غول‌های فناوری در بزرگ‌ترین نمایشگاه آی‌تی خاورمیانه گردهم آمدند

نوآوری‌های برتر در جیتکس 2011

جیتکس GITEX 2011 نیز همچون سال‌های گذشته با هدف معرفی آخرین دستاوردهای شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه فناوری‌های دیجیتالی از 9 اکتبر (17 مهر)‌ تا 13 اکتبر (21 مهر)‌ در امارات متحده عربی (شهر دبی)‌ برگزار شد.
کد خبر: ۴۳۵۹۳۷

در نمایشگاه جیتکس امسال که از آن به عنوان بزرگ‌ترین جشنواره و گردهمایی شرکت‌های فعال در حوزه فناوری و تولید کالاهای مصرفی الکترونیکی و دیجیتالی نام برده می‌شود، بیش از 4000 شرکت داخلی و خارجی که در فضایی به وسعت 75 هزار مترمربع و در مرکز برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های دبی برپا شده بود، شرکت داشتند و ابرهای محاسباتی، تبلت‌ها، امنیت در فضای سایبری، فناوری‌های ارتباطی مدرن و همچنین فناوری‌های اختصاصی برای گوشی‌های تلفن همراه از موضوعات اصلی مطرح شده در بخش‌های مختلف این نمایشگاه بودند.

حضور پررنگ مایکروسافت در جیتکس

شاید بتوان گفت یکی از فعال‌ترین شرکت‌ها در جیتکس امسال شرکت مایکروسافت بود که در یک طرح ابتکاری چندین غرفه را در قسمت‌های مختلف نمایشگاه به معرفی محصولات و خدمات جدید خود در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف فناوری‌های دیجیتالی اختصاص داده بود. بخش بزرگی از فعالیت‌های مایکروسافت به معرفی ویندوز 7 اختصاص یافته بود، اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد در میان غرفه‌های متعددی که مایکروسافت در اختیار داشت، غرفه‌ای که به کنسول بازی ایکس‌باکس و جادوی کینکت اختصاص داشت بیش از دیگر غرفه‌های این شرکت با استقبال بازدیدکنندگان مواجه شد، بازدیدکنندگانی که علاقه‌مند بودند تا از آخرین دستاوردهای این شرکت در زمینه بازی‌های جدید طراحی شده برای کینکت مطلع شوند. فناوری مایکروسافت Surface نیز از جمله فناوری‌هایی بود که غرفه آینده‌نگری مایکروسافت که با شعار آینده را ببینید توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کرد، به نمایش گذاشته شده بود.

در حقیقت Surface‌ها صفحات هوشمندی هستند که روی سطح میز قرار می‌گیرند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شما می‌توانید براحتی و به کمک انگشتان دست خود و بدون نیاز به صفحه کلید یا ماوس کامپیوتر، تصاویر و فیلم‌های مورد نظرتان را روی آن نظاره‌گر باشید. ویژگی منحصر به فرد این صفحات هوشمند این است که می‌تواند اجسامی که شما روی آن قرار می‌دهید را براحتی شناسایی کرده و مشخصات مربوط به آن را روی صفحه به نمایش گذارد.

اگرچه چند سالی از عرضه این فناوری می‌گذرد، اما به دلیل این که این فناوری بسیار فراتر از نیازهای کاربران امروزی و به اصطلاح جلوتر از زمان بوده است، هنوز استفاده از این فناوری، آن‌طور که باید و شاید رواج پیدا نکرده است.

از دوربین‌های جدید سونی تا نمایشگرهای مولتی‌تاچ پاناسونیک

در جیتکس امسال، سونی بیشتر فعالیت‌های خود را به معرفی دوربین‌های جدید آلفا اختصاص داده بود. در حال حاضر شرکت سونی به عنوان یکی از پیشتازان منطقه در عرصه تولید دوربین‌های دیجیتالی بیش از 70 درصد سهام بازار فروش دوربین‌های دیجیتالی در خاورمیانه را در اختیار دارد. این شرکت در طراحی و ساخت دوربین‌های جدید آلفا، از فناوری برای حرکت آینه چشمی هنگام عکاسی بهره گرفته است و بنابراین چنین دوربینی از هرگونه حرکت مکانیکی بی‌نیاز خواهد بود. با توجه به این که آزاد شدن چشمی در نسل جدید دوربین‌های آلفا تنها 02‌/‌0 ثانیه به طول می‌انجامد می‌توان این دوربین‌ها را سریع‌ترین دوربین‌های جهان به شمار آورد. علاوه بر این، دوربین‌های جدید سونی از قابلیت ضبط فیلم و فوکوس خودکار روی مناظر اطراف نیز برخوردار است.

غرفه شرکت پاناسونیک نیز در نمایشگاه امسال با به نمایش گذاشتن تلویزیون‌هایی با نمایشگرهایی در ابعاد بسیار بزرگ مورد توجه شمار زیادی از علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان قرار گرفته بود. تلویزیون جدید پاناسونیک مجهز به نمایشگرهای پلاسمای 152 اینچی هستند که از قابلیت پخش تصاویر سه‌بعدی نیز برخوردارند. یکی از ابتکارات شرکت پاناسونیک برای جلب توجه بازدیدکنندگان امکان تماشای مسابقات فوتبال در این تلویزیون‌ها بود. لذت تماشای مسابقات فوتبال در تلویزیون‌های سه‌بعدی، غرفه پاناسونیک را به یکی از شلوغ‌ترین و پرازدحام‌ترین غرفه‌ها در جیتکس امسال مبدل کرده بود. یکی از دیگر فناوری‌های جدید پاناسونیک نیز نمایشگرهای 103 اینچی مجهز به فناوری مولتی‌تاچ بود. این نمایشگرها می‌توانند به طور همزمان فرامین و دستوراتی را که از طریق تماس انگشتان دست با سطح صفحه نمایشگر دریافت می‌کنند به اجرا درآورند.

اولترابوک‌های اینتل از راه‌ می‌رسند

اگر از کاربران دنیای دیجیتال هستید، حتما با اولترابوک‌ها آشنا هستید. در حقیقت اولترابوک‌ها (Ultrabook)‌ لپ‌تاپ‌های کوچک، سبک و در عین حال بسیار کارآمدی هستند که شرکت اینتل قصد دارد به عنوان رقیبی برای تبلت‌ها و با توجه به نیاز کاربران به دستگاه‌های کامپیوتری با قابلیت حمل و کاربرد آسان از آغاز سال 2012 میلادی به بازار عرضه کند. در جیتکس امسال نیز اینتل با هدف به نمایش درآوردن و رونمایی از صنعت تخصصی خود برای ساخت اولترابوک‌ها حضور یافته بود. مدیران این شرکت بر این باورند که همیشه در پشت پرده اتفاقات و رویدادهای عجیب و جالب توجه در حوزه فناوری‌های دیجیتال می‌توان ردپایی از اینتل را یافت.

نکته: در نمایشگاه جیتکس امسال که از آن به عنوان بزرگ‌ترین جشنواره خاورمیانه‌ای شرکت‌های فعال در حوزه فناوری و تولید کالاهای مصرفی الکترونیکی و دیجیتالی نام برده می‌شود، بیش از 4000 شرکت حضور داشتند

اولترابوک‌ها به علت ضخامت بسیار کم و همچنین وزن اندکی که دارند راحتی بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و اینتل ویژگی‌های امنیتی را از جمله مشخصات نسل جدید کامپیوترهای قابل حمل خود می‌داند که از آن جمله می‌توان به امکان از بین بردن اطلاعات ثبت شده در حافظه کامپیوتر از راه دور و همچنین مجهز بودن اولترابوک‌ها به سیستم پیشرفته تشخیص هویت اشاره کرد. در طراحی و ساخت اولترابوک‌های اینتل از پردازشگرهای کم‌مصرف با نام رمز Haswell استفاده شده است که می‌تواند مدت زمان نگهداری شارژ در باتری این کامپیوترها را از چند ساعت تا بیش از 10 روز در حالت نیمه‌فعال افزایش دهد. البته با توجه به این که کارایی اولترابوک‌ها در مقایسه با تبلت‌ها متفاوت است، نمی‌توان اولترابوک‌ها را رقیبی برای تبلت‌ها دانست. چنان که به‌‌رغم استقبال کاربران از تبلت‌ها همچنان بسیاری از کاربران خرید نت‌بوک را به تبلت ترجیح می‌دهند اینتل پیش‌بینی کرده است در سال 2012 با عرضه نسل جدید کامپیوترهای قابل حمل موسوم به اولترابوک‌ها، این کامپیوترها بتوانند بیش از 40 درصد بازار فروش کامپیوترهای قابل حمل را از آن خود سازند.

سایه ابرهای محاسباتی بر فناوری‌های دیجیتالی

همان‌طور که می‌دانید ابرهای محاسباتی از جمله فناوری‌های روز دنیای دیجیتال هستند که این روزها اغلب فناوری‌های جدید در زمینه اطلاعات و ارتباطات شبکه‌ای براساس آن طراحی می‌شوند. در جیتکس امسال نیز ابرهای محاسباتی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده بود. نخستین سیستم ذخیره‌ساز شخصی شرکت بوفالو که به طور اختصاصی برای شبکه‌های ارتباطی موسوم به Cloud Station یا ایستگاه‌های ابرهای محاسباتی و همچنین مجموعه‌ای از دستگاه‌های ذخیره‌سازی، بی‌سیم و سیستم چند رسانه‌ای طراحی شده است براساس فناوری پردازش ابری یا همان ابرهای محاسباتی عمل می‌کند. این سیستم ذخیره‌سازی می‌تواند نقش بسیار مهمی در تسهیل فرآیند کاری سرورهای مستقر در شبکه ابرهای محاسباتی داشته باشد. به کمک این سیستم کاربران می‌توانند از طریق گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها یا کامپیوترهای شخصی از هر نقطه از دنیا به داده‌ها و اطلاعات مورد نظر خود نظیر عکس، فیلم، موسیقی و ... که روی یک حافظه مجازی در شبکه ابرهای محاسباتی ذخیره شده است دسترسی داشته باشند.

اما نفوذ ابرهای محاسباتی به دنیای دیجیتال تنها محدود به سیستم‌هایی برای دستیابی به اطلاعات و داده‌های مورد نیاز کاربران محدود نخواهد شد، بلکه این فناوری جدید دیگر ابعاد دنیای دیجیتال را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. شرکت HP که از جمله موفق‌ترین و شناخته‌ترین شرکت‌ها در زمینه طراحی و ساخت پرینتر و اسکنر در سطح دنیاست در جیتکس امسال 4 چاپگر جدید ساخت این شرکت را به نمایش گذاشت.

اگرچه می‌توان مجهز بودن این چاپگرها به فناوری سه‌بعدی را از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد آنها دانست، اما از آنجا که این روزها اغلب شرکت‌های بزرگ فناوری در تلاش هستند تا خود را با آخرین نوآوری‌های این عرصه همگام سازند، شرکت HP نیز چاپگرهای جدید خود را براساس فناوری ابرهای محاسباتی طراحی کرده است.

نسل جدید چاپگرهای HP نیاز به کامپیوتر و آپلود تصاویر ندارند و همین ویژگی از جمله نوآوری‌های جدید در طراحی این چاپگرهای جدید است. بنابراین به جای این که کاربر عکس گرفته از یک شیء را آپلود کرده و سپس اطلاعات آن را به چاپگر ارسال کند، می‌تواند تصویر اسکن شده شیء مورد نظر را به طور مستقیم به چاپگر ارسال کند. نسل جدید چاپگرها از برنامه‌های متعددی پشتیبانی می‌کنند که از آن جمله می‌توان به پشتیبانی از wi-fi اشاره کرد. با استفاده از این ویژگی کاربر از طریق سیستم wi-fi گوشی تلفن همراه خود را به طور مستقیم به چاپگر متصل کرده و تصاویر یا مدارک مورد نظر خود را چاپ می‌کند. بنابراین می‌توان چاپ اشیاء و همچنین چاپ الکترونیکی از راه دور را مهم‌ترین ویژگی نسل جدید چاپگرها به شمار آورد.

منبع: gitex.com

Engadget

فرانک فراهانی جم / گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها