جوانه دندان‌های شیری در دوران جنینی تشکیل شده و به طور تقریبی از 9 ماهگی شروع به ظهور در حفره دهان می‌کند و در 24 ماهگی رویششان تکمیل می‌شود.
کد خبر: ۴۴۶۴۴۱

تعداد دندان‌های شیری مجموعا 20 عدد است که شامل پنج عدد در هر نیم‌فک می‌شود، از این تعداد دو عدد پیشین، یک عدد نیش و دو عدد آسیاب نامیده می‌شوند.

دکتر حمیدرضا ارجمندی دندانپزشک کودک و عضو هیات علمی دانشگاه در گفت‌وگو با «جام‌جم» در این باره می‌گوید: دندان‌های شیری به مرور از هفت سالگی تا 12 سالگی توسط دندان‌های دائمی جایگزین می‌شود، بنابراین بر حسب وجود و عدم وجود دندان‌های شیری و دائمی، سه دوره دندانی ‌از یک سالگی تا شش سالگی، حضور توام دندان‌های شیری و دائمی از شش سالگی تا 12 سالگی و دوره دندان‌های دائمی که از 12 سالگی به بعد را شامل می‌شود.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه، وظایف دندان‌های شیری شامل تغذیه، تکلم، حفظ فضاهای موجود در فک و حفظ ظاهر و زیبایی است که از مهم‌ترین این وظایف، کمک به جویدن و تغییر روش تغذیه از شیر خوردن به غذاهای جویدنی است.

وی می‌افزاید: زبان در حالت‌های متفاوت قرار گرفتن در دهان، باعث ادای کلمات مختلفی می‌شود و بودن دندان‌ها تاثیر بسزایی در تلفظ و تکلم صحیح دارد.

این پزشک متخصص با بیان این که در زیر دندان‌های شیری، دندان‌های دائمی قرار دارد، خاطرنشان می‌کند: وجود دندان‌های شیری می‌تواند محافظی برای دندان‌های دائمی محسوب شود بنابراین از دست دادن زودهنگام دندان‌های شیری، موجب اختلال در نظم و رویش دندان‌های دائمی می‌شود و مشکلات ارتودنسی و ناصحیح قرار گرفتن جای آنها می‌شود، به نحوی که بیمار را دچار عوارض مرتبط با جویدن و زیبایی می‌کند.

دکتر ارجمندی ضمن اشاره به این که وجود دندان‌های زیبا برظاهر و لبخند آنها تاثیرگذار است، می‌افزاید: از دست رفتن زودهنگام دندان‌های شیری موجب به وجود آمدن ظاهری نازیبا و بروز مشکلات روحی ـ روانی و تاثیر بر روابط فردی و اجتماعی در هر سنی می‌شود.

عوامل تاثیرگذار بر سلامت دندان‌ها

این عضو هیات علمی دانشگاه معتقد است: توارث و نژاد دو عامل بسیار مهم در سلامت دندان‌ها محسوب می‌شود که کنترل مستقیم روی آنها از توان خارج است و فقط با رعایت بهداشت و تغذیه می‌توان سلامت آنها را تامین کرد.

وی پاکیزه نگه داشتن دندان‌ها در طول روز، کشیدن نخ دندان، مراجعه به دندانپزشک، جلوگیری از گرم یا سرد شدن و صدمات ناشی از ضربه را از نکات ضروری در حفظ دندان‌ها می‌داند و می‌گوید: در تغذیه نیز استفاده از موادغذایی موثر بر استحکام دندان‌ها (بخصوص کلسیم و فلوراید کافی در آب شرب) و پرهیز از موادغذایی مخرب دندان‌ها (قندها و مواد اسیدی با غلظت بالا) در حفظ و سلامت دندان‌ها بسیار موثر است.

دکتر ارجمندی با تاکید بر این‌که استفاده بی‌رویه از میان وعده‌های فاقد ارزش غذایی (پفک، آدامس، چیپس، شکلات‌های پر قند و چسبنده و...) بخصوص نوشابه‌های شیرین و گازدار به خاطر قند بالا و اسیدفسفریک موجود در آنها، موجب تخریب زودرس دندان‌های شیری و از دست رفتن آنها می‌شود، می‌افزاید: تغییر غذایی (از نرم به سوی سخت) و استفاده از میوه‌های خام به جای آبمیوه یا کمپوت و... در سلامت دندان‌ها بسیار تاثیرگذار است.

وی اظهار می‌کند: یکی دیگر از نکات بسیار شایع در فرآیند زود از دست دادن دندان‌های شیری، سندرمی به نام شیشه شیر است که الزاما ارتباطی به نوشیدن شیر با شیشه ندارد و بلکه وجود شیر در دهان و خوابیدن بعد از نوشیدن شیر این فرصت را به میکروب‌ها می‌دهد که با تخمیر قند موجود در شیر و فراهم کردن محیط اسیدی در دهان، موجبات ایجاد پوسیدگی‌های وسیع را فراهم کرده که معمولا با توجه به شدت، وسعت، حجم پوسیدگی‌ها و سن پایین کودک، درمان به آسانی صورت نمی‌گیرد.

این دندانپزشک کودک با تصریح این که قطره آهن نیز با تجمع یون‌های آهن و کلسیم موجود در مینا و اکسیده شدن آن توسط رطوبت بزاق، از عوامل تخریب دندان‌های شیری محسوب می‌شود، می‌افزاید: بهتر است پزشکان اطفال هنگام تجویز قطره آهن برای رفع کم‌خونی، نحوه صحیح استفاده از این قطره را نیز به والدین توضیح دهند تا در این خصوص دچار مشکل نشوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها