مدارس قدیمی از نبود بهداشت رنج می‌برند، مدارس روستایی سرویس بهداشتی کم دارند، توزیع دهانشویه در مدارس متوقف شده، توزیع شیر بلاتکلیف مانده است، نسبت مربی بهداشت به دانش‌آموز از استاندارد جهانی کمتر است و خوراکی‌های غیرمجاز در بوفه مدارس دست به دست می‌شود؛ همه اینها نشان می‌دهد که وضعیت بهداشت در مدارس روبه‌راه نیست.
کد خبر: ۴۳۲۸۷۶

استخدام 5 هزار نیروی جدید بهداشتی در مدارس می‌توانست امیدی به جبران کاستی‌های سلامت و بهداشت در مدارس باشد، تصور می‌شد با فعالیت 10 هزار مربی تازه‌نفس و ناظر بهداشتی کاستی‌ها حذف شود، اما بهداشت مدارس در سال تحصیلی 91 ـ 90، شروع خوبی ندارد و با گذشت حدود 2 هفته از شروع سال تحصیلی در انتظار رسیدن بودجه ویژه بهداشت است.

با وجودی که وزیر آموزش و پرورش بارها از جذب مربیان بهداشت خبر داده، هنوز برخی مربیان بهداشت قراردادی در استان‌ها در انتظار دعوت به کارند و برخی مدارس به خصوص در شهرستان‌ها منتظر ناظران بهداشت هستند.

از مجلس خبر می‌رسد که بعضی نمایندگان هم از وضعیت رسیدگی به بهداشت مدارس دل خوشی ندارند. علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به ناکافی بودن مربیان بهداشت در مدارس اشاره کرده و می‌گوید: استخدام مربی بهداشت باید در تمام مدارس انجام شود.وی درخصوص وضعیت فضاهای آموزشی و بهداشتی مدارس روستایی اضافه می‌کند: فضاهای آموزشی و بهداشتی مدارس روستایی با مشکلات جدی روبه‌روست، البته برای رفع این مشکلات اقدامات خوبی انجام شده است که امیدواریم ادامه‌دار باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این‌که مشکلات سرویس‌های بهداشتی، بوفه‌ها و آبخوری‌های مدارس شهرها و استان‌ها نسبت به روستاها کمتر است، می‌افزاید: مدارس شهر تهران در این زمینه از وضعیت بهتری برخوردار هستند.

امیر طاهرخانی عضو کمیسیون آموزش نیز در این باره به وضعیت غیربهداشتی مدارس قدیمی که شمار آن در تهران کم نیست اشاره می‌کند و می‌گوید: فضاهای بهداشتی مدارس کشور نسبت به دیگر کشورها از وضعیت بدی برخوردار نیست، اما نمی‌توان اذعان داشت که شرایط ایده‌آل است، از این رو برای دستیابی به استانداردهای جهانی باید تلاش بیشتری انجام داد چرا که تحقق این امر در پیشرفت تحصیلی دانش‌‌آموزان مؤثر خواهد بود. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درخصوص نقش مربیان بهداشت در سلامت دانش‌آموزان اعلام می‌کند: وجود معلم بهداشت در مدرسه امری ضروری به شمار می‌رود و این درحالی است که تعداد مربیان بهداشت در مدارس کافی نیست.

شیر یارانه‌ای مدارس؛ شاید وقتی دیگر

توزیع شیر در مدارس با تبلیغات ویژه‌ای برای وزارت آموزش و پرورش همراه بود و در 10 سال گذشته اقدامی مترقیانه به حساب می‌آمد، این درحالی است که توزیع شیر هیچ‌گاه به طور کامل در بین دانش‌آموزان واجدالشرایط اجرا نشد و سال 89 تعداد توزیع شیر از 70 بار فراتر نرفت و امسال هم گفته می‌شود با توجه به بدهی 50 میلیارد تومانی آموزش‌و‌پرورش به صنایع شیر و سایر هزینه‌های توزیع در انتظار 230 میلیارد تومان است.

عزیزالله کمال‌زاده، محقق حوزه سلامت در زمینه کیفیت توزیع شیر در میان دانش‌آموزان می‌گوید: اجرای بزرگ‌ترین برنامه شیر مدارس جهان به علت تأمین نشدن اعتبار مورد بی‌توجهی مسوولان قرار گرفته است.

به گفته وی، به‌رغم اعلام برخی مسوولان مبنی بر ادامه اجرای برنامه توزیع شیر در مدارس در سال جاری تحصیلی، متاسفانه تاکنون اعتباری برای این برنامه منظور نشده است و به نظر می‌رسد اجرای بزرگ‌ترین برنامه شیر مدارس جهان مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

این محقق و مشاور در زمینه بررسی کیفیت شیر اضافه می‌کند: در حالی که هر سال به کشورهای مجری برنامه شیر مدارس در جهان اضافه می‌شود، بیم آن است که بزرگ‌ترین برنامه شیر مدارس جهان متوقف شود.

وی توضیح می‌دهد: پروژه توزیع شیر مدارس 11 سال پیش یعنی از سال 1379 با 10 هزار نفر آغاز شد و بتدریج گسترش یافت و بعد از چند سال یعنی در سال 1383 تعداد 12میلیون و 500 هزار نفر را در سراسر کشور تحت پوشش قرار داد و بدین ترتیب از نظر تعداد افراد تحت پوشش، ایران اجرای بزرگ‌ترین برنامه شیر مدارس در جهان را به خود اختصاص داد و در سال گذشته نیز 14 میلیون و 500 هزار نفر را در بر گرفت.

کمال‌زاده تصریح می‌کند: ولی به نظر می‌رسد نه تنها یارانه بیشتری به برنامه شیر مدارس اضافه نشده، بلکه تاکنون حتی مقدار اعتبار آن نیز مشخص نشده و نگرانی‌هایی در مورد عدم اجرای برنامه وجود دارد. این در حالی است که به اعتقاد همه مسوولان و مردم یکی از هدفمندترین یارانه‌ها در کشور، یارانه شیر مدارس است. به عقیده این محقق، بدون شک عدم اجرای برنامه شیر مدارس ضربه سنگینی بر بهداشت و سلامت کودکان و دانش‌آموزان یعنی آینده‌سازان جامعه وارد می‌کند.

دهانشویه؛ پروژه‌ای که متوقف ماند

سرنوشت توزیع دهانشویه نیز در مدارس ابتدایی با سابقه 13 ساله بهتر از توزیع شیر نیست، چرا که از سال قبل اجرای آن از حد وعده فراتر نرفته است. محمدحسین خوشنویسان، رئیس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت، پیش از این از خرید دهانشویه برای توزیع در مدارس خبر داده و به ایسنا گفته بود: در حال خرید دهانشویه‌ها هستیم و به محض دریافت آنها، دهانشویه‌ها را در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می‌دهیم تا در سال تحصیلی 91 ـ 90 در مدارس توزیع شود. اما هنوز وزارت آموزش و پرورش از سازوکار اجرای این طرح بی‌خبر است.

به هرحال وضعیت بهداشتی مدارس چندان مساعد نیست؛ از به‌کارگیری یک مربی برای چند مدرسه و تراکم کاری آنها و عدم رسیدگی دقیق به بهداشت جسمی و روانی دانش‌آموزان بویژه در سن بلوغ تا انتظار یکساله دانش‌آموزان برای نوشیدن شیر و حذف تعداد زیادی از دانش‌آموزان مناطق مختلف از این طرح به دلیل کمبود اعتبارات، ناشی از نبود برنامه‌ریزی کافی برای بهبود بهداشت مدارس است؛ وضعیتی که حدود 8 ماه برای ساماندهی فرصت دارد.

کتایون مصری
گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها