پذیرش درخواست پسوندهای جدید اینترنتی (دامنه های سطح بالای اینترنتی)، از 22 دی ماه به مدت سه ماه آغاز می شود.
کد خبر: ۴۴۹۳۰۲

به گزارش واحد مرکزی خبر، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات ایران در مصاحبه با خبرنگاران گفت: این پذیرش را موسسه آیکن( ICANN ) که مدیریت نام ها و شماره های اینترنتی را در سطح جهان بر عهده دارد، انجام می دهد.

مهدیون افزود: دامنه های سطح بالا مانند COM و یا ORG پسوندهای عمومی هستند و هم اکنون در مجموع 22 پسوند عمومی (GTLD) و به تعداد کشورها نیز پسوند کشوری (CCTLD) در اینترنت وجود دارد.

وی گفت: این دامنه های جدید سطح بالا ، هیچ محدودیتی از نظر تعداد حروف و یا نوع زبان نخواهند داشت.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: اشخاص حقوقی که دارای طرح تجاری و توانایی مناسب باشند می توانند تقاضای ثبت پسوند (دامنه سطح بالا) را به موسسه آیکن بدهند.

مهدیون گفت: در پایان مهلت ثبت نام، دولت ها شصت روز مهلت دارند، اسامی مشکل دار یا حساسیت زا را به موسسه آیکن اعلام کنند.

وی افزود: این اعلام از نظر حقوقی صرفاً جنبه هشدار به متقاضی دارد و در سه شکل مختلف امکان پذیر است.

مهدیون گفت: تمامی دولت ها یا  نسبت به حضور یک پسوند خاص در اینترنت حساسیت دارند و در این مورد به اجماع رسیده اند، یا اینکه یک یا چند کشور در خصوص یک پسوند خاص اعتراض دارند و یا اینکه یک یا چند کشور در صورت اصلاح فرم های درخواست، موافقت خود را با پسوند اعلام خواهند کرد.

وی افزود: در پایان مهلت 60 روزه، موسسه آیکن هشدارهای دولت ها را به درخواست دهندگان اعلام می کند تا در خصوص انصراف یا ادامه فرآیند تصمیم گیری کنند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: در صورتی که درخواست دهنده پسوند، با وجود دریافت هشدار همچنان به ادامه فرآیند اصرار کند، دولت ها و یا هر شخص دیگر می تواند با طرح دعوای حقوقی اعتراض خود را اعلام کند.

مهدیون افزود: اعتراضات اخذ شده در مراجع حل اختلاف مورد تأیید موسسه آیکن، بررسی می شود و رأی نهایی  لازم الاجراست.

وی گفت: در داخل کشور، برای پیگیری فرآیند ثبت نام های دامنه سطح بالا، کمیته تخصصی نام های دامنه سطح بالا زیرمجموعه کارگروه مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور تشکیل شده است.

مهدیون افزود: این کمیته با حضور نمایندگان 14 سازمان مرتبط و نمایندگان بخش خصوصی تشکیل شده است.

وی گفت: همچنین در سطح بین المللی ضمن حضور فعال در کمیته مشورتی دولتی موسسه آیکن، هماهنگی هایی با سایر کشورها از جمله کشورهای اسلامی برای هماهنگی در ارائه درخواست های مشترک انجام شده است.

مهدیون افزود: در این زمینه همچنین سمیناری تخصصی، برای آشنایی بیشتر بخش های خصوصی و دولتی با موضوع ثبت دامنه های سطح بالا برگزار شده است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: در ثبت پسوند اینترنتی، اسامی کشورها به عنوان حق آنها، محفوظ است و نام های جغرافیایی کشورها نیز به عنوان حقوق معنوی آن ها شناخته می شود.

مهدیون افزود: علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت سازمان فناوری اطلاعات ایران به نشانی www.itc.ir مراجعه کنند.

هم اکنون ، مهمترین فعالیت موسسه آیکن ( موسسه نام ها و ارقام تخصیص یافته اینترنتی)، پذیرش درخواست های ثبت دامنه های مرتبه بالای جدید است.

تاکنون دو بار پذیرش درخواست ثبت دامنه های مرتبه بالا انجام شده است.

آخرین بار در سال 2003 تعداد محدودی دامنه های سطح بالا ثبت شد و هم اکنون پس از 9 سال موسسه آیکن بدون هیچ محدودیتی، اقدام به پذیرش درخواست های ایجاد پسوندهای جدید اینترنتی کرده است.

نام های دامنه (DOMAIN NAMES) یکی از مهمترین اجزای اینترنتی است و آدرس دهی را میسر می کند.

نام های دامنه ترکیبی از یک نام انتخابی از خریدار نام به علاوه یک پسوند (EXT) مانند (ORG,COMو NET) است که نام دامنه را می سازند.

به پسوند نام دامنه که در حقیقت یک فضای اختصاصی در اینترنت محسوب می شود، دامنه سطح بالا (TOP LEVEL DOMAIN) اطلاق می شود.

دامنه های سطح بالا به دو دسته کد کشوری (CCTLD) و عمومی (GTLD) تقسیم می شوند.

کد کشوری مانند IR را معمولا کشورها استفاده و دامنه های سطح بالای عمومی را اشخاص حقیقی و حقوقی درخواست و ثبت می کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها