تعقیب و جستجوی موضوعات زیست محور از جمله حوزه انرژ‌ی‌های پاک و پروژه ها، گزارش ها، خط مشی‌ها، روندها، پیشرفت‌های علمی و مقالات اصلی مرتبط با آن به حدی زیادند که نوشتن و پرداختن به اکثر آنها مقدور نیست.
کد خبر: ۴۴۸۴۸۵

به‌رغم این کاستی مجال و امکان، اما یک جمع‌بندی از پروژه‌های جدید فناوری پاک درگوشه و کنار دنیا می‌تواند الهام‌بخش علاقه‌مندان این حوزه باشد تا از رهگذر آن در جریان برخی از اولین‌های جهان یا نمونه‌های ممتاز و رکوردشکن این حوزه قرار بگیرند.

سرویس شارژ پر سرعت خودروهای برقی: نخستین جایگاه شارژ فوری برای تأمین توان مصرفی خودروهای الکتریکی که اولین جایگاه شارژ از مجموع 12 ایستگاه پیش‌بینی شده در سرتاسر ایالت تنسی آمریکاست، افتتاح شد. این جایگاه‌های شارژ سریع برای سرویس‌دهی و ایجاد زیرساخت مناسب جهت ترویج استفاده از خودروهای الکتریکی محسوب می‌شوند. هر جایگاه می‌تواند شارژ یک باتری را تا 80 درصد ظرفیت آن طی مدت نیم ساعت انجام دهد که در حال حاضر سریع‌ترین نرخ شارژ قابل دسترس محسوب می‌شود.

آب‌های ساحلی زیرکشت مزارع بادی: بتازگی در اسکاتلند امتیاز اجاره و بهره‌برداری از بستر دریا برای راه‌اندازی پنج پروژه تولید برق بادی به بخش خصوصی واگذار شده است که در مجموع می‌تواند ظرفیت چشمگیر جدیدی معادل پنج گیگا وات را تامین کند. این ظرفیت تولید از آن جهت قابل توجه است که اسکاتلند یکی از بلند پروازانه ترین طرح‌های انرژی پاک جهان که دسترسی 100 درصدی جمعیت ساکن به انرژی پاک تجدید پذیر تا سال 2050 است را در سر می‌پروراند.

خواب چینی‌ها برای گرفتن بازار جهانی برق: چینی‌ها که این روزها به ساخت و ساز غول‌آسا از هر نوعش عادت کرده‌اند، در مورد تولید انرژی برق آینده خود نیز بیکار ننشسته و مشغول طرح‌ریزی برنامه‌هایی برای سرمایه‌گذاری خیره کننده 500 میلیارد دلاری در زمینه زیرساخت‌های تولید برق تا سال 2020 هستند که 90 میلیارد آن به فناوری‌های شبکه هوشمند برق این کشور اختصاص خواهد یافت. آن‌طور که کارشناسان می‌گویند این راهبرد کلان می‌تواند به نحو چشمگیری بهره‌وری انرژی چین را بهبود ببخشد و موقعیت غالبی را در بازار جهانی شبکه هوشمند برق برای این کشور به ارمغان بیاورد.

مزرعه‌داری از نوع خورشیدی: شرکت اپل در حال برنامه ریزی ایجاد یک مزرعه خورشیدی در جوار پایگاه اطلاعاتی اش واقع در حومه شهر نیویورک است. اپل در حالی مراحل آماده‌سازی این شهر پاک خورشیدی را در محدوده تقریبا 85 هکتاری اراضی بدون کاربری تحت مالکیت خودش پشت سر می‌گذارد که در چند ایالت و کشور دیگر از جمله ایرلند نیز دارای تأسیساتی است که 100 درصد با انرژی تجدید شونده توانبخشی می‌شوند.

اراضی آلوده برای پاک شدن نامزد می‌شوند: ارزیابی عملی بودن طرح توسعه انرژی‌های تجدید شونده روی اراضی خاصی همچون اراضی سوخته، زباله‌دانی‌های سابق یا محوطه‌های معدنکاری از لحاظ اجرای پروژه‌های بادی، خورشیدی، بایومس(زیست توده) و حرارت زمین مرکزی، از جمله پروژه‌های توسعه انرژی‌های پاک است که سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا و دایره تحقیقات انرژی‌های تجدید شونده وزارت انرژی این کشور برای تغییر کاربری اراضی موسوم به محوطه‌های آلوده در دستور کار قرار داده‌اند.

همزیستی توربین‌های بادی و گله‌های دام در مراتع: مزرعه بادی 50 مگا واتی در دست اجرای نیومکزیکو با استقرار 28 توربین بادی 1.8 مگاواتی در دامن مراتع و مزارع دامپروری ناحیه، نمونه جالبی از ابتکار عمل‌های بخش خصوصی و دولتی برای توسعه انرژی‌های پاک است. این پروژه که در نوع خود نخستین منبع وقف شده برق بادی محسوب می‌شود برای 14 هزار خانه محلی منطقه برق تجدید شونده تولید خواهد کرد.

دورخیز پر باد آرژانتین برای تأمین برق: رویای بزرگ‌ترین نیروگاه برق بادی آرژانتین با تکمیل فاز اول 77 مگاواتی آن در حالی ماه گذشته رسما آغاز به کار کرد که این کشور از تأمین 5 هزار مگاوات انرژی از طریق تأسیسات برق بادی تا سال 2020 خبر می‌دهد. با در نظر گرفتن این پروژه و همچنین راه‌اندازی 43 توربین بادی 1.8 مگاواتی در آغاز سال 2012، این کشور تولید سالیانه‌ای معادل 320 گیگاوات ساعت در سال را که با مصرف برق مسکونی یک سال 150 هزار خانوار کشور مطابقت می‌کند در شبکه خود خواهد داشت.

مهریار میرنیا - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها