رئیس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه

آمریکا شورای امنیت را فریب داد

پاک آیین با بیان این که آمریکا بعد از حادثه یازده سپتامبر جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل را فریب داد، گفت: یک ماه قبل خانم کلینتون رسما اعلام کرد که ما خودمان طالبان و القاعده را ایجاد کردیم و حدود 20 سال هست که با این دو گروه ارتباط نزدیک داریم.
کد خبر: ۴۵۲۱۲۱

رئیس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری صدای افغان (آوا) گفت :ما با مذاکره بین‌الافغانی در چارچوب شورای عالی صلح افغانستان موافق هستیم، اما با اینکه هدایت این مذاکره توسط آمریکا باشد مخالفیم، چون ایالات متحده نیات صادقانه ای نسبت به منافع مردم افغانستان نداشته و به دنبال منافع خویش است.

محسن پاک آیین در این گفت وگوی اختصاصی  افزود: آمریکا در حال تغییر رویه و تغییر تاکتیک در افغانستان است و به دنبال این است تا با مذاکره با طالبان ،این گروه را به طرف خود جذب کند.

 وی با بیان این که آمریکا بعد از حادثه یازده سپتامبر جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل را فریب داد، اظهار داشت : یک ماه قبل خانم کلینتون رسما اعلام کرد که ما خودمان طالبان و القاعده را ایجاد کردیم و حدود 20 سال هست که با این دو گروه ارتباط نزدیک داریم، صحبت های خانم کلینتون پرده از واقعیت ها برداشت و نشان داد که در واقع مواضع آمریکا مبنی بر وجود تروریزم در افغانستان ،تنها بهانه ای برای دریافت مجوز شورای امنیت و بسیج جامعه جهانی، برای حمله به افغانستان بود.

وی با اشاره به اظهارات چندی پیش جوبایدن معاون رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه ما هیچ وقت طالبان را دشمن خود نمی دانستیم خاطرنشان کرد: اظهارات "جوبایدن" هزینه  سنگینی  برای آمریکا به دنبال داشت و یک جو بی اعتمادی را در میان همپیمانان آمریکا و جامعه جهانی نسبت به آمریکا ایجاد کرد.

پاک آئین تاکید کرد که آمریکا در حال دور زدن افغانستان، پاکستان و حتی شرکای اروپایی خود است.

"‌قبلا قرار بود دفتر طالبان در ترکیه باشد اما چون ترکیه یک کشور اروپایی است و عضو ناتو، لذا آمریکا علاقه نداشت پای کشورهای اروپایی به مذاکرات صلح با طالبان باز شود، اگر در عربستان دفتر طالبان گشایش می یافت، افغانستان و پاکستان به دلیل نوع رابطه شان با عربستان، قدرت مانور بیشتری داشتند، لذا با توجه به نوع رابطه نهادینه شده ای که امریکا با قطر دارد تصمیم گرفت تا این دفتر در قطر فعال شود، یعنی امریکا با این کار، هم پاکستان، افغانستان و هم شرکای اروپایی خود را دور زد."

وی افزود : آمریکا می خواهد مستقلا وارد مذاکره با طالبان شده و با جلب رضایت این گروه، حضور خود در افغانستان را طولانی تر کند.

پاک آیین گفت:  گاهی منافع آمریکا با جنگ تأمین می شود و گاهی هم با مذاکره، ولی هدف اصلی واشنگتن تأمین منافع امنیتی، اقتصادی و سیاسی است . آمریکا دوست مردم افغانستان نیست و آینده روشنی برای مذاکرات این کشور با طالبان دیده نمی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها