست زده‌اند، بنابراین کمی بیشتر فکر کنید و با همکاری اداره آگاهی و چهره‌نگاری دقیق در دستگیری سارقان به نیروهای پلیس کمک کنید.

در این‌گونه موارد ضمن اعلام سریع موضوع به پلیس 110 و اعلام شکایت سرقت و ضرر و زیان وارد شده از راه دادگاه باید توجه داشت که اقدام نکردن به‌موقع، سریع و موثر، اداره آگاهی موجب زوال احتمالی آثار جرم می‌شود. در ضمن از راه شماره چک‌های مسافرتی در بانک مربوطه نیز می‌توانید به هدف‌تان نزدیک شوید.

در مقابل مزاحمت‌هایی که شرکت‌های خصوصی و کارخانه‌ها با گرفتن دفترکار در مجتمع‌های مسکونی ایجاد می‌کنند چه برخوردی می‌توان کرد؟

در چنین مواقعی ابتدا باید موضوع یا مشکل را با هیات‌مدیره مجتمع در میان گذاشت و طی یک ضرب‌الاجل راه حل را تقاضا کرد.

اگر مدیریت ساختمان کاری از پیش نبرد و مذاکره مستقیم شما با مسوولان این شرکت‌ها هم نتیجه نداد چاره‌ای نیست جز این که دادخواستی تحت عنوان «رفع مزاحمت» یا «رفع ممانعت از استیفای حق» تنظیم کرده و به دادگاه عمومی (مجتمع قضایی حوزه استحفاظی محل سکونت‌تان)‌ تقدیم کنید تا دادگاه پس از ارجاع کارشناس و بازدید محل بتواند برای موانع سر راه حق شما و دیگر ساکنان آن مجتمع، ترتیبی اتخاذ کند.

البته ممکن است بعضی از این اقداماتی که شما از آن گلایه دارید از سوی ساکنان غیرشرکتی آن مجتمع هم انجام شود که باید در این صورت موارد ابتدا تفکیک شده و سپس شکایت شما یا به تنهایی یا به اتفاق همسایگان دیگر تحویل مراجع قضایی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها