بار دیگر با سرد شدن هوا، بازار سرماخوردگی و نسخه‌های رنگارنگ پزشکان داغ شده است. این روزها مردم در صف‌های طولانی مطب پزشکان عمومی منتظر ایستاده‌اند تا راه علاجی برای مشکل سرماخوردگی خود پیدا کنند. ولی به‌رغم مصرف داروهای سفارش شده به طور معمول سرماخوردگی تا چند هفته با فرد همراه است و بسته به شرایط، ممکن است علائم آن خفیف یا شدید باشد. این در حالی است که در کنار انواع و اقسام قرص‌ و داروها روش‌های طبیعی و غذاهای مقوی نیز برای درمان سرماخوردگی برای بهبود سرماخوردگی توصیه می‌شوند.
کد خبر: ۴۴۳۹۵۵

سوپ جوجه، اکسیر سرماخوردگی

معمولا هر وقت صحبت از درست کردن غذا برای یک فرد سرماخورده می‌شود، همه به فکر تهیه سوپ می‌افتند. در واقع بهترین غذا برای فرد سرماخورده سوپ است ولی در این بین سوپ جوجه گوی‌سبقت را از همه سوپ‌ها ربوده است. به عبارتی از این غذا با عنوان یک داروی طبیعی برای درمان سرماخوردگی معمولی یا حتی آنفلوآنزا یاد می‌شود.

سوپ جوجه حاوی انواع کلسیم، منیزیم، فسفر و ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشماری است. این سوپ به نوعی به پنی‌سیلین طبیعی معروف است و قدمت آن به حدود 800 سال می‌رسد. برای نخستین بار یک پزشک مصری با نام «موزس میمونیدز» در قرن 12 میلادی سوپ جوجه را به عنوان درمانی برای سرماخوردگی و آسم معرفی کرد.

علائم معروف سرماخوردگی چون سرفه و احتقان بینی عواملی هستند که به خاطر التهاب ایجاد شده در سینوس‌ها و حرکت نوتروفیل‌ها به مجراهای برونش و تجمع آنها در این قسمت پدید می‌آیند. محققان در مطالعات گسترده خود دریافتند این سوپ نوعی خاصیت ضد التهابی دارد و مانع از حرکت نوتروفیل‌ها که همان گلبول‌های سفید خونی هستند، می‌شود. در واقع با اثر ضد التهابی خود باعث کاهش شدت علائم سرماخوردگی می‌شود و نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. به همین دلیل مدت‌هاست به این سوپ غذای بیمار می‌گویند.

برخی معتقدند بخاری که از سوپ در حال جوشیدن برمی‌خیزد بخش موثر سوپ است و استشمام و بخور دادن با این بخار به پاک شدن سینوس‌ها و گرفتگی آنها کمک می‌کند. سوپ جوجه حاوی ترکیباتی است که همانند داروهای مدرن سرماخوردگی عمل می‌کند. به عنوان مثال اسیدهای آمینه‌ای که طی پخت سوپ از جوجه داخل آن ترشح می‌شود، حاوی ترکیبات شیمیایی دارو مانندی است که در موارد برونشیت یا سایر مشکلات دستگاه تنفسی تجویز می‌شوند. به طور معمول چاشنی هر غذایی ادویه‌هایی است که داخل آن استفاده می‌شود و سوپ‌ها هم از این امر مستثنی نیستند. ادویه‌هایی مانند سیر و فلفل که در سوپ جوجه مورد استفاده قرار می‌گیرند همگی درمان‌های قدیمی بیماری‌های تنفسی به شمار می‌روند که کاربرد آنها در سوپ جوجه هم همانند داروهای ضد سرفه عمل می‌کنند. به این ترتیب که مخاط را رقیق و تنفس را راحت‌تر می‌کند.

پیاز، مهمان پرخاصیت غذاهای شما

خواص سوپ جوجه بیشتر به دلیل سبزیجاتی است که در آن استفاده می‌شود. سبزیجات برگ سبز سرشار از ویتامین‌های A و C هستند که تأثیر بسزایی در بهبود علائم سرماخوردگی دارند. پیاز از جمله موادی است که سال‌هاست تقریبا در هر سوپ و غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیاز به علت داشتن ترکیبات ضد میکروبی به ماده‌ای ضد عفونی‌کننده و عاملی برای مبارزه با باکتری‌ها مشهور است. این ماده غذایی اثرات درمانی بسیار زیادی دارد که از آن برای درمان سرماخوردگی، سرفه، آسم و دفع حشرات موذی استفاده می‌کنند. در طب چینی از پیاز در درمان گلودرد، سرفه، عفونت‌های باکتریایی و مشکلات تنفسی بهره می‌برند.

از پیاز برای تقویت اشتها و جلوگیری از تصلب شرایین در افراد مستعد بیماری‌های قلبی نیز استفاده می‌شود. عصاره‌ای که از پیاز ترشح می‌شود به بهبود علائم سرفه، سرماخوردگی، آسم و برونشیت کمک می‌کند، گرفتگی‌های برونش‌ها را کاهش می‌دهد و تنگی نفس را در افراد مبتلا به آسم بهبود می‌بخشد. این ماده حاوی ترکیباتی است که باعث تقویت رشد باکتری‌های مفید داخل روده و مانع رشد و فعالیت باکتری‌های مضر روده می‌شود و خطر رشد تومورهای سرطانی روده را کاهش می‌دهد. پیاز همانند سیر حاوی سولفیدهایی است که چربی‌ها و فشار خون را پایین می‌آورد. فلاوونوئیدهای موجود در آن از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند و مانع ایجاد لخته‌های خونی در قلب می‌شود. همچنین سولفیدهای موجود در پیاز مانع رشد تومورهای سرطانی می‌شوند. به طوری که چین به عنوان کشوری که مردم آن تغذیه‌ای سالم دارند بالاترین مصرف پیاز را در بین کشورهای دیگر دارد. نکته جالب توجه اینجاست که چینی‌ها 40 درصد کمتر از سایر کشورها دچار سرطان معده می‌شوند که محققان یکی از دلایل این موضوع را مصرف پیاز می‌دانند.

ویتامین C و باورهای غلط!

حتما شنیده‌اید که در زمان سرماخوردگی همه به فرد سرماخورده توصیه می‌کنند مرکبات و مکمل ویتامین C زیاد مصرف کند، چراکه باعث بهتر شدن حال بیمار می‌شود. ولی آیا این مساله واقعیت دارد و تاثیر آن را می‌توان روی فرد سرماخورده مشاهده کرد؟ این ویتامین را حتی در محصولاتی چون آب میوه‌ها، شربت‌های سرفه و چای هم می‌توان یافت. به طور کلی ویتامین C یا همان اسید آسکوربیک ویتامین و آنتی‌اکسیدانی است که بدن از آن برای قوی و سالم ماندن استفاده می‌کند. برای حفظ سلامت استخوان‌ها، عضلات، عروق خونی لازم بوده و باعث جذب آهن می‌شود. این ویتامین به طور طبیعی در سبزیجات و میوه‌ها بخصوص پرتقال به وفور یافت می شود. این ویتامین، ویتامین محلول در آب و برای رشد بدن موثر است. ویتامین C با عفونت‌های باکتریایی مبارزه می‌کند. این ویتامین همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و قدرت مبارزه با بیماری‌هایی مانند سرطان را در بدن بالا می‌برد. همچنین با تقویت سیستم دفاعی بدن با باکتری‌هایی که معمولا مولد بیماری‌هایی نظیر بیماری سل، دیفتری، کزاز و تیفوئید هستند، می‌جنگد.

تصوراتی راجع به مصرف ویتامین C در زمان سرماخوردگی و حتی قبل از ابتلای به آن وجود دارد که بدفهمی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده است. سال‌های سال مردم بر این باور بودند و حتی همین الان هم بر این باورند که مصرف ویتامین C درمان شایعی برای سرماخوردگی محسوب می‌شود. به‌رغم این باور، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که در بسیاری از افراد مصرف مقادیر بالایی از ویتامینC در رژیم غذایی خطر ابتلا به سرماخوردگی معمولی را کم نمی‌کند. با وجود این، افرادی که مکمل ویتامین C را به صورت منظم مصرف می‌کنند، نسبت به سایر افراد دوره سرماخوردگی کوتاه‌تری را سپری می‌کنند و علائم بیماری در آنها خفیف‌تر خواهد بود و نیز مصرف این ویتامین با شروع سرماخوردگی تاثیری در روند بهبودی نخواهد داشت، ولی در این میان یک استثناء وجود دارد و آن هم تاثیر ویتامین C در درمان سرماخوردگی روی دوندگان دوی ماراتن است، به طوری که خطر ابتلا به سرماخوردگی را در آنها تا حدود نصف کاهش می‌دهد. بهتر است فراموش نکنید در مصرف ویتامین C زیاده‌روی نکنید، چرا که مصرف بالای آن باعث ایجاد سنگ کلیه، حالت تهوع و اسهال می‌شود. لیمو شیرین از جمله میوه‌هایی است که با دارا بودن مقدار بالایی از ویتامین C می‌تواند در این دوران به بهبود نسبی علائم شما کمک کند. لیمو ترش هم به همین دلیل بسیار کمک‌کننده خواهد بود. از دیگر مواد سرشار از ویتامین C می‌توان به نارنج، پرتقال، نارنگی و انواع مرکبات و فلفل دلمه اشاره کرد. حتما دیگران به شما هم توصیه کرده‌اند که وقتی سرما خوردید عسل را با آبلیمو مخلوط کنید و بخورید. این ترکیب به خاطر داشتن آبلیمو و داشتن ویتامین C بالا و نیز عسلی که ضد سرفه، خلط‌آور، صاف و نرم‌کننده گلو و ضد درد است، می‌تواند سیستم ایمنی را بالا برده و علائم را بهبود بخشد.

سوپ شلغم، معجونی برای افراد سرماخورده

شلغم از آن دست سبزیجاتی است که طرفداران خاص خودش را دارد و شاید به دلیل بوی خاصی که دارد، خیلی‌ها آن را دوست ندارند. این ماده غذایی را معمولا به صورت پخته یا داخل سوپ استفاده می‌کنند. شلغم سرشار از ویتامین C است و آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شود و به عنوان یک ماده ضد التهاب عمل می‌کند. همین عوامل با کاهش مخاط، به درمان آسم و علائم آن کمک می‌کند. شلغم در واقع نوعی سبزی نشاسته‌ای محسوب می‌شود که منبع غنی از فولیک‌اسید، منیزیم، نیاسین، پتاسیم، مس، ریبوفلاوین و ویتامین C بالایی است و قدرت جذب آهن زیادی دارد. فولیک اسید بالای این ماده به تکثیر سلول‌ها در جنین کمک می‌کند، تصفیه‌کننده خون است، انرژی به بدن می‌دهد و افسردگی و رماتیسم را درمان می‌کند. از طرف دیگر ویتامین A موجود در آن خطر ابتلا به سرطان و عفونت‌ها را پایین می‌آورد و ویتامین E آن سرطان روده بزرگ را درمان می‌کند. در ضمن تصلب شرایین را رفع می‌کند، اختلالات عملکردی مغز را بهبود می‌بخشد و مرهمی برای زخم‌ها، سوختگی‌ها و التهاب‌های مفصلی است.

شلغم حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که روند درمانی را در بدن بالا می‌برد و در عین حال مقدار کلسیم بدن را تنظیم می‌کند و فیبر بالای آن کلسترول خوب خون را بالا می‌برد. شلغم با تقویت سیستم ایمنی بدن خطر ورود عفونت‌ها را به بدن کاهش می‌دهد. به علت اثرات درمانی و مفیدی که شلغم روی ناحیه دستگاه تنفسی دارد و بیماری‌های آن منطقه را درمان می‌کند، سوپ شلغم می‌تواند داروی مفیدی برای افراد مبتلا به مشکلات دستگاه تنفسی و مبتلا به سرماخوردگی باشد که از گلودرد و دردهای سینه‌ای رنج می‌برند. غرغره آب و نیز شربت شلغم هم می‌تواند گلودرد و سرماخوردگی و آنژین‌های چرکی گلو در سرماخوردگی‌ها را درمان کند. از اثرات موثر شلغم که می‌تواند در درمان علائم سرماخوردگی بسیار موثر باشد می‌توان به ترکیبات گوگردی موجود در این ماده اشاره کرد که حتی بخور دادن بخار شلغم پخته هم به خاطر استنشاق آن می‌تواند موثر بوده و ضد باکتری و ضدمیکروب باشد و حتی می‌تواند روی ویروس آنفلوآنزا هم تاثیرگذار باشد.

ندا اظهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها