شرکت میتسوبیشی با همکاری وای‌تریسیتی و برخی دیگر از مراکز تحقیقاتی قصد دارد سامانه جدیدی برای شارژ خودروهای الکتریکی خود اختراع کند و توسعه دهد که بدون سیم کار می‌کند. این تکنولوژی در صورت توسعه و ورود به بازار نسل جدیدی از زندگی دیجیتالی را رقم خواهند زد که شکل خانه‌ها و دفاتر کار ما را به کلی تغییر خواهند داد.
کد خبر: ۴۴۵۱۴۰

شارژ بیسیم به راننده اجازه می‌دهد که بدون به زحمت انداختن خود برای وصل دوشاخه برق اتومبیلش به یک پریز برق، تنها با پارک در محلی مشخص و از طریق سیستم بیسیم که به طور خودکار وسیله نقلیه را شناسایی می‌کند، اقدام به شارژ باتری‌های خالی اتومبیل خود کند. این سیستم که توسط وای‌تریسیتی اختراع شده است می‌تواند برقی به قدرت 3/3 کیلووات را به فاصله 20 سانتی‌متری مخابره کند. در این بین حدود 10 درصد از توان الکتریکی مخابره شده به هدر خواهد رفت، اما میتسوبیشی و وای تریسیتی امیدوارند بتوانند با تحقیق بیشتر ضمن کاهش این مقدار، برد مخابره توان الکتریکی را نیز افزایش دهند. سیستم در حال حاضر از خاصیت تشدید میدان مغناطیسی برای ارسال بیسیم برق استفاده می‌کند. در این روش میدان مغناطیسی ارسال شده از فرستنده باعث ایجاد خاصیت تشدید در گیرنده توان الکتریکی می‌شود. از این خاصیت برای تولید مجدد برق استفاده می‌شود. این همان خاصیتی است که در شرایط خاص تولید صدا توسط یک بلندگو باعث تولید ارتعاشات شدید در مثلا یک لیوان خالی می‌شود. گیرنده و فرستنده در این سیستم به صورتی انتخاب می‌شوند که با هم همنوا باشند.

هر دو شرکت امیدوارند در سه قدم ساده پژوهش و توسعه، آزمایش واقعی و تجاری‌سازی بتوانند در مدت کوتاهی این ایده خلاقانه خود را روانه بازارهای مصرف کنند. در حال حاضر مشکلات اصلی مربوط به مشکلات زیستی و حقوقی انتشار میدان‌های مغناطیسی قوی است که هر دو طرف سخت مشغول کار کردن روی آن هستند. در صورتی که این ایده بتواند به بازار مصرف راه پیدا کند شکل و شمایل زندگی روزانه بشر را خیلی زود تغییر خواهد داد. مطمئنا این تکنولوژی در گاراژها و پارکینگ‌ها محبوس نخواهد ماند و می‌توان امیدوار بود که زودتر از آنچه فکرش می‌شود راهی اتاق‌های نشیمن و آشپزخانه‌های ما شود. این تکنولوژی در صورت توسعه آتی و افزایش برد به مقدار کافی می‌تواند در آینده برای تولید برق در خارج از مرزهای جو زمین و ارسال بیسیم آن به داخل سیاره نیز مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می‌توان هواپیماهای برقی‌ای را متصور بود که توان مورد نیاز خود برای به حرکت در آوردن موتورهای الکتریکی‌شان را از سطح زمین و به روش مخابره دریافت می‌کنند. آیا میتسوبیشی شکل دنیای آینده را عوض خواهد کرد؟

science daily / مترجم: مهریار میرنیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها