بانک مرکزی شایعه استعفای حمید پورمحمدی، قائم‌مقام این بانک را تکذیب کرد

اخبار جدید از اختلاس

در حالی که استعفا و برکناری‌های هفته گذشته در شبکه بانکی کشور هر روز خبرهای جدیدی را به همراه دارد، برخی اخبار تایید نشده از سرایت موج استعفا و برکناری به سطوح فراتر از مدیران عامل بانک‌ها حکایت دارد. به گزارش «جام‌جم»، برخی منابع خبری دیروز از احتمال استعفای سید حمید پورمحمدی قائم‌مقام بانک مرکزی خبر دادند اما این خبر بلافاصله با واکنش بانک مرکزی همراه شد و مدیر روابط عمومی این بانک هم به نقل از پورمحمدی اعلام کرد که وی از سمت خود استعفا نخواهد کرد.
کد خبر: ۴۳۲۳۴۹

رضا سراج در پاسخ به این پرسش که در روزهای اخیر تمامی اخبار مرتبط با برکناری و استعفای مدیران نظام بانکی ابتدا تکذیب و سپس تایید رسمی شده است، اظهار کرد: به عنوان مدیر روابط عمومی بانک مرکزی تاکید می‌کنم که چنین چیزی نیست. مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی با تأکید بر این‌که قائم‌مقام این بانک به صورت جدی به فعالیت خود ادامه می‌دهد، خواستار جلوگیری از شایعه‌پراکنی در این خصوص شد. همچنین یکی از مدیران ارشد بانک مرکزی نیز در واکنش به اعلام این خبر گفت که هیچ خبری مبنی بر استعفا یا برکناری احتمالی قائم‌مقام این بانک مطرح نیست.

پورمحمدی از مدیران مورد حمایت رئیس‌جمهور به‌شمار می‌رود. وی که در سال‌های پایانی دولت اصلاحات به معاونت امور بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد منصوب شده بود در دولت نهم و در زمان وزارت داوود دانش‌جعفری نیز در همین سمت باقی ماند اما با آمدن صمصامی موقتا از این وزارتخانه به بانک مرکزی رفت تا بعد از پایان دوره سرپرستی صمصامی مجددا به مسوولیت سابق خود بازگردد. با این حال بعد از روی کار آمدن محمود بهمنی در بانک مرکزی وی با تایید شورای پول و اعتبار به قائم‌مقامی این بانک منصوب شد.

در همین حال یک نماینده مجلس هم از کشف اسناد جدیدی از اختلاس خبر داد. موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با فارس درخصوص طرح استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: برکناری و استعفای 3 نفر از مدیران عامل بانک بر نظر نمایندگان تأثیرگذار خواهد بود، اما علاوه بر این سه بانک، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با این ماجرا مرتبط هستند.

وی یکی از دلایل مطرح شدن استیضاح وزیر را به برخی اسناد مرتبط دانست و افزود: حسینی وقتی در مجلس حاضر شد تاکید کرد که هیچ دستوری برای واگذاری مجموعه فولاد اهواز به گروه امیر منصور آریا نداده اما اسنادی به دست نمایندگان رسید که حاکی از دستور وزیر برای مساعدت در واگذاری شرکت فولاد اهواز به این گروه است و زمانی که این سند به مجلس آمد نمایندگان مصمم شدند موضوع استیضاح را دنبال کنند.

ثروتی خاطرنشان کرد: این مساله مدتی قبل در برخی رسانه‌ها منتشر شده بود اما سندی مبنی بر دستور وزیر اقتصاد برای مساعدت در این واگذاری وجود نداشت.

وی ضمن مثبت ارزیابی کردن تغییر رؤسای برخی بانک‌ها گفت: با توجه به این‌که اتفاق اخیر بزرگ‌ترین اختلاس کشور است لازم است که دولت توجه بیشتری به این پرونده داشته باشد زیرا عملکرد دولت در مواجهه با این مساله در تاریخ ثبت خواهد شد.

بازگشت خاوری در ابهام

همزمان اخبار متناقض و متفاوتی از محمودرضا خاوری مدیرعامل مستعفی بانک ملی منتشر شد که گره ابهامات در این رابطه را کورتر کرد. درحالی که چند روز قبل وزارت اقتصاد متن نامه استعفای مدیرعامل بانک ملی را رسانه‌ای کرد نامه‌نگاری‌های وی با مأمور ویژه رسیدگی به پرونده اختلاس بزرگ سوالاتی را در این استعفا به‌وجود آورده است.

استعفای خاوری زمانی مطرح شد که وی در مأموریت کاری و در لندن به سر می‌برد. نبود خاوری در این روزها موجب شد تا ادعاهای مختلفی علیه وی در رسانه‌ها و محافل خبری مطرح شود تا جایی که مدیرعامل معزول بانک صادرات وی را متهم به فرار از کشور کرد.

در همین حال با وجود آن‌که گفته می‌شد خاوری پنجشنبه به ایران باز می‌گردد اما ظاهرا هنوز خبری از بازگشت وی نیست.

گزینه‌های جایگزین مدیران برکنار شده

با توجه به استعفا و برکناری مدیران بانک‌های ملی و صادرات، گمانه‌زنی‌ها برای شناسایی جانشینان این دو بانک آغاز شده است.

از رامین پاشایی‌فام مدیرعامل بانک سپه، امیرمنصور خاکی عضو هیات مدیره بانک ملی، پیشرو مدیرعامل بانک صنعت و معدن و غلامرضا تاج‌گردون دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران به عنوان جایگزینان احتمالی خاوری در بانک ملی نامبرده می‌شود. منابع خبری عنوان می‌کنند که با توجه به اتفاقات اخیر انتخاب مدیران بانک ملی و برخی دیگر از مدیران بانکی با تایید نظر نهاد ریاست جمهوری صورت خواهد گرفت.

از وزارت اقتصاد نیز خبر رسیده معاون اقتصادی بانک مرکزی به احتمال قوی مدیرعامل بانک‌ ملی یا صادرات خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها