سازمان سنجش به داوطلبان هشدار داد مراقب سوءاستفاده این موسسات باشند

شگردهای تازه موسسات کنکور

با وجودی که سال‌هاست سازمان سنجش نسبت به سوءاستفاده موسسات کنکور از داوطلبان آزمون‌های سراسری هشدار می‌دهد، اما حال که ثبت‌نام کارشناسی ارشد آغاز شده و ثبت نام کنکور سراسری نیز از 16 آذر کلید می‌خورد، هر روز به تعداد آموزشگاه‌های آمادگی کنکور اضافه می‌شود که شعارها و تبلیغاتشان چهره اغواکننده‌تری نیز دارد. براین اساس سازمان سنجش نیز در آستانه ثبت‌نام کنکور 91 نسبت به این‌گونه آموزشگاه‌ها به داوطلبان هشدار می‌دهد.
کد خبر: ۴۳۹۸۱۹

در تازه‌ترین این هشدارها، سازمان سنجش به بسته‌های پستی و تبلیغی اشاره کرده که هنگام ثبت‌نام و انتخاب رشته به‌زور به دست داوطلبان داده می‌شود و در سایر موارد داوطلبان را فریب می‌دهد. سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرده است: سازمان سنجش ضمن برخورد قانونی با عاملان سودجو، به همه داوطلبان توصیه می‌کند در مواجهه با این‌گونه تبلیغات، رفتار منطقی داشته باشند و فریب القاب و عناوین مرتبط با عنوان سازمان سنجش را نخورند. در این اطلاعیه از همه داوطلبان تقاضا شده است در صورت مشاهده هرگونه تبلیغات انتفاعی مشابه، مراتب را به سازمان سنجش آموزش کشور اطلاع دهند.اما چرا به‌رغم این هشدارها، همچنان فرصت‌طلبی برخی موسسات و آموزشگاه‌های علمی آزاد شدت بیشتری پیدا می‌کند؛ «مشاوره تحصیلی، مهارت تست‌زنی، افزایش روحیه و غلبه بر اضطراب با حضور استاد مسلم روان‌شناسی دکتر...، صددرصد تضمینی، تمام شهریه کلاس‌ها پس از قبولی در کنکور دریافت می‌شود...»

یکی از بسته‌های تبلیغی موسسه کنکور معروفی در میدان انقلاب میان چند داوطلب دست به دست می‌شود، ابتدا شعارهای تبلیغی موسسه دستمایه شوخی است، اما با وجود آگاهی از بزرگنمایی شعارهای موسسه، 2 نفر از جمع 5 نفره برای تماس و ثبت‌نام در آن وسوسه می‌شوند.

آرمان ـ م، 2 سال است که در گروه ریاضی در کنکور شرکت می‌کند، اما نمی‌تواند در رشته و دانشگاه موردنظرش پذیرفته شود، او می‌گوید: «فکر کردم این که تمام هزینه کلاس‌ها را پس از قبولی در کنکور می‌گیرند، نکته مثبتی است، اما پس از ثبت‌نام دیدیم از این خبرها نیست و مجبوریم قبل از پایان کلاس‌ها در چند نوبت شهریه 230 هزار تومانی را بپردازیم!»

معصومه ـ ی هم در این باره می‌گوید: «وقتی در کنکور ثبت‌نام می‌کنیم، واقعا نمی‌دانیم باید از کجا شروع کنیم، این کلاس‌ها ما را در مسیر قرار می‌دهد، منتها خوب بود اگر سازمان سنجش اسامی موسسات مورد تایید ش را به ما اعلام می‌کرد.»

شیوه‌های فراموش‌نشدنی جلب مشتری

با وجود تاکید بر هوشیاری در برابر سوءاستفاده برخی از موسسات کنکور هنوز پایگاه جامعی برای گردآوری اسامی همه موسسات علمی و مورد تایید کشور از سوی سازمان سنجش یا وزارت علوم طراحی نشده است. علت این امر را باید در نبود اطلاعات فراگیر، آمیختگی موسسات مجاز و غیرمجاز، ادعای برخی موسسات در اخذ مجوز از آموزش و پرورش و احتمال سوءاستفاده برخی موسسات به ظاهر مجاز از داوطلبان کنکور برای عقب نماندن از جریان جلب مشتری عنوان کرد.

حسین درگاهی، رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه تهران بار تجاری آموزشگاه‌های کنکور را بخصوص در مقطع کارشناسی ارشد در سال‌های اخیر بیشتر از بار آموزشی آنها می‌داند و به خبرگزاری دانشجو می‌گوید: در حال حاضر چیزی که بیش از آموزش در موسسات کنکور آزاد به چشم می‌خورد، فعالیت‌های تجاری و درآمدزایی است، ولی این ‌که آیا موسسات آموزشی کنکور مجاز هستند که هر نوع شیوه تبلیغی را برای جذب دانش‌آموزان در موسسات خود به کار گیرند، باید بررسی شود.

وی اضافه می‌کند: از طریق یکی از آشنایان متوجه شدم نامم در بیلبوردهای تبلیغاتی یکی از موسسات آموزشی کنکور به عنوان استاد مدرس آن موسسه درج شده، در حالی که هرگز در آن موسسه فعالیتی نداشته و از این موضوع نیز بی‌اطلاع بودم.

درگاهی تصریح می‌کند: حتی استفاده از نام برگزیدگان نخست کنکورها در تبلیغات این موسسات نیز جای بررسی دارد و باید نهادی برای نظارت بر تبلیغات این موسسات وجود داشته باشد تا مشخص شود، آیا واقعا رتبه‌های نخست کنکور در این موسسات تحصیل کرده‌اند یا استفاده از نام آنها فقط جنبه تبلیغاتی دارد.

کبرا عاطفی هم مدرس یکی از کلاس‌های کنکور در تهران است که درباره سوءعملکرد برخی از این موسسات در تمام طول سال توضیح می‌دهد: از مهم‌ترین روش‌های این موسسات برای فریب داوطلبان، وعده قبل از قبولی صددرصد تضمینی، فروش سوالات کنکور یا فروش تست‌های احتمالی کنکور با مبالغ سرسام‌آور است.

به گفته او، در این روزها که زمان ثبت‌نام کنکور سراسری نزدیک می‌شود، شاهد فعالیت این قبیل موسسات و آموزشگاه‌های سودجو هستیم، به طوری که بتازگی تعدادی موسسه با تبلیغات دروغین و ارسال جزوه‌ها به آدرس پستی داوطلبان و همچنین از طریق ارسال پیامک (اس‌ام‌اس) ادعای فروش تست‌های کنکور را داشته و در این میان یا به نوعی خود را وابسته به سازمان سنجش آموزش کشور می‌دانند یا طوری تبلیغ می‌کنند که با این سازمان همکاری دارند.

شکار استعدادها، راهی برای کسب محبوبیت

طی سال‌های اخیر، تعداد موسساتی که به بهانه‌های مختلف از نام نفرات برتر کنکورهای سراسری و ارشد به نفع خود بهره‌برداری کرده‌اند در حال افزایش است. به گفته یکی از نفرات برتر آزمون ارشد در سال‌جاری پیش از این که دوستان و خانواده او از قبولی و رتبه‌اش در آزمون ارشد مطلع شوند، برخی از این موسسات، با پیدا کردن نام و شماره این افراد که گفته می‌شود از سازمان سنجش به دست می‌آید با او تماس می‌گیرند و به او تبریک می‌گویند.این در حالی است که سازمان سنجش همواره خواهان حفظ اطلاعات شخصی و مقابله با سوءاستفاده از رتبه‌های برتر آزمون‌های سراسری است.

این خبر را غلامعلی نادری هم تایید می‌کند. او مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد وزارت علوم است که می‌گوید: برخی موسسات حتی اگر رتبه‌های نخست کنکور در آن آموزشگاه تحصیل نکرده بودند، با آنها برای شرکت در تبلیغات قرارداد می‌بستند و از اعتبار آنها برای جذب مشتری استفاده می‌کردند.

نادری با اشاره به نظارت‌های وزارت علوم بر کار موسسات آموزشی کنکور می‌گوید: این موسسات موظفند به صورت دوره‌ای گزارش عملکرد خود را به وزارت علوم ارسال کنند که براساس این گزارش‌ها کارشناسان آموزشی وزارت علوم وضعیت منابع، اساتید، کلاس‌ها و حتی تعرفه‌ها را بررسی و بر آن نظارت می‌کنند.

مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد، غیرانتفاعی و غیردولتی وزارت علوم خبر می‌دهد: البته قوانین نظارت بر این موسسات نیز در حال بازنگری است؛ زیرا در صورت تصویب قانون حذف کنکور این موسسات نیز با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو می‌شوند و حتی ممکن است این موسسات تحت نظارت دانشگاه جامع علمی- کاربردی قرار بگیرند.

به هر حال چه در آستانه ثبت‌نام آزمون‌های سراسری و چه در بحبوحه اعلام نتیجه برخی موسسات کنکور به استفاده از شیوه‌هایی برای اعتمادسازی و جذب داوطلبان روی می‌آورند و تاکنون صدور اطلاعیه و هشدار نتوانسته بازار آنها را به کسادی سوق دهد، سازمان سنجش از داوطلبان خواسته خاطیان را معرفی کنند، اما آیا سازمان سنجش ابزار مقابله با موسسات متخلف را دارد؟

کتایون مصری / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها