عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، مصرف مکرر مواد غذایی نامناسب را مهم‌ترین علت بروز پوسیدگی دندان در کودکان عنوان کرد و گفت: دندان‌های شیری قسمت جلوی فک نباید پیش از 4 سالگی کشیده شوند، چرا که ممکن است تکلم کودک با مشکل مواجه شود. دکتر لیلا بصیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: برای بیان برخی حروف لازم است زبان با دندان‌های جلویی در تماس باشد و فقدان حتی یکی از این دندان‌ها ممکن است موجب ایجاد اختلال در تکلم و رشد فک کودک شود.
کد خبر: ۴۳۵۲۹۰

‌تکرار مصرف مواد غذایی نامناسب نیز می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند. به عنوان مثال مصرف مداوم لواشک، پفک و شیرینی و شکلات در کودکان موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان توصیه می‌شود دانه‌های روغنی، گردو و پسته جایگزین شیرینی و پفک شوند. بصیر با تاکید بر لزوم اهمیت مراقبت از دندان‌های شیری ادامه داد: برخی افراد تصور می‌کنند که دندان‌های شیری نیازمند مراقبت نیستند؛ این تصور نادرست است و به همان میزان که از دندان‌های دائمی مراقبت می‌شود باید به بهداشت دندان‌های شیری هم توجه داشت.

این متخصص دندانپزشکی اطفال افزود: اگر یک دندان شیری به هر دلیل دچار پوسیدگی و شکستگی شود، دندان‌های کناری جای آن را پر می‌کنند و در نتیجه دندان دائمی فضای لازم برای رشد را در اختیار نخواهد داشت.

به گفته وی، دندان‌های شیری قسمت جلوی فک معمولا در 7 سالگی می‌افتند و دندان‌های دائمی رشد خود را آغاز می‌کنند، اما دندان‌های آسیا تا سن 12 سالگی در دهان کودک باقی می‌مانند؛ در چنین شرایطی اگر حتی یکی از این دندان‌ها با مشکل مواجه شود، تغذیه کودک مختل خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها