69 سال پیش ، در روز هشتم نوامبر سال 1942 میلادی نیروهای آمریکایی و بریتانیایی تحت فرماندهی ژنرال آمریکایی دوایت آیزنهاور در ساحل آفریقای شمالی پیاده شدند.مستعمرات فرانسه در این منطقه تحت حکومت پوشالی ویشی بودند که خود این حکومت گوش به فرمان اشغالگر آلمانی بود.
کد خبر: ۴۳۹۲۶۳

نیروهای آمریکایی و بریتانیایی هنگام ورود به کازابلانکا در مغرب و شهر الجزیره با مقاومت سرسختانه قوای نظامی فرانسه ویشی مواجه شدند.

نیروهای متفقین بیم داشتند در صورت ادامه مقاومت متحد سابقشان ، قوای آلمان نازی به منطقه هجوم آورده و آنها را به دریا بریزد.

بر حسب تصادف ، هنگام پیاده شدن قوای متفقین در الجزیره ، دریاسالار دارلان ، معاون و جانشین مارشال پتن ، رئیس حکومت ویشی برای دیدار از پسر بیمارش در الجزیره به سر می برد.

او بود که فرمان مقاومت در مقابل متفقین را صادر کرده بود.اما با فشار حملات متفقین ، دارلان ناگزیر فرمان تسلیم شهر الجزیره را امضا می کند و نبردها متوقف می شوند.

علی رغم ارتباط نزدیک دارلان با آلمانی ها ، روزولت ، رییس جمهور آمریکا او را به عنوان «کمیسر عالی برای آفریقای شمالی» تعیین می کند.

این انتصاب با نارضایتی زیادی در بریتانیا و در میان نیروهای مقاومت ملی فرانسه مواجه می شود.اما دارلان در 24 دسامبر 1942 میلادی توسط یک جوان عضو نیروهای مقاومت ملی فرانسه به قتل می رسد.

هیتلر پس از اشغال آفریقای شمالی توسط متفقین ، مفاد قرارداد تسلیم فرانسه که در 22 ژوئن سال 1940 میلادی با مارشال پتن امضا شده بود را نقض کرده و مناطق آزاد فرانسه را اشغال می کند.

متفقین پس از اینکه الجزیره و کازابلانکا را تصرف کردند به سرعت سایر مناطق مغرب و الجزایر را اشغال می کنند.هم زمان ، در بیابان لیبی ژنرال انگلیسی ، مونتگمری، ارتش آفریقایی آلمان به فرماندهی مارشال رومل را وادار به عقب نشینی می کند.

آلمانی ها و ایتالیایی ها چاره دیگری ندارند تا به منطقه بیزرت در تونس عقب نشینی کنند.این نخستین عقب نشینی ارتش نازی از زمان آغاز جنگ جهانی دوم محسوب می شد.

به این ترتیب در روز هشتم نوامبر سال 1942 میلادی نیروهای آمریکا و بریتانیا در آفریقای شمالی پیاده می شوند.پیشروی این نیروها موجب نخستین شکست های ارتش آلمان نازی از آغاز جنگ جهانی دوم می شود.

در ژانویه سال 1943 میلادی روزولت ، رییس جمهور آمریکا و چرچیل ، نخست وزیر بریتانیا برای مذاکره در شهر کازابلانکا با یکدیگر ملاقات می کنند و در جریان این مذاکرات نقشه آزادسازی کامل آفریقای شمالی و حمله به جزیره سیسیل در جنوب ایتالیا طراحی می شود.

بهرام افتخاری 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها