کد خبر: ۴۳۸۲۶۶

همسر توراندخت مدت‌هاست که معلول شده و توان کار کردن ندارد.

زنان روستایی را در تمامی روستاهای کشور می‌توان دید که پا به پای مردان و حتی فراتر از آنان کار می‌کنند تا چرخ زندگی را به هر ترتیبی که شده، بچرخانند.

مردان نیز در کنار زنان تمام تلاش خود را به کار می‌بندند. تصور نشستن پیرمردی 80 ساله بر پشت خر و سرکشی به باغات و آبیاری، چیزی فراتر از باورهای ماست، اما این موضوع در روستاهای ایران تازگی ندارد.

سالمندان روستایی گرچه از آب و هوای خوب‌تری نسبت به شهرهای بزرگ برخوردار هستند و فضای طبیعی، کمتر آنان را به سمت افسردگی سوق می‌دهد، اما شرایط رفاهی کمتری نسبت به سالمندان شهرنشین برای آنان فراهم است.

روستا از زبان آمار

نتایج یک پژوهش که به کوشش بهزاد ستاری در یک محدوده روستایی به صورت تصادفی انجام شده است، نشان می‌دهد حدود یک‌سوم سالمندان روستایی مورد مطالعه، همسران خود را ازدست داده‌اند. حدود 15 درصد آنان توانایی انجام امور شخصی خود را ندارند و نزدیک به 10 درصد آنان تنها زندگی می‌کنند.

در این روستا که از توابع اردبیل است، تنها کمتر از 10 درصد این سالمندان تحت پوشش نهادهای حمایتی بوده‌اند و 10 درصد آنان در وضعیت معلولیت به سر می‌برند. اغلب آنان معلولیت شنوایی دارند و بیش از 25 درصد آنان دچار بیماری قلبی و فشار خون هستند.

یک‌پنجم جمعیت روستایی مورد بررسی نیازمند تغذیه، پوشاک و مسکن و حدود 20 درصد آنان نیز به خدمات پزشکی نیاز داشته‌اند.

10 درصد آنان به توانبخشی نیازمندند و 41‌درصدشان از نبود برنامه اوقات فراغت رنج می‌بردند و 10 درصد نیز نیازمند تکریم و ارزش‌گذاری بوده‌اند.

سالمندان تحت پوشش

بیمه روستایی و کمیته امداد امام خمینی بیشترین حمایت‌های دولت در مورد سالمندان روستایی است. اما نه کمک‌های کمیته امداد فراگیر و کافی است و نه بیمه روستایی خدمات رضایت‌بخشی به روستاییان ارائه می‌دهد. بیمه کمیته امداد نیز به همین شکل است. این کمیته اعلام کرده است که 64درصد سالمندان روستایی را تحت پوشش قرار داده است.

58 درصد از جمعیت سالمند روستایی را زنان تشکیل می‌دهند و این در حالی است که برخی از این افراد ضمن سالمند بودن، سرپرستی خانوارهای خود را نیز به عهده دارند.

بیمه‌های درمانی و ارائه خدمات درمانی به سالمندان بیش از سایر حوزه‌ها ضعف دارد که باید در جهت برطرف کردن ضعف‌های موجود در ارائه خدمات درمانی به سالمندان اهتمام بیشتری شود.

روستایی‌های سالم

گفته می‌شود سالمندان روستایی به مراتب سالم‌تر از سالمندان شهری‌ هستند و سالمندان شهری برخلاف سالمندان روستایی به دلیل ضعف استخوان‌هایشان نمی‌توانند ستون فقراتشان را خم کنند.

متخصصان معتقدند سالمندان روستایی به دلیل قرار داشتن در هوایی پاکیزه و آفتابی از ستون فقرات سالم‌تری نسبت به سالمندان شهری برخوردارند، زیرا ویتامین D که نور خورشید از منابع اصلی آن است می‌تواند در تقویت سیستم عضلانی و استخوانی سالمند نقش بسیار موثری داشته باشد.

سالمند روستایی به مراتب از نظر سیستم تنفسی نیز شرایط بسیار ایده‌آل‌تری نسبت به سالمند شهری دارد، زیرا سالمندان شهری کاملا در معرض هوایی آلوده قرار دارند.

مسمومیت تنفسی، آسم، آلرژی و حمله‌های قلبی در میان سالمندان شهری بیش از سالمندان روستایی دیده می‌شود.

استقلال اقتصادی

استقلال اقتصادی یکی از مهم‌ترین نیازهای سالمندان است. نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که حدود 60 درصد از سالمندان روستایی، درآمد شخصی دارند و اگر این درآمد شخصی به معنی کار کردن در مقابل مزد و کشت و کار و باغداری و... باشد، در خیلی از موارد، ناتوانایی در کارکردن معادل بی‌پولی و فلاکت است. یک سوم جمعیت سالمندان مورد بررسی از طریق کمک فرزندان خود زندگی می‌کنند.

زاهد ـ الف سالمند روستایی است که در 70 سالگی با وجود سلامت بدن، دچار اختلال حافظه شده است و پسر بزرگ او رتق و فتق امور کشاورزی او را به عهده گرفته است.

زاهد می‌گوید: وقتی خودم مسوولیت کارها را به عهده داشتم، برای خودم یکپا خان بودم، اما حالا پسرم فقط پولی بخور و نمیر به من می‌دهد و می‌گوید: هرچه در خانه نیاز داری، برایت می‌خرم پول می‌خواهی چه کنی. دستم را از مال خودم کوتاه کرده است.

جالب است بدانید تنها یک درصد سالمندان از پول بازنشستگی استفاده می‌کنند و بد نیست سالمندان روستایی قبل ازکارافتادگی برای سیستم بازنشستگی، خود را آماده کنند. با پس‌انداز کردن برای روزهای سالمندی وضعیتی را ایجاد کنند که زمانی خود را از کار کنار کشیده آن را به فرد قابل اعتمادی بسپارند و پس‌اندازی داشته باشند که مستقلا بتوانند طبق تمایل آن را مصرف کنند.

سلامتی در روستا

بیماری مشکل بیشتر سالمندان و نیمی از سالمندان روستایی است که مداخله موثر دولت در تشکیل کلینیک‌های سالمندی روستایی و شهری و تقویت بیشتر خانه‌های بهداشت در زمینه طب سالمندی می‌تواند بخشی از نیاز سالمندان را تامین کند.

توجه به سالمندان تنها که 78 درصد آنان زن هستند و کمبود فراغت برای سالمندان روستایی از دیگر مشکلاتی است که توجه نهادهای حمایت‌کننده سالمندان را می‌طلبد.

آموزش سالمندان در زمنیه‌های مختلف نقش مهمی در کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و معلولیت‌ها و کمک به بهداشت روان آنان می‌تواند داشته باشد. حضور فعال سالمندان در جامعه در گرو سلامت آنان است. تقویت شبکه بهداشت مناطق روستایی نقش مهمی در افزایش امید به زندگی و سلامتی سالمندان روستا می‌تواند داشته باشد.

ماندانا ملاعلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها