در نمایشگاه CES 2011 شرکت Verizon از پیوستن گوشی‌های هوشمند اندرویدی با قابلیت ارتباطی 4G، به تولیدات این شرکت خبر داد. اولین عضو این خانواده HTC ThunderBolt بود که ماه مارس وارد بازار شد و بعد از آن Samsung Droid Charge و LG Revolution از راه رسیدند.
کد خبر: ۴۳۲۶۹۲

حالا با وارد شدن Motorola DROID BIONIC انتظار‌ها به پایان رسیده و این دایره کامل شده است. هر چهار گوشی شباهت‌هایی با هم دارند، اما در این رقابت چهار جانبه، تفاوت‌های آنها را نیز ذکر می‌کنیم و به نقد و بررسی آنها می‌پردازیم.

طراحی

طراحی این گوشی‌ها ساده و یک تکه است، اما هر کدام احساسی متفاوت به شما می‌دهد. Samsung Droid Charge با 143 گرم وزن سبک‌ترین عضو گروه است، اما بدنه آن از جنس پلاستیک و لغزنده است که با در دست گرفتن آن حس می‌کنید یک گوشی ارزان قیمت در دست دارید که هر لحظه امکان دارد از دست‌تان لیز بخورد. از سوی دیگر اما وجود دکمه‌های بزرگ‌تر در اطراف بدنه و دکمه‌های فشاری زیر صفحه نمایش، مانع تماس‌های اتفاقی است.

Motorola DROID BIONIC حدود 160 گرم وزن دارد، اما با ضخامت حدود 11 میلی‌متر، باریک‌ترین گوشی گروه به حساب می‌آید. ضخامت این گوشی به دلیل وجود دوربین در بالای بدنه، کمی بیشتر می‌شود. در کل ساخت این گوشی رضایت‌بخش است و محکم به نظر می‌رسد. قاب براق خاکستری که شیشه جلوی بدنه را احاطه کرده و روکش نرم پشت بدنه نیز جلوه زیبایی به آن می‌دهد و بخوبی در دست جای می‌گیرد.

LG Revolution با 128 میلی‌متر طول، بلندترین گوشی گروه است و 172 گرم وزن دارد. این خصوصیات باعث شده طراحی آن معمولی و یکنواخت به نظر بیاید.

با این حال HTC ThunderBolt با 177 گرم وزن و 14 میلی‌متر ضخامت، سنگین‌ترین و ضخیم‌ترین گوشی گروه است. سنگینی آن در مکالمات طولانی یا استفاده ممتد از گوشی، دست شما را خسته می‌کند، اما با این حال در دست بسیار با استحکام به نظر می‌رسد. طرح دو رنگ خاکستری و پایه فلزی پشت گوشی نیز به زیبایی آن می‌افزاید.

صفحه نمایش

یکی از ویژگی‌های مهم هر گوشی هوشمند صفحه نمایش آن است که شما همیشه از آن استفاده می‌کنید و تجربه کار با گوشی را بشدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. هر چهار گوشی از صفحه 3/4 اینچی استفاده می‌کنند که تقریبا به اندازه صفحه استاندارد بین گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است. از نظر اندازه صفحه، رقابتی در بین نیست اما صفحه نمایش سامسونگ یک سر و گردن از بقیه بالاتر است و تنها صفحه Super AMOLED Plus بوده که وضوح آن 480x800 WVGA پیکسل است. HTC و LG از صفحه‌های TFT استاندارد استفاده می‌کنند و آنها نیز وضوح WVGA دارند. در این میان، موتورولا از صفحه نمایش PenTile Matrix TFT بهره برده، به این معنی که زیر پیکسل‌های سفید همراه پیکسل‌های RGB و جود دارد و وضوح آن qHD 540x960 است.

با این که همه این نکات فنی مهم به نظر می‌رسد، اما مهم‌تر از همه، عملکرد آنهاست که بستگی به شرایط متفاوت نوری دارد. در این آزمایش عکس‌های مختلفی را مورد استفاده قرار دادیم و روشنایی صفحه‌ها را تا جای ممکن زیاد کردیم و به نتایج جالبی رسیدیم.

در محیط داخلی یا در تاریکی، سامسونگ رنگ‌های زنده و کنتراست بالاتری را تولید کرد، با این که بعضی این حالت را ترجیح می‌دهند، اما برخی اوقات این رنگ‌های زنده ممکن است برای چشم زننده باشد.

همچنین در رنگ‌های سفید ممکن است سایه آبی مشاهده کنید. با وجود این، صفحه نمایش سامسونگ بهترین زوایای دید را دارد و شما از هر چهار طرف بدون هیچ تغییر قابل توجهی در رنگ یا روشنایی براحتی می‌توانید صفحه را مشاهده کنید. موتورولا و HTC نیز عملکرد خوبی در محیط‌های بسته و تاریک برای نمایش عکس و متن داشتند، اما باید از زاویه مستقیم به صفحه نگاه کنید و تغییر زاویه، روی رنگ و کنتراست، تأثیر منفی می‌گذارد. کیفیت رنگ‌ها در LG متوسط است، با این حال تصاویر و متن‌ها به وضوح صفحه‌های دیگر نیستند.

در مرحله بعد آزمایش، محیط خارج را با نور مستقیم آفتاب انتخاب کردیم و دیدیم صفحه نمایش موتورولا نسبت به بقیه واضح‌تر و روشن‌‌تر بود و تا وقتی زاویه دید مستقیم داشتیم از همه خواناتر بود. مقام دوم از آن سامسونگ بود که زاویه دید بیشتری دارد. صفحه نمایش HTC و LG در این محیط براحتی قابل رؤیت نیستند و تیره به نظر می‌رسند.

رابط کاربری

با این که همه این گوشی‌ها سیستم عامل اندروید دارند (جینجربرد برای موتورولا و فرویو برای بقیه) رابط کاربری آنها متفاوت است. HTC با داشتن Sense UI آسان‌ترین و قابل تغییرترین رابط را ارائه می‌کند. این رابط علاوه بر ویجت‌های زیادی که در اختیارتان قرار می‌دهد، به شما اجازه می‌دهد بین مناظر و پوسته‌های مختلف انتخاب کنید که این کار در گوشی‌های دیگر امکان‌پذیر نیست.

بعد از HTC موتورولاست که در جایگاه دوم قرار دارد. با این که ویجت‌های زیاد و رابط کاربری به روز شده MOTOBLUR با افکت‌های سه بعدی زیبایی خاصی به آن بخشیده، اما وجود پنج صفحه خانه کمی ناامید کننده است. در این رقابت نیز سامسونگ با استفاده از TuchWiz3.0 و ویجت‌های زیبا، با اختلاف کمی بعد از موتورولا قرار گرفت. LG نیز با استفاده از Optimus 2.0 با اختلاف کمی مقام آخر به دست آورد. رابط آن به زیبایی بقیه نیست و ویجت‌های کمی دارد.

دوربین

یکی از عواملی که تأثیر مستقیم روی انتخاب خریداران گوشی‌های هوشمند دارد، دوربین با کیفیت است که بتواند در شرایط نوری متفاوت عکس‌های با کیفیت بگیرد. بجز LG که از دوربین 5 مگاپیکسلی استفاده می‌کند، بقیه گوشی‌ها دارای دوربین 8 مگاپیکسلی هستند.

وقتی در شرایط نور خارجی عکس می‌گیریم، HTC و سامسونگ عکس‌های طبیعی‌تری می‌گیرند و جزئیات بیشتری را نشان می‌دهند، اما در بعضی از عکس‌ها سیستم تنظیم رنگ HTC دچار مشکل شد. از سوی دیگر کیفیت عکس‌های موتورولا معمولی بودند و جزئیات وضوح کمی داشتند و بعضی وقت‌ها رنگ‌ها چندان طبیعی به نظر نمی‌آمدند. عکس‌های LG نیز حالتی غیر طبیعی داشتند.

برای عکس‌های گرفته شده در محیط داخلی، در روشنایی معمولی تا زیاد، در حالی که کیفیت عکس‌های سامسونگ و LG رضایت‌بخش نبود، عکس‌های موتورولا بخوبی عکس‌های HTC بود، اما در محیط‌های کم‌نور و در عکاسی با فلش، موتورولا از بقیه بهتر عمل کرد و HTC و سامسونگ مقام‌های بعدی را به دست آوردند و در آخر LG بود که فلش آن تأثیر چندانی بر نور محیط نداشت.

در فیلمبرداری، موتورولا برنده بی‌چون و چرای این میدان بود. وضوح فیلم 1920x1080 پیکسل و 30 فریم در ثانیه است و اگر این ویژگی‌ها برای مقام اول کافی نیست، وجود 2 میکروفن در پشت گوشی که به آن امکان فیلمبرداری با صدای استریو را می‌دهد، عرصه را بر رقیبان تنگ‌تر می‌کند. بقیه دستگاه‌ها با وضوح 1280x720 پیکسل فیلمبرداری می‌کنند و در بین آنها HTC از بقیه بهتر عمل کرد و سامسونگ با کیفیت بد جزئیات و لرزش زیاد به مقام آخر رسید. با این که بررسی همه ویژگی‌های این گوشی‌ها به مجال بیشتری نیاز دارد، ما با توجه به مقایسه‌ها و آزمایش‌های انجام شده مقام اول را به موتورولا می‌دهیم. این گوشی از لحاظ طراحی، سرعت پردازش و انتقال داده، برقراری تماس، عمر باتری و... از بقیه بهتر عمل کرد، اما در زمینه عکسبرداری و صفحه نمایش از رقیبان خود عقب افتاد. در مقام‌های بعدی به ترتیب HTC، سامسونگ و LG جای دارند.

محمد علی زارعی فر

منبع: www.phonearena.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها