گروه خودروسازی لیفان آنقدر پیشرفت کرده که در کمتر از 20 سال از یک تعمیرگاه موتورسیکلت به نامی جهانی تبدیل شده است

اژدهای چینی در جاده‌های ایران

چین، نامی است که در صنعت لرزه بر اندام هر کشور دیگری می‌اندازد. مردم این کشور هر فعالیت صنعتی را که آغاز می‌کنند با اتکا به رشد قارچ گونه، تنوع در کیفیت و به تبع آن تنوع در قیمت، معادلات صنعتی جهان را بر هم می‌زنند و بسیار ساده در مدتی کوتاه بدون خون و خونریزی جهان را با سیلی از محصولات ریز و درشت خود فتح می‌کنند. صنعت خودروسازی نیز از نگاه تیز و تمامیت خواه چینی‌ها در امان نمانده است.
کد خبر: ۴۳۹۰۴۸

نخستین خودروی ملی این کشور سال 1958 توسط شرکت FAW (First Automobile Works) به جهان معرفی شد و از آن پس ده‌ها شرکت خودروسازی، یکی پس از دیگری در این کشور ظهور کردند و هر کدام به روش‌های منحصربه‌فردی موفق به تثبیت جایگاهشان در مدتی کوتاه شدند. چینی‌ها سال گذشته (2010)‌ با اتکا به حدود 90 شرکت خودروسازی موفق به تولید حدود 18 میلیون دستگاه خودرو شدند که در این میان 8/13 میلیون دستگاه در کلاس خودرو‌های سواری قرار می‌گرفتند. این کشور همچنین میزبان بزرگ‌ترین بازار خودرو در جهان است. براساس آمار اعلام شده هم اکنون حدود 80 میلیون خودرو در سطح این کشور در حال تردد هستند و براساس پیش‌بینی‌ها تا سال 2020 به حدود 200 میلیون دستگاه خواهد رسید.

گروه خودروسازی لیفان

88 امین شرکت صنعتی برتر جمهوری خلق چین در سال 2009، یک گروه خودروساز جدید به نام لیفان است. خودروسازی که سال 1992 توسط یین مینگشان (یکی از 100 ثروتمند چینی)، در قالب یک تعمیرگاه موتورسیکلت با 9 تعمیرکار آغاز به کار کرد. سرمایه اولیه این شرکت در سال 1992، 20 هزار یوآن (حدود 3/3 میلیون تومان) اعلام شد. گروه لیفان همان ابتدای راه و با مساعد دیدن شرایط در کنار تعمیر موتورسیکلت، به ساخت آن هم روی آورد و با جدی گرفتن این موضوع توانست به یکی از 5 موتورسیکلت ساز برتر چین تبدیل شود. مرکز فعالیت این شرکت شهر چونگ‌کینگ چین با حدود 30 میلیون نفر جمعیت است. لیفان هم‌اکنون به عنوان بزرگ‌ترین واحد صنعتی این شهر شناخته می‌شود. گروه لیفان در سال 2003 اولین واحد خودروسازی خود را در شهر چونگ کینگ افتتاح کرد. ابتدای کار، هدف مونتاژ انواع خودرو بود ولی به زودی و با آغاز کار مرکز تحقیقات خودروسازی لیفان، اولین محصول بومی این شرکت با نام لیفان 520 تنها پس از 3 سال تولید و در 10 کشور جهان به صورت همزمان رونمایی شد. شرکت لیفان پیش از این با همکاری شرکت ژاپنی دایهاتسو، اقدام به عرضه وانتی بر پایه مدل آترای کرده بود که سال 2005 برای نخستین بار با برند لیفان روانه بازار چین شد و تولید آن امروزه نیز همچنان ادامه دارد. سال 2010 بهترین‌ها را برای این کمپانی پرکار به همراه داشت. لیفان به تالار بورس شانگهای راه یافت و مجموعه اتومبیل‌سازی آن نیز در بسیاری از کشور‌های آسیایی، اروپایی، آفریقایی و آمریکایی عرضه شدند. محصولات لیفان در مجموع به 57 کشور صادر می‌شوند اما ایران، آذربایجان، اروگوئه، ویتنام، سوریه، اتیوپی، لائوس، 4 کشور در آمریکای جنوبی، ایتالیا و بازار بزرگ کشور روسیه ازجمله اصلی‌ترین مشتریان خودرو‌های تولیدی لیفان به شمار می‌روند. این شرکت هم‌اکنون در بازار‌های برون‌مرزی با 6 کارخانه مشغول به فعالیت است. موتورسیکلت‌های لیفان که عنوان موفق‌ترین موتورسیکلت‌های صادراتی چین را به خود اختصاص داده‌اند نیز هم‌اکنون در بیش از 18 کشور اروپایی، ژاپن و کانادا در کنار برخی کشور‌های جهان سوم آسیایی عرضه می‌شوند.

موتورسیکلت‌سازی لیفان

گروه لیفان بیش از هر چیز با موتورسیکلت‌هایش در چین شناخته می‌شود. شاید با قدم زدن در خیابان‌های هر یک از شهر‌های این کشور بسختی بتوانید یکی از 116 هزار دستگاه فروش سالانه خودرو‌های لیفان در چین را مشاهده کنید، اما مطمئنا تنوع 60 موتورسیکلت این شرکت از چشم شما دور نخواهد ماند. این شرکت در بخش طراحی و تولید موتورسیکلت هم‌اکنون حدود 60 مدل موتورسیکلت در 5 کلاس تولید می‌کند. علاوه بر آن تولید انبوه 53 مدل موتور برای انواع مختلف موتورسیکلت و فروش آن به دیگر شرکت‌های موتورسیکلت‌سازی جهان نیز از دیگر محصولات این شرکت است. یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های بخش موتورسیکلت‌سازی کمپانی لیفان به توسعه پیشرانه‌های سری CG مربوط می‌شود. این کمپانی همچنین توجه ویژه‌ای دارد به اسکوتر‌های برقی که برای رفت و آمد در شهر مناسب هستند و به همین منظور 12 مدل اسکوتر برقی را طراحی و روانه بازار کرده است. چین با داشتن سهمی بیش از 50 درصد به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده موتورسیکلت در جهان شناخته می‌شود. شرکت لیفان در این میان با داشتن سهم تولید یک میلیون و 777 هزار دستگاه موتورسیکلت در سال از نظر تیراژ به عنوان سومین تولیدکننده موتورسیکلت چین شناخته می‌شود. این کمپانی همچنین سال گذشته با صادرات 31 میلیون دلاری موتورسیکلت که شامل حدود 45 هزار دستگاه می‌شد موفق به کسب عنوان موفق‌ترین صادرکننده چین شده است.

اتومبیل‌های لیفان

لیفان در بین کمپانی‌های خصوصی خودروسازی چین سرآمد است، چراکه پس از عرضه نخستین محصول بومی‌اش با عنوان لیفان 520 موفق به فتح بازار‌های بسیاری در چین و خارج از مرز‌های این کشور شد. بنا بر اعلام
مسوولان کمپانی لیفان، خطوط تولید این شرکت ظرفیت تولید حدود 300 هزار دستگاه خودرو را در سال دارد. سبد محصولات لیفان هم‌اکنون شامل 4 خودرو می‌شود که قرار است در آینده‌ای نزدیک یک خودروی دیگر نیز به آنها اضافه شود.

لیفان در بین کمپانی‌های خصوصی خودروسازی چین سرآمد است، چراکه پس از عرضه نخستین محصول بومی‌اش با عنوان لیفان 520 موفق به فتح بازار‌های بسیاری در چین و خارج از مرز‌های این کشور شد

کوچک‌ترین محصول کمپانی لیفان در خانواده خودرو‌های هاچ‌بک، مدل 320 با طول 7/3 متر است که تقریبا در حد و اندازه‌های پژو 206 قرار می‌گیرد. این خودرو نخستین بار سال 2009 در نمایشگاه خودروی شانگهای معرفی شد و طراحی آن به نوعی کپی‌برداری از طرح معروف خودرو مینی است. 320 با پیشرانه 3/1 لیتری 88 اسب بخاری و قیمت پایه‌ای حدود 8 هزار دلار به فروش می‌رسد. تولید این محصول هم‌اکنون به صورت جدی در مرکز تولیدی لیفان در روسیه که با عنوان Derways شناخته می‌شود در حال پیگیری است و این کمپانی بتازگی مدل جدید 320 با چهره‌ای جدید را برای عرضه در بازار معرفی کرده است.

محصول دیگر این کمپانی مدل 520 است که عرضه آن از حدود 2 سال قبل در ایران نیز آغاز شده است. این خودرو در کلاس سدان‌های کامپکت یا جمع و جور قرار می‌گیرد و از نظر ابعاد، مشخصات فنی و امکانات در رده خودرو‌هایی همچون پژو 206 صندوق‌دار، تندر 90 و ریو قرار می‌گیرد. این خودرو هم اکنون با پیشرانه 6/1 لیتری 106 اسب بخاری در کشورمان عرضه می‌شود، اما هنوز خبری از مدل 3/1 لیتری وعده داده شده نیست. کرمان خودرو به عنوان نماینده رسمی لیفان در ایران در صورت عرضه مدل 3/1 لیتری این خودرو می‌تواند با قیمتی ارزان‌تر جایگاه برخی رقبای دولتی لیفان 520 را متزلزل کند. شرکت لیفان همچنین مدتی است عرضه مدل 520 را متوقف کرده و به جای آن نسخه بهسازی شده این خودرو که با کد 520i شناخته می‌شود را با تغییراتی در نمای عقب و چراغ‌ها و برخی تغییرات در مجموعه خنک‌سازی، صندلی‌ها و آینه‌ها به عنوان فیس لیفت و برای تازه‌سازی اولین محصولش در بازار انجام داده است. کرمان خودرویی‌ها هم‌اکنون این محصول را با قیمت 15 میلیون تومان به بازار عرضه می‌کنند.

سومین محصول لیفان مدل 620 است که در کلاس خودرو‌هایی همچون مگان، مزدا 3، سمند و پارس دسته‌بندی می‌شود. این خودرو از پیشرانه پرتوان 6/1 لیتری 114 اسب بخاری Tritec بهره می‌برد. سری موتورهای Tritec محصول مشترک کمپانی‌های کرایسلر و روور انگلستان است و تا سال 2008 در محصولات کرایسلر و مینی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این محصول هم‌اکنون در بازار ایران با قیمتی بین 5/18 تا 5/19 میلیون تومان عرضه می‌شود و رقبای اصلی آن شامل پارس530 MVM ، ELXو مگان 1600 می‌شوند. محصول دیگر کمپانی لیفان چین، در واقع اولین محصول این کمپانی چینی بر پایه ون کوچک شهری از دایهاتسو با نام اترای است که لیفان نام Foison را برای آن برگزیده است. دایهاتسو به عنوان زیر مجموعه تویوتای ژاپن تاکنون موفق شده بیش از 10 نسل از این مینی ون را با موفقیت به بازار‌های جهانی عرضه کند.

محصول جدید لیفان که قرار است بزودی در کنار خودرو‌های سواری لیفان به فروش برسد، خودرویی شاسی‌بلند سایز کوچک این کمپانی با عنوان X60 است. هرچند لیفان سال گذشته از این محصول پرده‌برداری کرده است، اما به نظر می‌رسد بزودی وارد ایران خواهد شد، چراکه کرمان خودرو آن را در نمایشگاه تبریز در مهرماه 1390 نمایش داد. این محصول با استقبال خوب بازدیدکنندگان ایرانی مواجه شد. X60 با پیشرانه 8/1 لیتری 131 اسب بخاری باید به رقابت با MVM X33 140 اسب بخاری با امکانات تقریبا مشابه برود؛ در حالی که براساس شنیده‌ها X60 قرار است با قیمتی حدود 30 میلیون تومان به بازار عرضه شود.

لیفان در ایران

کرمان خودرو، هم‌اکنون به عنوان نماینده رسمی لیفان چین در ایران، محصولات این شرکت را به صورت CKD یا مونتاژی به بازار عرضه می‌کند. گروه خودروسازی کرمان برای همه ایرانیان نامی آشناست، شرکتی که سال 1369 به عنوان اولین شرکت زیر مجموعه گروه خودروسازی کرمان آغاز به کار کرد. کرمان خودرو از همان ابتدا رقابت جدی با خودروسازان دولتی را در دستور کار قرار داد و به همین منظور برند معتبر و پرطرفدار دوو را به ایران وارد و پس از مدت کوتاهی مونتاژ این محصولات را با هدف داخلی‌سازی آغاز کرد. سال 1369 مصادف با افزایش ناگهانی واردات خودرو به ایران بود. رقم 919 دستگاه خودروی وارداتی طی سال 1368 در این سال به حدود 18 هزار دستگاه رسیده بود و رشد واردات تا جایی ادامه یافت که سال 1371 حدود 76 هزار دستگاه انواع خودرو وارد کشور شد. گروه خودروسازی کرمان در این زمان به واردات خودرو‌های دوو اسپرو و ریسر مشغول بود که با مشاهده حجم عظیم واردات خودرو و خارج شدن ارز از کشور تصمیم به مونتاژ و بومی‌سازی محصولات دوو گرفت. این شرکت سال 1373 موفق به کسب مجوز تولید سالانه 43 هزار دستگاه خودروهای دوو سی‌یلو و ماتیز شد، اما به دلیل وجود موانع بسیار در طول حدود 10 سال تولید هم موفق به عرضه این رقم نشد.

اواسط سال 1381 بود که سایه مدیریت جنرال موتورز آمریکا روی شرکت دوو پدیدار شد. نتیجه این تغییر در مدیریت به وجود آمدن خطوط قرمزی در عرضه محصولات این شرکت در ایران بود، لذا کرمان خودرویی‌ها که دیگر امیدی به عرضه خودروهای دوو در ایران نداشتند برای عرضه برندهای جایگزین تحقیقاتی را آغاز کردند. مدیرعامل این شرکت مدت بسیاری را در کشور چین گذراند و تحقیقات بسیاری در زمینه خودروسازان این کشور انجام شد. اهمیت عرضه خودرو‌های چینی به دلیل قیمت مناسب، توانایی در بومی‌سازی و خرید امتیاز و همچنین عدم تاثیر تحریم‌ها روی این تجارت بسیار بالا بود. لذا کرمان خودرویی‌ها برای محکم کاری هر چه بیشتر، یکی از موفق‌ترین برند‌های خصوصی خودروسازی چین که لیفان نام داشت را برای عرضه در ایران برگزیدند. چری، فولکس واگن و هیوندای برند‌هایی بودند که پیش از این به خطوط تولید گروه خودروسازی کرمان راه یافته بودند، اما شرکت کرمان موتور تصمیم گرفت به دور از حاشیه‌ها با لیفان راه خود را ادامه دهد. لذا شعار معروف «دوو اتومبیل خانواده» را به لیفان منتسب کرد و ابتدای راه، خودکفایی 10 درصدی در تولید را نشانه‌گذاری کرد. خطوط تولید و مونتاژ این شرکت از حدود 3 سال گذشته تاکنون موفق به تغذیه بخش قابل توجهی از بازار خودروی ایران شده است. در ادامه این شرکت قصد دارد به سبد محصولات فعلی خود یک شاسی بلند از لیفان که بتازگی در نمایشگاه خودروی تبریز رونمایی شده را نیز بیفزاید.

مسوولیت اجتماعی لیفان

لیفانی‌ها معتقدند از دل جامعه متولد شده‌اند و باید خدمتگزار مردم باشند، لذا این کمپانی تاکنون مبلغی معادل 130 میلیارد تومان برای حرکت‌های خیرخواهانه خرج کرده و در مجموع 100 مدرسه در شهر چونگ‌کینگ تاسیس کرده است که نشان‌دهنده توجه خاص این شرکت خصوصی به مسائل حاشیه‌ای است که از نظر بسیاری از خودروسازان مخفی می‌مانند. کمپانی لیفان همچنین در ورزش و بخصوص فوتبال نیز سرمایه‌گذاری کرده است. تیم چونگ‌کینگ از سال 1995 در لیگ برتر چین مشغول فعالیت بود تا این که سال 2000 توسط کمپانی لیفان خریداری شد. این تیم تنها یک بار در سال 96 موفق به کسب عنوان قهرمانی در لیگ برتر چین شده است و از زمان مالکیت لیفان به رتبه بهتر از دوم دست پیدا نکرده است. جدیدترین نتایج این تیم در سال 2010 نیز منجر به سقوط این تیم به رقابت‌های دسته اول فوتبال باشگاه‌های چین شده است.

لیفان از گذشته تا امروز

 

 

 

 

امیرحسین برخورداری / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها