پل آلن به فضا فکر می‌کند

پل آلن، یکی از بنیانگذاران شرکت مایکروسافت، شرکت جدیدی تأسیس کرده است که این بار هدف آن چیزی متفاوت از توسعه سیستم‌ها و نرم‌افزارهای رایانه‌ای است.
کد خبر: ۴۵۰۱۸۸

او در نظر دارد با استفاده از این شرکت، افراد علاقه‌مند را به فضای اطراف زمین ببرد، البته نه به این زودی بلکه پیش‌بینی می‌شود اعزام این افراد از سال 2015 به بعد صورت گیرد.

این پروژه هیجان‌انگیز با استفاده از غول‌پیکرترین فضاپیمای ساخت دست بشر و راکتی که توسط SpaceX طراحی می‌شود عملیاتی خواهد شد.

این پروژه Stratolaunch Systems نام دارد و پل آلن جزئیات کامل آن را برای نخستین بار در جریان برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی اعلام کرد. این سیستم پروازی از 2 بخش تشکیل شده است. بخش نخست یک جت غول‌پیکر حامل است که پهنای بال‌های آن به 116 متر می‌رسد. از این حیث می‌توان این سیستم پروازی را غول‌پیکرترین در نوع خود دانست. این جت حامل راکت و کپسول فضایی است که علاقه‌مندان به گردشگری فضایی را راهی فضا می‌کند. در ادامه این راکت از سیستم پروازی جدا شده و با سرعت به مسیر خود ادامه می‌دهد. پل آلن برای این‌که اعتبار خاصی به پروژه ببخشد از چهره‌های برجسته اکتشافات فضایی برای حضور در این شرکت جدید دعوت کرده است. برت راتن که با طراحی سیستم فضایی SpaceShipOne برنده جایزه Ansari X Prize در سال 2004 شد، یکی از مدیران ارشد این شرکت معرفی شده است.

همچنین می‌توان از مایکل گریفین، رئیس پیشین ناسا نیز نام برد که حضورش بدون تردید اعتبار دوچندانی به شرکت جدید پل آلن خواهد بخشید. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، فضاپیمای حامل به وسیله شرکت Scaled Composites ساخته خواهد شد. این همان شرکتی است که سیستم‌های پروازی متنوعی برای انتقال گردشگران فضایی به مدارات پایین زمین را به سفارش شرکت ویرجین گلکتیک می‌سازد. راکت این مجموعه نیز توسط شرکت SpaceX ساخته می‌شود. در حال حاضر مهندسان این شرکت مشغول ساخت کپسولی جهت انتقال محموله‌های باری به ایستگاه فضایی بین‌المللی هستند.

پل آلن این احتمال را مطرح می‌کند که در آینده از این سیستم جدید فضایی برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده شود. گرچه پل آلن را با شرکت مایکروسافت می‌شناسند، اما او همواره علاقه‌مند به حضور در فضا بوده است به طوری که فضانوردی را یکی از آرزوهای بزرگش عنوان می‌کند.

Newscientist / مترجم : مهدی پیرگزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها