بدن انسان مجموعه‌ای از سیستم‌ها وارگان‌های مختلف است که بسیاری از این دستگاه‌ها بدون آن که ما متوجه باشیم روزانه در حال فعالیت هستند. فعالیت سیستم‌های مختلف بدن با توجه به شرایط متفاوت است.
کد خبر: ۴۵۰۶۰۶

در روش بیوفیدبک تراپی سعی بر آن است که بیمار بتواند این فعالیت‌ها را کنترل کند و بدن را در شرایط تعادل و آرامش قرار دهد. به اثبات رسیده است که آرامش روحی و قوای ذهنی تا حد زیادی در پیشرفت روند بهبودی موثر است به همین دلیل داشتن این تعادل و آرامش روحی در بدن بسیار مهم تلقی می‌شود. مغز انسان مجموعه‌ای از مراکز حسی و عصبی است که روزانه پیام‌های بسیاری را از قسمت‌های مختلف بدن دریافت می‌کند و نسبت به این پیام‌ها واکنش نشان می‌دهد. اعمال حیاتی بدن چون ضربان قلب، تعداد تنفس، دمای بدن و... از جمله فعالیت‌هایی هستند که به صورت خودکار و غیرارادی صورت می‌گیرند. بیوفیدبک تراپی سعی بر آن دارد تا با کنترل آگاهانه این فعالیت‌ها واکنش نسبت به این اعمال را تحت تسلط در آورده و بدن را به آرامش و تعادل برساند.

در جلسات بیوفیدبک‌تراپی چه می‌گذرد؟

در جلسات اولیه درمانگر، فعالیت‌های غیرارادی بدن چون تنفس ضربان قلب را با وسایل صوتی و تصویری پزشکی به بیمار نشان می‌دهد. مثلا با استفاده از دستگاه الکتروکاردیوگرام فعالیت الکتریکی قلب به بیمار نشان داده می‌شود. در مرحله بعد درمانگر فرد را در شرایط استرس و اضطراب قرارمی‌دهد و چگونگی تغییرات این فعالیت‌ها را در شرایط بحرانی توضیح داده و عملا فرد را با این تغییرات آشنا می‌کند.

در مراحل بعدی سعی می‌شود با آموزش‌ها و تمرینات ذهنی، بیمار بیاموزد چگونه بر این فعالیت‌ها کنترل و بر فعالیت فیزیولوژیک بدن، تسلط یابد. بدین صورت فرد خواهد آموخت در شرایط استرس‌زا چگونه آرامش بدنی خود را حفظ کند. این جلسات تا زمانی که فرد بتواند به تنهایی و در خارج از مرکز درمانی بر واکنش‌های بدنی خود کنترل ارادی داشته باشد ادامه می‌یابد.

درمان با بیوفیدبک‌تراپی

اولین‌بار از این نوع طب مکمل در کنترل بی‌اختیاری ادرار در کودکان مورد استفاده قرار گرفت و اثر مثبت آن در درمان بسیاری از بیماری‌ها گزارش شد. بیوفیدبک تراپی در درمان بیماریهایی چون آسم، سندرم روده تحریک‌پذیر، اضطراب، افسردگی، فشار خون بالا، گرگرفتگی، بیش‌فعالی کودکان و سردردهای میگرنی موثر بوده است.

بیوفیدبک حالتی است که شخص آگاهانه به حالت‌ها و احساسات قبلی خود برگشت می‌کند تا بتواند احساسات منفی را به صورت عمیق درک کند و آنها را تحت کنترل ارادی بگیرد

البته این روش در بیماران دیابتی به علت خطر کاهش قند خون باید با احتیاط به کار رود و در بیماران مبتلا به اختلال حافظه و مشکلات روانی شدید چون سایکوز نیز نباید استفاده شود.

بیوفیدبک حالتی است که شخص آگاهانه به حالت‌ها و احساسات قبلی خود برگشت می‌کند تا بتواند احساسات منفی را به صورت عمیق درک کند و آنها را تحت کنترل ارادی بگیرد.

در مغز مراکزی وجود دارد که نسبت به احساسات برانگیخته می‌شود تا بتواند هماهنگی لازم را برای برقراری تعادل ایجاد کند. این مراکز بخش‌های معکوس یا متضادی هم دارند که نسبت به احساسات متضاد برانگیخته می‌شود، مانند سیری، گرسنگی، خشم و شادی، سرما و گرما. مغز با توازن این دو مرکز، تعادل بدن را ایجاد می‌کند.

برای توازن و تعادل روحی و جسمی باید بتوان این احساسات را به صورت ارادی و خود‌آگاهانه بیدار کرد و افزایش یکی از این دو حس متضاد به حالت توازن و آرامش روحی رسید.

برای بیداری احساسات باید در حافظه، این احساسات را بایگانی و نگه داشت تا در صورت لزوم با بیداری یکی از دو حس متضاد بتوان حالات تعادل و آرامش را ایجاد کرد.

بعد از بیدار احساسات، می‌توان احساسات خوشایند را تقویت و احساسات ناخوشایند را کمی تضعیف کرد تا احساس نشاط و آرامش دائمی برقرار شود.

برای بیداری احساسات و حالتهای روحی، ‌باید ابتدا آگاهی مناسبی از حالت‌های فیزیکی یا احساسات فعلی بیمار داشت. سپس مرحله به مرحله احساسات را بیدار و آنها را در حافظه ذخیره کرد تا در صورت لزوم بتوان با دسترسی به حافظه احساسات مورد نظر را بیدار کرد.

گاه احساسات به صورت سمبلیک در ضمیر ناخودآگاه نقش می‌گیرند و برای کنترل این احساسا می‌توان آنها را بیدار کرد و تحت کنترل در آورد.

بیوفیدبک در چهار مرحله انجام می‌شود بعد از تسلط کامل در هر 4 مرحله، می‌توان به سرعت احساسات را در هر موقعیت بیدار کرد و جسم و روح را تحت کنترل گرفت و در نهایت به تعادل روحی و آرامش رسید.

برای کنترل بهتر، احساسات متضاد بیمار باید به صورت پشت سر هم بیدار شوند تا تفاوت این دو حس بهتر درک شده و راحت‌تر بتوان آنها را بیدار و متعادل کرد.

این تمرینات ابتدا باید با حوصله و دقیق سپس رفته‌رفته با سرعت بیشتر انجام شود و با تکرار تمرین می‌توان دو احساس متضاد را در حافظه حکاکی کرد و به سهولت آنها را به یاد آورد و کاملا به شکل واقعی و حقیقی آنها را بیدار کرد.

در نهایت با گسترش آگاهی بر احساسات واقعی و حتی کاذب می‌توان به کنترل بیشتری رسید و اعمال خارق‌العاده را با کنترل ذهنی به انجام رساند.

عاصفه اله‌وردی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها