روز سه‌شنبه‌مردی مسلح ‌در‌بلژیک با تیراندازی و پرتاب نارنجک باعث کشته شدن 4 نفر و زخمی شدن‌120 نفر دیگر شد

گسترش پدیده «گرگ‌های تنها» در اروپا

هنوز محافل و مجامع اروپایی در شوک حادثه نروژ در چند ماه گذشته هستند که حادثه‌‌ای دیگر این بار در بلژیک به وقوع پیوست. به گزارش منابع خبری، روز سه‌شنبه فردی مسلح در شهر لیئژ در بلژیک با تیراندازی و پرتاب نارنجک از بالای پشت بام یک ساختمان، جان 5 نفر از جمله یک کودک 18 ماهه، یک پسر 15 ساله، دختری 17 ساله و یک جوان 20 ساله را گرفت. تعداد مجروحان این حمله نیز 123 نفر اعلام شد که بنا به گفته مقامات پزشکی حال برخی از مجروحان وخیم است. پلیس بعد از وقوع حادثه خیابان‌های منتهی به محل حمله را مسدود کرد و متخصصان مواد انفجاری، محل را برای پیدا کردن نارنجک‌های عمل نکرده مورد بازرسی قرار دادند.
کد خبر: ۴۴۶۱۵۲

عامل این حمله که تبعه بلژیک معرفی شده متهم به سوءسابقه، تجاوز جنسی و قاچاق مواد مخدر است. پلیس گفته است او به تنهایی دست به حمله زده و این رخداد یک حادثه تروریستی نیست. این متهم 33 ساله به تازگی از زندان آزاد شده بود. گزارش‌ها حاکی از آن است که وی از یک مسلسل اتوماتیک مدل FN FAL استفاده کرده که ساخت بلژیک است و این قابلیت را دارد که 700 گلوله در دقیقه شلیک کند. عمرانی در سال 2008 به خاطر در اختیار داشتن اسلحه و مواد مخدر به 58 ماه زندان محکوم شده بود. پلیس از مهاجم خواسته بود روز سه‌شنبه خود را برای یک بازجویی به کلانتری معرفی کند.

در گزارش‌های اولیه اعلام شد سه مرد در این حملات حضور داشتند، اما وزارت کشور بلژیک تنها حضور یک عامل مهاجم را تایید کرد و افزود که این حادثه مرتبط به عملیات‌های تروریستی نیست. گرک لنکو، یک روزنامه‌نگار محلی که در نزدیکی محل حادثه بود از 4 انفجار خبر داد. از سوی دیگر روزنامه دیلی میل، گزارش داد: پلیس بلژیک جسد زنی را در انباری منزل نورالدین عمرانی کشف کرده‌ است. طبق گزارش پلیس، وی از این انباری برای پرورش بوته حشیش استفاده می‌کرده است. مرگ زنی که جسدش در خانه عمرانی پیدا شد، پیش از قتل‌عام مردم در میدان سنت لمبرت بلژیک رخ داد. این زن 45 ساله به عنوان خدمه برای همسایه عمرانی، مشغول به کار بوده است. گفته می‌شود صبح روز حادثه (سه‌شنبه) عمرانی از این زن به بهانه پیشنهاد کار خواسته بود تا به منزلش بیاید و پس از آن به او حمله کرده بود.

از سوی دیگر، دادستان عمومی بلژیک در کنفرانس خبری خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر خودکشی‌ فرد مهاجم، گفت: گلوله‌ای به سر این فرد اصابت کرده است، اما تایید خودکشی وی پس از انجام تحقیقات اعلام خواهد شد. پادشاه و ملکه بلژیک نیز به محل حادثه رفته و پس از آن از بازماندگان این سانحه دیدار کردند. دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نیز با ارسال پیامی در این باره ابراز همدردی کرد.

حمله نژادپرستانه در ایتالیا

همزمان با حادثه تکان‌دهنده بلژیک اعلام شد یک راستگرای افراطی در ایتالیا طی اقدامی نژادپرستانه با آتش گشودن به سوی دستفروشان سنگالی در بازاری در شهر فلورانس ایتالیا، ۲ نفر را کشت و 3 نفر دیگر را مجروح کرد. به گزارش فارس، پس از تیراندازی فرد مهاجم، ۲ دستفروش سنگالی در دم جان باختند و دستفروش سوم که بشدت زخمی شده و حال وی وخیم است به بیمارستان منتقل شد. عامل تیراندازی پس از کشتن دستفروشان سنگالی در بازار شهر فلورانس در شمال ایتالیا سوار بر خودروی خود شد و این محل را ترک کرده و به بازاری دیگری رفت و در آنجا نیز بار دیگر با آتش گشودن در بازار منجر به مجروح شدن ۲ نفر دیگر شد و سپس اقدام به خودکشی کرد.پس از این تراژدی، گروهی 200 نفره از دستفروشان که اکثر آنها را دستفروشان سنگالی و نزدیکان قربانیان این حمله تشکیل می‌دادند، اقدام به برگزاری راهپیمایی اعتراض‌آمیز کردند و شعارهای «ننگ! ننگ!» و «نژادپرست‌ها» سر دادند.

نگرانی از گرگ تنها

اصطلاح «گرگ تنها» اولین بار چند ماه پیش به آندرس برینگ بریویک در نروژ اطلاق شد. وی پس از منفجر کردن ساختمانی در اسلو، پایتخت نروژ به اردوگاه جوانان حزب حاکم رفت و مستقیم به سوی مردم تیراندازی کرد. در این دو حادثه نزدیک به 69 نفر کشته شدند. وی در همان زمان خود را یکی از اعضای نهضت مقاومت اروپا معرفی کرد که هدفش سرنگونی دولت‌های اروپایی و جایگزینی آنها با رژیم‌هایی میهن‌پرست است. اما پس از تحقیقات مشخص شد که در واقع چنین گروهی وجود خارجی نداشته است. تحلیلگران در آن برهه خطر بروز راستگرایی افراطی را در اروپا گوشزد کردند و به دلیل آن‌که این نوع خشونت‌ها به دست تنها یک نفر انجام می‌شود، نام گرگ تنها را برای عامل آنها انتخاب کردند. حال با گذشت چند ماه این تهدید شکل واقعی‌تری به خود گرفته و در دیگر نقاط قاره سبز نیز قربانی می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها