شهر کاشان برای ایرانی‌ها، نامی کاملا شناخته شده است. این روزها شهرت و اعتبار کاشان را می‌توان تا حد زیادی، نتیجه محبوبیت شاعر اهل دل این شهر یعنی سهراب سپهری دانست، آنجا که می‌گوید:
کد خبر: ۴۳۰۲۶۶

اهل کاشانم، روزگارم بد نیست...

شاید بتوان علت دیگر شهرت کاشان را واقعه حمام فین و قتل امیرکبیر در آن دانست. البته از تپه‌های سیلک هم نباید گذشت که از اولین مراکز تمدن ایران و جهان محسوب می‌شود. باید این نکته را نیز گوشزد کرد که همه بضاعت کاشان برای گردشگران منحصر به این موارد نیست و اگر کسی بخواهد کاشان را آن‌گونه که شایسته است، ببیند، می‌توان صدها اثر دیدنی و جاذبه‌های گردشگری را در این شهر جستجو کرد.

شهر کاشان در فاصله ۲۴۰ کیلومتری جنوب تهران و در حدفاصل کوه کرکس، نطنز و دشت کویر قرار گرفته است. این شهرستان از شمال به آران و بیدگل، از جنوب به نطنز و اردستان، از غرب به کوه کرکس و سیاه کوه و شهرستان محلات و اراک و از شرق به کویر مرکزی ایران محدود می‌شود.

در مورد معنی نام کاشان، روایات متعددی وجود دارد. زبان‌شناسان بر این باورند که کاشان به خانه‌های تابستانی گفته می‌شود که از چوب و نی ساخته شده باشد. البته کاشان به دارالمومنین، شهر عقرب‌ها و دروازه کویر هم مشهور است.

آثار تاریخی و دیدنی فراوانی در این شهر وجود دارد که از آن میان می‌توان به باغ فین، مسجد و مدرسه آقابزرگ، خانه عامری‌ها، خانه عباسی‌ها، خانه طباطبایی، خانه بروجردی، حمام سلطان امیراحمد و قبر شاه‌عباس صفوی... اشاره کرد.

نسبم شاید برسد به سفالینه‌ای از خاک سیلک

تپه‌های موسوم به سیلک واقع در 2 کیلومتری جنوب غربی کاشان یکی از کهن‌ترین مراکز استقرار بشر در فلات مرکزی ایران به شمار می‌آید. اینجا محل استقرار یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های ایران بوده است. خوشبختانه این تپه‌ها در مسیر منتهی به باغ فین قرار دارد و شما در سفر به کاشان می‌توانید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که قبل از رسیدن به باغ فین به سیلک رفته و آنجا را نیز ببینید.

حدود 7000 سال پیش مردم سیلک، پایه و اساس تمدنی را بنیان نهادند که در دوره‌های مختلف پیشرفت شایانی داشته است. نشانه‌هایی از این پیشرفت و ترقی را می‌توان در آثار سفالین و اشیای مسی و مفرغی به‌دست آمده از این تپه‌ها (تپه‌های شمالی و جنوبی سیلک) که امروزه زینت‌بخش اکثر موزه‌های معتبر ایران و جهان است، مشاهده کرد. خوشبختانه امروز در کنار این تپه‌ها، موزه کوچکی از کشفیات باستان‌شناسی وجود دارد و علاوه بر آن شما می‌توانید اسکلت‌های چندهزار ساله را که به همان صورت کشف شده در محل حفظ و به نمایش گذاشته شده‌اند، ببینید.

مراسم قالیشویان

یکی از سنن دیرین مردم فین کاشان، از قرون اولیه اسلامی تاکنون، رسمی است به نام «قالیشویان» که در نزدیک‌ترین جمعه به روز 17 مهر ماه در مشهد اردهال کاشان به یاد شهادت سلطان علی فرزند امام محمد باقر(ع) برگزار می‌شود. از چند روز قبل از این تاریخ، سیل جمعیت از پیر، جوان، زن و مرد برای شرکت در این آیین به مشهد اردهال روی می‌آورند.

در صبح این روز، هزاران تن از اهالی منطقه چوب به دست در محل چشمه آبی که در کنار بقعه شاهزاده سلطان حسین قرار دارد (محل شستن قالی) گرد‌می‌آیند و با شعار یاحسین یاحسین به طرف مرقد سلطان علی‌بن محمد باقر(ع) حرکت می‌کنند.

در ادامه مردم به نوحه‌خوانی و عزاداری می‌پردازند و پس از دقایقی، چوب به دست‌ها یکی از قالی‌های داخل حرم را برای شستن از خادمان امامزاده تحویل می‌گیرند. سپس قالی را لوله کرده و بر دوش می‌گذارند و آن را از صحن صفا خارج می‌کنند و در حالی که علم و کتل‌هایی در جلوی جمعیت حرکت می‌کند، حسین حسین‌گویان، قالی را به طرف چشمه آبی که در کنار بقعه شاهزاده سلطان حسین روان است، می‌برند. سپس قالیشویان قالی را به آب انداخته، چوب‌های خود را به آب زده و قالی را خیس می‌کنند و بعد از دقایقی در حالی که قالی خیس را در پناه چوب‌های خود سر دست گرفته‌اند، حسین حسین‌گویان به طرف محل برگزاری مراسم «مرقد سلطان علی‌بن محمد باقر(ع)» برمی‌گردند. این قالی سمبل جنازه مطهر امامزاده است و قالیشویان همانند جسدی که می‌خواهند به خاک بسپارند، نمی‌پذیرند که قالی را (جنازه را) تحویل دهند. در طول مراسم حمل قالی غیر از اهالی فین هیچ‌کس دیگری حق دست زدن به قالی را ندارد و تنها با عزاداری و سینه‌زنی می‌توانند جمع قالیشویان را همراهی کنند.

برخی دیگر از اماکن دیدنی شهر کاشان عبارتند از: مدرسه آقا بزرگ (دوره قاجار) واقع در خیابان فاضل نراقی

بازار کاشان: (قرن چهارم و دوره صفویه) این بازار از تقاطع خیابان باباافضل و میدان کمال‌الملک تا حدود دروازه دولت ادامه دارد. در مجموعه تاریخی بازار، علاوه بر راسته بازارهای اصلی نظیر مسگرها، زرگرها، کفاش‌ها، بزازها و بازارچه‌های میانچال، ملک، ضرابخانه و رنگرزها، مساجد، بقاع، کاروانسراها، تیمچه‌ها، حمام‌ها و آب‌انبارهای متعدد و مختلفی وجود دارد. مسجد جامع کاشان که در قرن پنجم ساخته شده است نیز در خیابان باباافضل
واقع شده است.

سوغات کاشان

مهم‌ترین سوغات کاشان را باید گلاب دانست. گلاب از تقطیر گل محمدی به دست می‌آید که از نظر عطر در میان سایر گل‌ها ممتاز است و خواص درمانی فراوانی دارد. گل محمدی از خانواده گل سرخ با گل برگ‌هایی به رنگ صورتی است.

گلاب خاص ایران است و جالب آن‌که فقط در شهر کاشان به عمل می‌آید. در گذشته گلاب در طب سنتی، مصارف درمانی بسیاری داشته است. به عنوان مثال دندان‌درد را با چکاندن چند قطره گلاب روی دندان پوسیده تسکین می‌بخشیدند. یکی از مهم‌‌ترین کاربردهای گلاب، مواظبت از پوست است. گلاب برای انواع پوست‌ها بخصوص پوست‌های خشک و حساس مناسب است. یکی دیگر از موارد استفاده گلاب، پاک کردن پوست است و می‌توان به جای محصولات شیمیایی پاک‌کننده، از آن استفاده کرد. برای رفع خستگی و درد چشم نیز می‌توانید مقداری گلاب به پشت پلک‌های خود بمالید. علاوه بر گلاب، برخی دیگر از سوغات کاشان عبارتند از انواع قالی و قالیچه دستباف و ماشینی، خشکبار، سوهان، باقلوا، کلوچه و پشمک. کاشی‌سازی هم در کاشان از قدمت و سابقه دیرینه‌ای برخوردار است و اصلا کاشی را به علت آن‌که زادگاهش کاشان بوده، کاشی نامیده‌اند. از دیگر صنایع دستی کاشان می‌توان به مخمل بافی اشاره کرد.

شعربافی: شعربافی همان پارچه‌بافی است که جولایی نیز گفته می‌شود. در فرهنگ فارسی شعر به معنای موی باریک و موی انسان یا حیوان است و به بافنده این کار موباف می‌گویند. در حال حاضر حدود 50 دستگاه شعربافی در محله‌ها و کارگاه‌های قدیمی کاشان فعال است.

زری‌بافی: زری هم نوعی پارچه است که تمام یا فقط گل‌ها و خطوط آن از تار و پود سیمین یا زرین است. به تعریفی دیگر زری پارچه‌ای است صددرصد ابریشمی و دارای نقوش بسیار متنوع و ظریف که به جهت وجود نوعی نخ معروف به گلابتون در سراسر پارچه، به آن زری یا زربفت گفته‌اند. از دوره صفویه به بعد گرچه زری‌بافی در بسیاری از شهرها رونق خود را از دست داد؛ ولی در کاشان همچنان به بقای خود ادامه داد.

احسان محمدحسینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها