سفیر ایران: غرب خبری نادرست برای تحت‌الشعاع قرار دادن دستاورد اخیر کشورمان در کنترل هواپیمای جاسوسی آمریکا عنوان کرد

شکست سناریوی چمدان هسته‌ای

خبر کوتاه بود: «چمدان یک مسافر ایرانی که قصد عزیمت به تهران را داشت، ‌در فرودگاه مسکو توقیف شد». آنچه که باعث شد تا این خبر و این توقیف در صدر رسانه‌های غربی قرار بگیرد، ادعایی بود که درباره محتوای این چمدان شد.
کد خبر: ۴۴۶۷۱۴

راوی این خبر، کسنیا گربنکینا، سخنگوی اداره گمرک فدرال روسیه بود که روز جمعه بدون آن که به زمان دقیقی اشاره کند، به آسوشیتدپرس گفت: این چمدان مدتی قبل توقیف شد.

وی افزود: این مسافر ایرانی بازداشت نشد، اما مشخص نیست که او اکنون در روسیه است یا خیر. به گفته سخنگوی گمرک روسیه که به نام این مسافر نیز هیچ اشاره‌ای نکرد، قطعات فلزی همراه وی حاوی سدیم ـ 22 بوده که یک ایزوتوپ رادیو اکتیو است که می‌تواند توسط یک دستگاه گریز از مرکز خاص تولید ‌شود.

انتشار این ادعا که توسط رسانه‌های روسی منتشر شد،‌ بلافاصله مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفت و در حالی‌که تنش هسته‌ای به راه افتاده توسط غرب، به سکون نرسیده است، همین خبر دستاویزی شد برای آنها تا با تکیه بر آن بر ادعاهای همیشگی خود مبنی بر نظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، موج‌سواری کنند.

آنها در ابتدا گزارش دادند که این اتفاق نشانگر شواهد بیشتری از تلاش ایران برای ساخت تسلیحات هسته‌ای است؛ اما کمتر از چند ساعت بعد، سرانجام مجبور شدند به تصحیح گزارش‌هایشان بپردازند. از این‌رو اعلام کردند: در بررسی دقیق‌تر مشخص شد ماده مربوطه ایزوتوپ سدیم ـ 22 است که در پزشکی کاربرد دارد. این ماده برای ردگیری سدیم در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و نمی‌تواند در تولید سلاح هسته‌ای به کار رود.

این رادیودارو همان ایزوتوپ سدیم ـ22 است که مصارف پزشکی دارد و به گفته بی.بی.سی مهم‌ترین کاربری سدیم‌ـ22 در کارهای پزشکی و درمانی است و از آن به عنوان رادیودارو استفاده می‌شود. هر چند این ماده را از طریق اینترنت هم می‌توان خرید، اما حمل و نقل مسافری آن معمول نیست.

در همین راستا،‌ یک فیزیکدان به نام کلی کلاسیک در مایوکلینیک ‌آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: با این ماده نمی‌توان بمب هسته‌ای یا بمب کثیف ساخت.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این ‌که «مطمئنا این موضوع باعث تعجب است که این ماده از کجا و برای چه منظوری آورده شده است»، افزود: این ایزوتوپ فقط در ابزارهایی به کار می‌رود که ضخامت فلزات را مشخص می‌کنند.

مایکل انتروگر، رئیس گروه رادیواکتیو در موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا نیز تاکید کرد: از این ماده به عنوان منبع درجه‌بندی برای ابزارسازی استفاده می‌شود.

بی.بی.سی هم به نقل از یک مقام روس به نام سرگئی نوویکوف، سخنگوی آژانس اتمی روسیه، بر کاربرد پزشکی این محموله تاکید کرد. سخنگوی آژانس اتمی روسیه در این باره گفت: در روسیه شتاب‌دهنده‌هایی که این مواد را تولید می‌کند، خیلی زیاد و پراکنده‌اند و به دلیل این‌ که این ماده اهمیت نظامی ندارد، از نظر امنیتی نیز آنچنان کنترلی روی آنها نیست.

سخنگوی آژانس هسته‌ای روس اتم با تاکید بر این ‌که خیلی بعید است قطعات توقیف شده در فرودگاه مسکو از طریق روس اتم به دست این فرد رسیده باشد، ‌تصریح کرد: این ایزوتوپ توسط دستگاه‌های گریز از مرکز خاصی تولید می‌شود نه توسط رآکتورهای هسته‌ای.

به گفته وی، در روسیه دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی و مراکز بزرگ پزشکی، فناوری تولید سدیم ـ 22 را دارند.

نوویکوف خاطرنشان کرد: روس اتم هرگز سدیم ـ 22 به ایران نفروخته، اما دیگر انواع رادیوایزوتوپ را در اختیار ایران قرار داده است، چرا که روسیه توافقی با ایران برای تامین ایزوتوپ‌های پزشکی دارد.

تلاش برای تخریب روابط روسیه و تهران

در پی انتشار خبر توقیف یک محموله رادیواکتیو در فرودگاه مسکو که به مقصد ایران در حال حمل بود، سفارت ایران در مسکو آن را تکذیب کرد و سیدرضا سجادی، سفیر ایران در روسیه نیز ضمن تکذیب خبر منتشر شده مبنی بر ضبط محموله‌ای حاوی سدیم ـ۲۲ از یک مسافر ایرانی در فرودگاه مسکو، گفت: بیش از یک ماه پیش یکی از دانشجویان رشته دندانپزشکی در مسکو در زمان عزیمت به ایران ماده‌ای مربوط به کارش را با خود همراه داشت که سوءتفاهمی در این زمینه برای مسوولان گمرک پدید آورد و بعد از بررسی معلوم شد که مورد خاصی نبوده و دانشجو نیز به مسیرش ادامه داد.

وی افزود: نکته جالب این است که بعد از گذشت بیش از یک ماه، رسانه‌های غربی خبری را که اصل آن صحت نداشته منتشر کرده و جوسازی می‌کنند و در تلاشند ضمن تخریب وجهه ایران، در روابط تهران و مسکو نیز سوءتفاهم ایجاد کنند.

سجادی انتشار این‌گونه اخبار را در خصوص فرافکنی برای تحت‌الشعاع قرار دادن دستاورد ارزشمند اخیر کشورمان در کنترل پهپاد جاسوس آمریکا عنوان کرد و این دستاورد را شکست بزرگی برای آمریکا خواند و تصریح کرد: آمریکایی‌ها باید پاسخگو باشند که چرا مبادرت به تجاوز به حریم هوایی ایران کردند.

سفیر ایران در روسیه انتشار این خبر را کمک رسانه‌های غرب به سیاستمداران ورشکسته خود دانست و یادآور شد: رسانه‌های غربی رسالت خود را فراموش کرده‌اند و به ابزاری درجهت منافع سیاستمداران‌شان تبدیل شده‌اند.

از سوی دیگر، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: مقامات آمریکایی برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با روسیه تماس گرفته‌اند.

وی افزود: تا زمانی که از روس‌ها نشنویم که دقیقا چه چیزی را گرفته‌اند و موضوع چه بوده است، این مساله را ارزیابی نمی‌کنیم.

یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز که به‌دلیل مجاز نبودن به صحبت علنی درباره‌ این موضوع خواست نامش فاش نشود، به بی.بی.سی گفت: تا جایی که وی مطلع است روس‌ها درباره توقیف چنین محموله‌ای به آژانس اطلاع‌رسانی نکرده‌اند. وی افزود: بیش از آنچه‌ رسانه‌ها گزارش کرده‌اند، اطلاعاتی در دست ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها