هدف اصلی استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در خاک ترکیه بدون شک ایران است، گرچه مقامات ترکیه‌ای بارها اعلام کرده‌اند که این سپر دفاع موشکی علیه ایران نیست، اما همین کافی است که هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا صراحتا اعلام کرده است که این سامانه علیه جمهوری اسلامی ایران است.
کد خبر: ۴۴۶۴۹۲

از زمان استقرار این سامانه در خاک ترکیه واکنش‌ها و بازتاب‌های گوناگونی در این باره صورت گرفته است. در واقع ترکیه با استقرار سپر دفاع موشکی در خاک خود به نوعی عاملی برای تهدید ایران محسوب می‌شود. ترکیه علاوه بر عضویت در پیمان نظامی ناتو، پایگاه هوایی اینجرلیک را در اختیار نیروهای نظامی آمریکایی قرار داده است. عضویت در پیمان ناتو به این معنی است که ترکیه از سیاست‌ها و دستورات فرماندهی این پیمان تبعیت خواهد کرد. پیمان ناتو قوانین خاص خود را دارد که ترکیه نیز آن را پذیرفته و امضا کرده است. اکنون که ترکیه به استقرار سپر دفاع موشکی در خاک خود تن داده است، به واکنش‌هایی که از سوی مقامات دفاعی ایران و برخی نمایندگان مجلس در این زمینه انجام شده، معترض است. این کشور در واقع با اعتراض به پاسخ ایران به این اقدام ترکیه به اصل موضوع نپرداخته و به جای پاسخ قطعی نسبت به هدف پذیرش و استقرار سامانه موشکی در خاک خود، به فرافکنی پرداخته و سیاست فرار رو به جلو را اعمال می‌کند.

پرسش‌های اساسی درباره استقرار سامانه دفاع موشکی در خاک ترکیه وجود دارد که این کشور به جای اعتراض به موضع مقامات ایران باید به آنها پاسخ دهد. روابط دوستانه، برادرانه، حسن همسایگی، نقاط مشترک و مبادلات تجاری و اقتصادی گسترده جای خود.

1ـ ترکیه هر چند گفته است که استقرار سامانه دفاع موشکی در خاک کشورش تهدید علیه ایران نیست اما باید پاسخ دهد که دلیل پذیرش برای استقرار آن چیست؟

2ـ هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا قاطعانه گفته است که سپر دفاع موشکی در خاک ترکیه علیه ایران است. مقامات ترکیه‌ای چه پاسخی برای این موضع آمریکا دارند؟

3ـ اگر جمهوری اسلامی ایران نیز اقدامی مشابه انجام دهد و بگوید که چنین سامانه‌ای تهدیدی برای کشور دوست و برادر ترکیه نیست،آیا مقامات ترکیه این موضع ایران را می‌پذیرند؟

4ـ ایران و روسیه این اقدام ناتو در برپایی سامانه سپر دفاع موشکی در خاک ترکیه را علیه خود می‌دانند، اگر ایران و روسیه هم در یک پیمان مشترک و با همکاری نیروهای نظامی و دفاعی و سازمان هوافضای خود اقدام به برپایی سامانه سپر دفاع موشکی کنند، موضع ترکیه چه خواهد بود؟

5ـ مقامات ارشد ترکیه چه تضمینی را می‌توانند به جمهوری اسلامی ایران بدهند که به هیچ عنوان از این پایگاه علیه جمهوری اسلامی ایران اقدامی صورت نخواهد گرفت؟

6ـ در حال حاضر تهدیداتی علیه ایران در منطقه از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از کشورهای اروپایی صورت می‌گیرد، آیا جمهوری اسلامی ایران این حق را ندارد که با اتخاذ دیپلماسی دفاعی به این تهدیدات پاسخ دهد؟

7ـ سفیر ترکیه در واشنگتن گفته است که ترکیه نمی‌تواند ایران هسته‌ای را در کنار خود تحمل کند. مقامات ترکیه‌ای در باره این موضع مداخله‌جویانه و البته تهدیدآمیز چه پاسخی دارند؟

8ـ ترکیه که نمی‌تواند ایران هسته‌ای را در کنار خود تحمل کند، پس چگونه رژیم صهیونیستی را که بیش از 200 کلاهک هسته‌ای دارد و شهروندان این کشور را قتل عام هم کرده است،در کنار خود تحمل می‌کند؟!

9ـ مقامات ترکیه‌ای بارها اعلام کرده‌اند که سپر دفاع موشکی مستقر در کشورشان علیه ایران نیست، شاید برای مقابله با اسرائیل اقدام به برپایی سپر دفاع موشکی در خاک خود کرده‌اند؟! آیا اینگونه است؟!

اکنون پرسشی هم از دستگاه دیپلماسی کشور مطرح می‌شود.

1ـ وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران چرا تاکنون در قبال سخنان سفیر ترکیه در واشنگتن از مقامات آنکارا توضیحی نخواسته است؟

2ـ چه لزومی دارد که وزیر خارجه درباره موضع‌گیری برخی مقامات دفاعی و نمایندگان مجلس در قبال سپر دفاع موشکی در خاک ترکیه به داوود اوغلو پاسخ دهد؟!

3ـ آیا استقرار سپر دفاع موشکی در خاک ترکیه برای ایران تهدید است، یا پاسخ قاطع مقامات دفاعی و نمایندگان مجلس به این اقدام تهدید آمیز؟!

4ـ اگر داوود اوغلو نسبت به این مواضع ناراحتی خود را اعلام کرده است، ایران هم نسبت به اقدام ترکیه به خاطر تن دادن به برپایی سپر دفاع موشکی در خاکش ناراحت است.آیا این اقدام اشکال دارد؟!

پرسش‌های بسیاری در زمینه مواضع ترکیه در چند وقت گذشته وجود دارد. گذشت زمان نکات تازه‌تری را درباره ترکیه آشکار خواهد ساخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها