قرار گرفتن انسان در میدان‌های الکترومغناطیسی ممکن است پیامدهایی به‌دنبال داشته باشد. این موضوع به نگرانی‌ها دامن زده و طی چند سال اخیر، هشدارهایی درباره خطرات امواج الکترومغناطیسی تلفن همراه منتشر شده است اما گاهی به دلیل تلاش برخی سودجویان ـ که منافع‌ عمده‌ای‌ دارند و به‌طور یقین جزو سازندگان صنعت تلفن همراه هستند ـ برخی حقایق استفاده از این ابزار پنهان مانده است. برای اطلاع از صحت چنین خبرهایی گفت‌وگویی با عاطفه قنبری جلفایی، متخصص روانپزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام دادیم تا درباره اثرات مخرب تشعشات تلفن همراه بیشتر بدانیم.
کد خبر: ۴۳۰۷۳۲

پرتوهای الکترومغناطیسی چه خصوصیاتی دارند و منظور از انرژی گرمایی تلفن همراه چیست؟

امواج الکترومغناطیس مختص تلفن‌های همراه نیست بلکه لوازم برقی مانند مایکروویو، سیستم‌های بی‌سیم، رایانه و انواع لوازم برقی که اطراف ما وجود دارند، امواجی از خود ساطع می‌کنند که برای انسان مضر هستند. البته گوشی تلفن همراه نسبت به دیگر دستگاه‌ها بیشترین آسیب را به بافت بدن می‌رساند. هنگامی که تماس تلفنی برقرار می‌شود، میدان الکترومغناطیسی ایجاد شده به وسیله تلفن همراه، از طریق نزدیک‌ترین ایستگاه زمینی دریافت می‌شود. سپس پیام از آن ایستگاه به مرکز سوئیچینگ انتقال می‌یابد و در نهایت، پیام از مرکز به نزدیک‌ترین ایستگاه زمینی گیرنده انتقال داده می‌شود که قسمتی از این انرژی هنگام مکالمه به سر برخورد می‌کند. یکی از آثار تشعشعات مایکروویو اثرات گرمایش است. وقتی فردی از گوشی همراه استفاده می‌کند، پس از گذشت 15 دقیقه آثار گرما در اطراف سطح سر و گوش او به وجود می‌آید و باعث می‌شود دمای سر افزایش پیدا کند اما اثرات امواج ممکن است چند لحظه پس از مکالمه ایجاد شود.

استفاده بیش از حد تلفن همراه موجب پدید آمدن چه عوارض یا خطراتی برای انسان‌ می‌شود؟

پژوهش‌هایی که در زمینه بررسی آثار آنتن‌های مخابراتی (BTS)انجام شده است، نشان می‌دهد کسانی که روزانه بیش از حد معمول از تلفن همراه استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به تومورهای خوش خیم و بد خیم مغزی وغدد بزاقی و تومورهای بیضه قراردارند. همچنین دراغلب کاربران، آثار سوء و عوارضی همچون اختلال در عملکرد حافظه، مشکل در تمرکز، اختلال خواب، خستگی، اضطراب، سردرد و وزوز گوش دیده شده و در برخی موارد نیز گزارش‌هایی درباره تاثیر این امواج در بروز پارکینسون و آلزایمر شده است. طبق مطالعاتی که به انجام رسیده است، امواج تلفن‌همراه بخصوص در مردانی که آن را به کمرشان می‌بندند، می‌تواند تاثیر بدی در باروری داشته باشد زیرا این امواج اسپرم را می‌کشد و باعث کاهش قوای جنسی می‌شود. طبق مطالعات علمی، رفتارهای نامناسب مانند بیش فعالی و کم توجهی و تغییرات ژنی نیز در کودکانی که مادران آنان در دوران بارداری در معرض این تشعشات قرار گرفته‌اند، دیده شده است.

این خطرات برای همه یکسان است یا عوارض آن در گروه‌های سنی مختلف تفاوت دارد؟

به طور یقین، تاثیرات منفی گوشی تلفن همراه برای کودکان خیلی بیشتر از بزرگسالان است. کودکان به علت کوچک‌تر بودن سر و نازک‌تر بودن جمجمه‌شان آسیب‌پذیرتر از بزرگسالان هستند و این مساله باعث می‌شود تشعشعات بیشتری از این امواج به درون مغز آنان نفوذ یابد. به همین دلیل، کودکان نباید جز در موارد ضروری با تلفن‌ همراه صحبت کنند.

عوارض این تشعشات در چه مناطقی بیشتر است و کاربران در چه اماکنی باید از تلفن همراه کمتر استفاده کنند؟

در مکان‌هایی که پوشش آنتن دهی ضعیف و امواج ساطع شده در این مناطق زیاد است یا مناطقی که از ایستگاه‌های اصلی فاصله زیادی دارند مانند (روستا‌ها یا بیمارستان‌ها) که وسایل الکترومغناطیسی و الکتریکی در آنان زیاد است و همچنین مکان‌هایی با محفظه یا دیواره فلزی همچون ماشین در حال حرکت و داخل آسانسور باید از تلفن همراه کمتر استفاده کنند. محفظه‌های با جداره‌های فلزی امواج را بیشتر باز می‌گردانند و موجب تشدید آسیب می‌شوند.

عوارض تلفن همراه را چطور می‌توان به حداقل رسانید؟

حتی اگر از تلفن همراه استفاده نکنیم،این ابزارتشعشع الکترومغناطیسی دارد. بنابراین تا آنجا که امکان دارد، منابع تشعشع باید کاهش یابد. برای کاهش امراض پرتوهای تلفن همراه و خطرهای بهداشتی ناشی از آن، رعایت چند نکته ساده ضروری است؛ از جمله این‌که باید تلفن همراه را در بهترین موقعیت نگه‌دارید. کاربران می‌توانند قدرت دریافت پیام را روی صفحه تلفن ببینند. زمانی که دریافت سیگنال خوب است، یعنی تلفن با قدرت کمتری کار و پرتوهای کمتری را از خود خارج می‌کند اما اگر دریافت سیگنال ضعیف باشد یعنی گوشی حداکثر قدرت و پرتوتابی را خواهد داشت.

بهتر است مدت زمان مکالمه‌تان را کاهش دهید. خطر امواج هنگام صحبت کردن از هر زمان دیگر بیشتر است زیرا این امواج همواره در حال کم و زیاد شدن هستند. بنابراین بهترین راهکار این است که مدت زمان تماس و مکالمه با تلفن همراه‌ را کاهش دهیم. به دلیل این‌که مقدار پرتوهایی که در معرض آن قرار می‌گیریم، با زمانی که صرف صحبت با تلفن همراه می‌کنیم، ارتباط مستقیم دارد، بهتر است برای صحبت‌های طولانی از تلفن معمولی «بی‌خطرتر» و «ارزان‌تر» استفاده کنیم.

همچنین ارسال پیامک را ـ که انرژی کمتری مصرف و اشعه کمتری تولید می‌کند ـ به مکالمه تلفنی ترجیح دهید و زمان مکالمه هم از هندزفری استفاده کنید هر چه تلفن همراه از بدن فاصله بیشتری داشته باشد، بدن در معرض پرتوهای کمتری قرار می‌گیرد. پس بهترین کار این است که به جای قرار دادن تلفن همراه روی گوش‌ از یک هندزفری یا هدست استفاده کنیم. این کار موجب می‌شود امواج تلفن‌ همراه به سمت مغز نیایند. توصیه بعدی استفاده از هندزفری دارای سیم است؛ چون هندزفری بی‌سیم به علت سیستم هدایتی اش از طریق امواج با تلفن همراه در تماس است و باعث می‌شود امواج بیشتری انتقال یابد.

راه آسان دیگر برای کاهش تماس با امواج مضر تلفن همراه استفاده از اسپیکر یا پخش صدا، هنگام مکالمه است.

از طرف دیگر پوشاندن گوشی با دست‌، توانایی گوشی برای فرستادن و دریافت پیام‌ را کاهش می‌دهد و باعث افزایش میزان قدرت تلفن و ارسال پرتوهای قوی‌تر می‌شود. بنابراین باید آن را حتی‌الامکان از پایین‌ترین قسمت در دست نگه‌داریم تا با کمترین قدرت به کارش ادامه دهد. استفاده از تلفن همراه با میزان SAR (SPECIFIC ABSORPTION RATE) پایین‌تر هم می‌تواند در کاهش خطرات این وسیله موثر باشد. کاربران هنگام خرید تلفن همراه به میزان SAR آن توجه کنند؛ این عدد به‌‌طور‌معمول به وسیله شرکت سازنده تلفن همراه روی گوشی یا کاتالوگ آن درج می‌شود و نشان می‌دهد که هنگام استفاده از تلفن همراه چه مقدار از امواج جذب بدن می‌شود. هرچه این عدد در یک گوشی تلفن همراه پایین‌تر باشد آن گوشی ایمن‌تر است و بیشتر ما را از آثار مخرب اشعه‌های تلفن همراه مصون نگه می‌دارد؛ میزان استاندارد جذب اختصاصی SAR تلفن‌های همراه نباید بیشتر از 1‌/‌6 وات بر کیلوگرم باشد.

فرزانه صدقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها