اتیوپی از 6 نیروگاه بادی و یک نیروگاه حرارتی بهره‌برداری کرد

انرژی سبز در قاره سیاه

امروزه انرژی و مباحث مربوط به آن دغدغه اصلی بیشتر کشورهای دنیاست. از طرفی با افزایش جمعیت جهان، روز به روز بر مصرف انرژی افزوده می‌شود که این امر بویژه برای کشورهای پرجمعیت یا در حال توسعه مشکلات زیادی ایجاد کرده است.
کد خبر: ۴۵۰۹۸۰

در این میان کشورهای آفریقایی که با فقر رشد جمعیت زیادی مواجه‌اند، بیشتر در معرض مشکلات تامین انرژی قرار دارند، اما آنها با منابع طبیعی‌ای که در اختیار دارند به راحتی می‌توانند این مشکلات را حل کنند. همان گونه که کشور اتیوپی به تازگی پروژه‌ای عظیم را در حوزه انرژی و تولید برق آغاز کرده است.

بنا بر اعلام شرکت برق کشور اتیوپی (EEPCO) این کشور قصد دارد در پروژه‌ای بزرگ طی سال‌های آینده، 6 نیروگاه بادی و یک نیروگاه حرارتی را برای تولید انرژی الکتریسیته به بهره‌برداری برساند. با عملی شدن این طرح‌ها پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید برق در این کشور تا یک گیگاوات افزایش یابد. این پروژه که از پروژه‌های بزرگ ملی این کشور در زمینه انرژی است، ظرفیت تولید برق این کشور را به 5 برابر افزایش می‌دهد. این افزایش تولید که رقم قابل توجهی است می‌تواند در توسعه و گسترش اقتصادی این کشور نقش بسزایی داشته باشد.

قابل ذکر است که کشور اتیوپی با دارا بودن 3 اقلیم جوی مختلف به خودی خود یک منبع عظیم انرژی در قاره سیاه به شمار می‌رود. این کشور پس از جمهوری دموکراتیک کنگو، دومین کشوری است که ظرفیت‌های بالقوه‌ای از نظر تولید انرژی از منابع بادی و آبی و حتی حرارتی و خورشیدی را داراست. اتیوپی در حال حاضر هم بخشی از انرژی الکتریکی تولیدی خود را به همسایگان غربی خود صادر می‌کند و انتظار می‌رود با اجرای این طرح عظیم ظرفیت بالقوه‌ای در صادرات انرژی در قاره سیاه به دست آورد.

این کشور به دلیل تفاوت‌های اقلیمی از انرژی باد نیز بهره‌مند است بویژه در فصول گرم و خشک سال که منابع آبی کاهش می‌یابند بادهای شدیدی وزیدن می‌گیرد. لذا احداث این نیروگاه‌های بادی نقش عمده‌ای در تولید انرژی برق خواهد داشت.

بنابر اعلام مقامات کشور اتیوپی در ادامه سیاست‌های توسعه‌ای این کشور، قرار است در کنار پروژه احداث 6 نیروگاه بادی، یک نیروگاه حرارت خورشیدی نیز به بهره‌برداری برسد که با اجرای این طرح اتیوپی می‌تواند انرژی برق را به کشورهای حوالی رود نیل مانند مصر و سودان نیز صادر کند. بهره‌برداری از منابع انرژی حرارتی در کشورهای آفریقایی به دلیل اقلیم گرم و خشکی که دارند بسیار به صرفه است به طوری که کشور کنیا نیز اعلام کرده است‌ تا سال 2030 این کشور30 درصد از انرژی مورد نیاز خود را از منابع حرارتی خورشیدی تامین خواهد کرد.

منبع: cleantechnica

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها