رئیس سازمان توسعه تجارت:

جایزه صادراتی حذف نمی شود

نشست صادرکنندگان برای بررسی مشکلات و موانع صادراتی بدون حضور مقامات و مسوولان بلندپایه‌ای که به این نشست دعوت شده بودند، برگزار شد. به گزارش خبرنگار «جام‌جم»، در این نشست که به‌مناسبت فرارسیدن روز ملی صادرات برگزار شده بود، برخی از صادرکنندگان با گلایه از عدم حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و رئیس کل بانک مرکزی در جلسه خواستار آن شدند که حداقل به مناسب روز ملی صادرات به مشکلات این بخش توجه بیشتری شود.
کد خبر: ۴۳۵۵۱۴

افزایش هزینه‌های صادراتی پس از هدفمندی یارانه‌ها، فراموش شدن بسته‌های حمایتی، پرداخت نشدن جوایز صادراتی، ثابت ماندن نرخ ارز، تحریم‌ها، بالا بودن هزینه‌های نقل و انتقال ارز و سختگیری بانک‌ها در ارائه تسهیلات از جمله مشکلاتی بود که صادرکنندگان در این نشست بیان کردند.

حمید صافدل، رئیس سازمان توسعه تجارت در این نشست درباره معوقات و جوایز صادراتی گفت: اخیرا مطالبی در نشریات در رابطه با حذف جوایز صادراتی مطرح شد که نادرست است و دولت در این زمینه تصمیمی نگرفته است. معاون سازمان توسعه تجارت روز گذشته از حذف جوایز صادراتی خبر داده بود.

وی با اشاره به این‌که پرداخت جوایز صادراتی همچنان در دستور کار سازمان توسعه تجارت قرار دارد، افزود: بزودی بخشی از آن به صورت نقدی پرداخت خواهد شد. وی گفت: در توسعه تجارت باید هزینه‌های حمایتی صادرکنندگان را پرداخت کنیم و به همین لحاظ ایده‌ای را مطرح کردیم تا روش‌های پرداخت جوایز صادراتی را از روش‌های مستقیم به غیرمستقیم، کالامحور به غیرکالایی و... مورد توجه قرار دهیم. صافدل افزود: برای حمایت از صادرکنندگان روش‌های اصلاح نرخ ارز و همچنین گره زدن واردات به صادرات مطرح است که باید از ظرفیت‌های مشورتی بخش خصوصی در این زمینه استفاده کنیم تا بهترین گزینه انتخاب شود.

معمارنژاد، رئیس کل گمرک ایران در این نشست زمان انجام تشریفات واردات و صادرات و تعداد اسناد و هزینه‌ها را از جمله شاخص‌های بین‌المللی تجارت فرامرزی دانست و گفت: تشریفات واردات و صادرات در کشور 27 روز زمان می‌برد که 14 روز برای آماده‌سازی اسناد، 2 روز تشریفات گمرکی و 6 روز برای هندلینگ، تخلیه و بارگیری در بنادر و 5 روز هم شامل حمل و نقل داخلی است. وی با اشاره به این که گمرک در این روند تشریفات 2 روز دخالت دارد، افزود: کاهش تشریفات گمرک به معنی کاهش هزینه گمرکی است. معمارنژاد از تغییر شیوه‌‌نامه ورود موقت کالا از هفته پیش خبر داد و گفت: در این شیوه‌نامه تمام شرایط، اسناد، نحوه تمدید و ضمانت مشخص شده است که ورود موقت مواد اولیه و محصولات بسته‌بندی که مشکلاتی را برای صادرکنندگان به وجود آورده بود تسهیل خواهد کرد.

یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این که تولید صادرات‌محور بعد از 30 سال مورد توجه قرار گرفته است، گفت: اگر دولت قرار است از تولید حمایت کند باید از تولیدی حمایت کند که مبنای آن صادرات‌محور باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها