دولت جدید مصر به ریاست کمال الجنزوری کار خود را آغاز کرد. 12 تن از وزیران، در کابینه‌ی پیشین نیز شرکت داشتند. نتایج غیررسمی انتخابات مجلس در 9 استان اعلام شد. برنده‌ دور دوم انتخابات نیز حزب اخوان المسلمین است.
کد خبر: ۴۴۴۴۲۵

به گزارش دویچه وله، روز چهارشنبه هفتم دسامبراعضای کابینه‌ جدید مصر به ریاست کمال الجنزوری سوگند یاد کردند.

الجنزوری که در دوران حکومت حسنی مبارک از 1996 تا 1999 نخست‌وزیر مصر بود، در کنار 18 وزیر جدید  12 تن از وزیران دوره‌یقبل را دوباره به کار گماشته است؛ از جمله وزیر امور خارجه محمد کامل عمرو و وزیر همکاری‌های بین‌المللی فائزه ابولنجا.

بسیاری از شهروندان مصری به همین دلیل دولت جدید را به رسمیت نمی‌شناسند. در ماه نوامبر، پس از اعتراضات گسترده‌ کسانی که خواهان برکناری یاران حسنی مبارک از مناصب حکومتی هستند، دولت وقت ناچار به استعفا شد.

در روزهای اخیر به‌ویژه بحث بر سر انتخاب وزیر کشور بالا گرفته بود زیرا جوانان انقلابی خواستار آن بودند که وزیر کشور یک غیرنظامی باشد. اما تلاش آنها بی‌نتیجه ماند و ژنرال بازنشسته محمد ابراهیم یوسف به این سمت گماشته شد.

الجنزوری روز سه‌شنبه در یک نشست مطبوعاتی از تمامی گروه‌ها و احزاب خواست، اختلاف‌نظرهای خود را کنار بگذارند و از دولت پشتیبانی کنند. او گفت که یک وزیر زمانی در کارش موفق خواهد بود که از حمایت نیروهای گوناگون اجتماعی برخوردار باشد.

اسلام‌گرایان، پیروز انتخابات مجلس

روز چهارشنبه همچنین نتایج اولیه و غیررسمی دور دوم انتخابات مجلس در قاهره، اسکندریه و هفت استان دیگر مصر اعلام شد.

در این انتخابات که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برگزار شده بود، حزب اسلام گرای "آزادی و عدالت"، وابسته به اخوان المسلمین، 32 کرسی دیگر را کسب کرد. 18 کرسی باقیمانده به حزب سلفی "النور"، حزب "الوفد"، ائتلاف "المصریه" و نامزدهای مستقل که بخشی از آنها طرفدار اخوان المسلمین هستند، رسید. بدین ترتیب 36 تن از 56 نماینده‌ منتخب در دور اول و دوم این انتخابات از حزب "آزادی و عدالت" هستند.

در دور نخست انتخابات در این 9 استان، نامزدهای انتخاباتی برای کسب 56 کرسی به مبارزه پرداختند اما تنها وضعیت شش کرسی روشن شد.

قرار است که انتخابات مجلس در 9 استان دیگر روز 14 دسامبر و در 9 استان باقیمانده در روز سوم ژانویه 2012 برگزار شود.

ارسال سلاح‌های آمریکایی به مصر

روز چهارشنبه سازمان عفو بین‌الملل گزارش داد که شرکت‌های آمریکایی همچنان تجهیزات نظامی به مصر صادر می‌کنند.

بر اساس این گزارش در روز 26 نوامبر از آمریکا یک محموله مواد شیمیایی و گاز اشک‌آور برای وزارت کشور مصر ارسال شده است.

به گفته‌ عفو بین‌الملل، این دست‌کم سومین محموله در 11 ماه گذشته است. سازمان مدافع حقوق بشر از دولت آمریکا خواسته است، تا زمانی که ثابت نشود این گونه تجهیزات علیه منتقدان دولت به‌کار نمی‌روند، از ارسال آنها به مصر جلوگیری کند. عفو بین‌الملل در گزارش خود تاکید کرده است که باید در نیروهای پلیس و امنیتی مصر اصلاحات اساسی صورت گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها