فعالان بازار ارز می‌گویند توزیع نکردن دلار در 2 روز اخیر توسط بانک مرکزی قیمت‌ها را بالا برده است

رکوردی دیگر برای دلار: 1408 تومان

به دنبال وقفه دو روزه بانک مرکزی در توزیع اسکناس دلار در بازار، قیمت دلار رکورد تازه‌ای زد و با رسیدن به رقمی بی‌سابقه، مرز 1400 تومان را پشت‌سر گذاشت. به گزارش خبرنگار جام‌جم در حالی که بانک مرکزی می‌گوید تمام تلاش خود برای تنظیم بازار ارز به کار بسته و از جمله این که ارز را به هر میزان برای تامین نیازهای قانونی از جمله واردکنندگان تامین می‌کند، ظاهرا بازار نظر دیگری دارد و با تاثیرپذیری از جو روانی و تقاضای کاذب موجود، قیمت‌ها به افزایش خود ادامه می‌دهند.
کد خبر: ۴۴۶۹۸۶

دیروز نیز این افزایش به طور غیرمنتظره‌ای ادامه یافت و نرخ فروش هر دلار آمریکا در پایان معاملات بازار در عصر دیروز به 1408 تومان رسید و مرز تاریخی 1400 تومان را پشت‌سر گذاشت.قیمت دلار از پنجشنبه هفته گذشته تاکنون حدود 4 درصد افزایش یافته و از 1365 تومان به 1408 تومان رسیده است. این افزایش باعث شد حباب قیمتی دلار به حدود 300 تومان برسد؛ چرا که قیمت رسمی و مرجع دلار در بانک مرکزی روی 1099 تومان ثابت ماند.

قیمت‌گذاری دست دولت است

در همین حال، فعالان بازار ارز درباره علت افزایش دیروز قیمت دلار بصراحت به خبرنگار ما گفتند: قیمت‌گذاری دست خود دولت و بانک مرکزی است و آنان هستند که قیمت های بازار را تنظیم می کنند.

این فعالان افزودند: بانک مرکزی در 2 روز اخیر حتی یک دلار در بازار توزیع نکرده و همین مساله کمبود مصنوعی ایجاد کرده و قیمت‌ها را افزایش داده است.آنها اظهار کردند: بانک مرکزی دیروز قیمت دلار در حواله‌های ارزی را نیز افزایش داده است، به گونه‌ای که قیمت دلار حواله‌ها به 1408 تومان رسیده است.

قیمت درهم امارات در حواله‌های ارزی نیز با 5 تومان افزایش از 377 به 382 تومان رسیده است.به گفته آنان چون عمده ذخایر ارزی در دست دولت بوده و دولت عمده‌ترین فروشنده و متقاضی ارز است، کل قیمت‌گذاری ارز را نیز خود دولت و سیاست‌های اداری آن انجام می‌‌دهند.

رشد قیمت سایر ارزها

براساس گزارش خبرنگار جام‌جم، سایر ارزهای پرتقاضا شامل یورو و پوند نیز دیروز با افزایش قیمت مواجه شدند. قیمت هر یورو به 1830 تومان رسید تا حباب قیمتی آن به 400 تومان برسد؛ چراکه قیمت مرجع آن حدود 1433 تومان است. قیمت هر پوند انگلیس نیز در بازار به 2190 تومان رسید که به این ترتیب حباب آن حدود 490 تومان محاسبه می‌شود.

تاثیر فوری بر بازار سکه

از سوی دیگر رشد قیمت دلار بلافاصله بر قیمت سکه‌های طلا نیز تاثیر گذاشت؛ به طوری که آنها را به قیمت‌هایی که قبلا از آنها تحت عنوان رکورد یاد می‌شد، برگرداند. قیمت هر تمام سکه بهار آزادی طرح قدیم به 625 هزار تومان، تمام طرح جدید به 610 هزار تومان، نیم بهار به 289 و ربع بهار به 149 هزار تومان رسید.محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در این باره به خبرنگار ما گفت: بازار سکه هم‌اکنون آرام است، اگر قیمت دلار داخلی بگذارد!

وی افزود: قیمت اونس جهانی طلا روی 1600 دلار ثابت مانده و این قیمت از یک هفته گذشته تاکنون 112 دلار پایین آمده است؛ اما رشد قیمت داخلی دلار اجازه نمی‌دهد کاهش قیمت اونس باعث کاهش قیمت سکه شود.کشتی آرای تصریح کرد: رشد 4 درصدی قیمت ارز از هفته گذشته تاکنون دقیقا باعث رشد قیمت سکه شده است، یعنی قیمت دلار هفته گذشته حدود 1365 تومان بوده که اکنون با 4 درصد افزایش به 1408 تومان رسیده است. به همین ترتیب قیمت هر سکه تمام طرح جدید از 588 هزار تومان با 4 درصد افزایش به 610 تا 611 هزار تومان رسیده است. لذا می‌بینید که رابطه مستقیمی میان این دو برقرار است و رشد قیمت سکه هیچ علت دیگری ندارد.

واکنش بانک مرکزی

در حالی که رسانه‌ها منتظر واکنش‌، اظهارنظر یا اطلاعیه بانک مرکزی درخصوص وضعیت جدید ارزی بودند، سکوت این بانک ادامه یافت. سایت رسمی بانک مرکزی نیز دیروز پس از 3 روز سکوت، تنها عنوان خبری‌اش را به تقدیر از پژوهشگران برتر حوزه پولی و بانکی اختصاص داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها