در ارتباط با وسعت کتله‌خور اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، اما بر اساس نقشه‌برداری‌هایی که توسط مهندسان آلمانی و سوئیسی صورت گرفته است،‌ عمق آن حدود 30کیلومتر پیش‌بینی می‌شود که حدود 5‌/‌2کیلومتر آن به منظور بازدید علاقه‌مندان بازگشایی شده است و امکانات لازم برای تردد مسافران و گردشگران اعم از مسیر و نور مناسب فراهم آمده است.
کد خبر: ۴۵۰۱۰۷

همچنین باتوجه به این‌که غار کتله‌خور دور از مرکز استان واقع شده، با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی امکانات اقامتی و پذیرایی در جوار غار فراهم آمده است تا به این وسیله آسایش گردشگران و علاقه‌مندان به غار فراهم آید، بنابراین گردشگران علاقه‌مند می‌توانند برای شب ماندن در کنار غار کتله‌خور برنامه‌ریزی‌کنند و علاوه بر غار از طبیعت بکر و زیبای منطقه از جمله سد‌کتله‌خور بهره‌مند شوند.

در هر صورت هم‌اکنون کتله‌خور غاری است که هم مورد توجه غارنوردان حرفه‌ای است و هم طبیعت‌گردان و گردشگران غیرحرفه‌ای. امید می‌رود با کاوش‌هایی که در این منطقه صورت می‌گیرد و همچنین با‌سرمایه‌گذاری‌های افزون‌تر، وسعت بیشتری از آن برای بازدید عموم فراهم آید، چه بسا مهم‌ترین دلیلی که در طول سال‌های گذشته موجب ناآشنایی این غار شده، همین نبود امکان ورود به غار بوده‌ ؛ به‌طوری‌که براساس مستندات تاریخی نیز مشخص است مردم بومی از مسیری بسیار مشکل به غار وارد می‌شده‌اند که با تعریض مسیر ورودی و فراهم آوردن سایر امکانات لازم هم‌اکنون این غار گمنام به روی همه علاقه‌مندان آغوش گشوده است. کتله‌خور، چند سالی است که خود تبدیل به یک مقصد گردشگری شده است و البته وجود سایر جاذبه‌های گردشگری در استان زنجان مانند گنبد سلطانیه نیز بر اهمیت این منطقه افزوده است و چه بسا دیدنی‌های استان همجوار استان همدان نیز بر این فرآیند بی‌تاثیر نیست. کتله‌خور است و دنیایی از مجسمه‌های دست‌ساز طبیعت، استالاکتیک‌ها و استالاگمیت‌هایی که بر سینه خوش‌نقش کوهستان خوش تراشیده‌اند و مأوا و مأمن گرفته‌اند، از قندیل‌های کلمی گرفته که بنا به طبیعت‌شان دیگر رشدی نداشته و نخواهند داشت تا قندیل‌های قلمی که هنوز رشد آنها ادامه دارد و براساس اعلام کارشناسان هر 7 ‌سال یک میلی‌متر رشد می‌کنند، آنچنان که گویی نفس می‌کشند.

اگر زمانی دست داد و از کتله‌خور بازدید کردید، فقط در ذهن خود تصور کنید که چندسال و چندسال و چند سال زمان نیاز بوده است تا این نقش‌ها بر سینه سخت کوه شکل بگیرند تا امروز ما به دیدن آنها بنشینیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها