آخرین اخبار لیبی

فرار غیرنظامیان از سرت

جنگ بر سر تسخیر شهر سرت، زادگاه قذافی، همچنان ادامه دارد. شرایط زندگی مردم هر لحظه وخیم‌تر می‌شود. قطع ناگهانی برق سبب شده مجروحان روی تخت جراحی جان دهند. تاکنون هزاران نفر برای نجات جان خود از این شهر گریخته‌اند.
کد خبر: ۴۳۲۲۲۴

به گزارش دویچه وله، شرایط زندگی مردم در شهر سرت، زادگاه معمر قذافی، دیکتاتور لیبی هر لحظه وخیم‌تر می‌شود. به علت قطع ناگهانی برق مجروحان روی تخت جراحی جان می‌دهند. داروخانه‌های این شهر 200 هزار نفره کلیه داروهای خود را به بیمارستان مرکزی داده اند.

محمد اشناک، متخصص بیوشیمی بیمارستان مرکزی شهر سرت شرایط را "فاجعه‌بار" می‌خواند. او نیز چون بسیاری دیگر از کارمندان بیمارستان از آتش‌بس کم دوام آخرهفته استفاده و از این شهر فرار کرده است. دو هفته است درگیری خونینی بر سر تسخیر زادگاه معمر قذافی، دیکتاتور لیبی در جریان است.

الصدیق، رئیس بخش دیالیز بیمارستان مرکزی شهر سرت می‌گوید که پزشکان برای درمان بیماران اقدام به جراحی آنان می‌کنند، اما قطع ناگهانی برق سبب درگذشتن بیماران می‌شود. الصدیق می‌گوید مرگ یک پسر 14 ساله را بر تخت جراحی به چشمان خود دیده است. او علت مرگ را قطع برق به هنگام عمل جراحی می‌داند.

سازمان‌های امدادگر نگران این شهر و شرایط مردم آن هستند. صلیب سرخ جهانی سرانجام پس از تلاش‌های فراوان موفق شد بعضی لوازم ضروری را به بیمارستان مرکزی شهر منتقل کند. از مهم‌ترین مواد رسیده از طرف صلیب سرخ جهانی به بیمارستان، دارو و مواد سوختی لازم برای ژنراتورهای تولید برق بیمارستان هستند.

فرار غیرنظامیان از شهر ادامه دارد

نبرد بر سر سرت همچنان با شدت تمام ادامه دارد و آتش بس آخرهفته پایدار نماند. مبارزان دولت موقت لیبی گزارش می‌دهند که هواپیماهای ناتو با پخش اعلامیه در سطح شهر از غیرنظامیان می‌خواهند از این شهر خارج شوند. گفته می‌شود هزاران شهروند سرت تاکنون موفق به فرار شده‌اند.

یکی از زنانی که به همراه خانواده از این شهر گریخته به خبرگزاری رویترز می‌گوید که مبارزان وفادار به قذافی هفته‌هاست جلوی فرار مردم را می‌گیرند. او می‌گوید صبح روز یکشنبه 2 اکتبر به همراه شوهر، سه فرزند و یک برادرش از شهر فرار کرده‌اند و ادامه می‌دهد: «همه به سوی ما تیراندازی می‌کردند. چرا؟ ما که گناهی نداریم.»

به گزارش یورونیوز،سرت یکی از دو شهری است که هنوز در دست هواداران قذافی است. دو هفته است که هواداران دولت موقت لیبی بر سر تسخیر این شهر با هواداران قذافی به شدت می‌جنگند.

یکی از ساکنان سرت می گوید: “واقعا وضعیت بدی حاکم است. اینجا از غذا، بنزین و دارو خبری نیست. مردم هم از شدت جنگ و گلوله باران نمی توانند اینجا را ترک کنند.”

صلیب سرخ جهانی اعلام کرده که علی رغم آتش بس دو روزه و اینکه هر دو طرف مخاصمه در جریان حضور آنها در شهر بوده اند، از ادامه حملات متعجب شده است.

گرچه شورای ملی انتقالی لیبی روز جمعه اعلام کرده بود که به غیرنظامیان دو روز فرصت داده تا این شهر را ترک کنند، اما تصاویر ارسالی نشان می دهد که درگیری‌ها در این شهر همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاریها، بیمارستانهای شهر سرت با کمبود آب، دارو، اکسیژن و سوخت مواجه اند و زخمی ها هر روز در آنجا تلف می شوند.

صلیب سرخ جهانی هم اعلام کرده که تاکنون 25 هزار غیرنظامی از بنی ولید و 18 هزار غیرنظامی دیگر نیز از شهر سرت گریخته اند.

تعداد زیادی اتومبیل شخصی، اتوبوس و وانت، پر از لوازم زندگی درحال خارج شدن از شهر سرت هستند و ساکنان در حال گریز می‌گویند که وضعیت بسیار وخیم است، آب و برقی در کار نیست و مواد غذایی نایاب شده است.

احمد حسین، از ساکنان سرت که به همراه همسر و دو فرزندش در حال فرار از شهر است، به خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید: ما به دلیل گلوله‌باران شهر نمی‌توانیم در خانه‌هایمان بمانیم. مجبوریم شهر را ترک کنیم.

علی، یکی دیگر از ساکنان سرت می‌گوید که او و خانواده‌اش از شهر خارج می‌شوند چون "بین بمباران ناتو و گلوله‌ باران طرفین درگیر به دام افتاده اند.

او به خبرگزاری فرانسه گفت:  بمباران‌های ناتو به خصوص بی‌هدف است و بیشتر اوقات خانه‌های مسکونی را می‌زنند.

کمیته صلیب سرخ جهانی می‌گوید تاکنون بیش از 15‌هزار نفر از شهر سرت گریخته‌اند که دست کم یک‌سوم از آنها در بیابان های اطراف شهر چادر زده‌اند و نمی‌خواهند خیلی از خانه‌هایشان دور شوند.

یک گروه از صلیب سرخ روز شنبه با گرفتن تضمین امنیتی از هر دو طرفِ درگیر توانست وارد سرت شود و از بیمارستان شهر بازدید کند.

در بیانیه صلیب سرخ آمده است: بیمارستان با انبوه مراجعان روبه‌رو است. دارو و مایحتاج درمانی روبه پایان است و نیاز بسیار فوری به اکسیژن وجود دارد. از همه مهم‌تر منابع آب است که آسیب دیده‌اند.

سرگروه تیم اعزامی صلیب سرخ به شهر سرت به خبرگزاری فرانسه گفت که در زمان حضور آنها چندین راکت به داخل محوطه بیمارستان اصابت کرده است.

هشام خضراوی همچنین گفت: "ما شاهد آتش‌باران بی‌هدف بودیم. من نمی دانم از کدام طرف شلیک می‌شد."

از زمان آغاز حمله نیروهای شورای ملی انتقالی به شهر سرت، هواداران قذافی با تمام قوا در حال مقاومت هستند.

روز جمعه 30 سپتامبر نیروهای شورای انتقالی فرودگاه سرت را به کنترل خود در آوردند.

نیروهای وابسته به این شورا از شرق و غرب لیبی در حال حرکت به سوی شهر سرت هستند تا دست به حمله‌ای هماهنگ علیه هواداران سرهنگ قذافی در این شهر بزنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها