امشب سومین و چهارمین بازی از مسابقه های مرحله نهایی جام ملتهای اروپا در 2 شهر پرتغال برگزار می شود. ابتدا سوئیس و کرواسی در ورزشگاه ماگالس پسوآ که یک ورزشگاه 30 هزار نفری در شهر لیریا است
کد خبر: ۴۲۷۵۲
، با هم روبه رو می شوند و سپس راس ساعت 23:15 به وقت تهران بازی جذابی آغاز خواهد شد که بسیاری از فوتبالدوستان منتظر برگزاری آن هستند.انگلستان با بهره گیری از بازیکنان نامدار و امیدوار خود در برابر فرانسه ای قرار می گیرد که از نظر کارشناسان بیشترین بخت را برای قهرمانی دارد. فرانسه پس از شکست 5 بر 4 مقابل یوگسلاوی سابق در سال 1960 (نخستین دوره بازیها که در فرانسه برگزار می شد) در اولین بازی خود در جام ملتها شکست نخورده است ؛ اما انگلستان در چند دوره اخیر نتوانسته در بازی اول خود به برتری دست یابد. انگلستان با رهبری اریکسون سوئدی به پرتغال آمده است. اریکسون که انتقادات زیادی را متوجه خود می بیند، امیدوارانه از فتح جام صحبت می کند که اگر این گونه شود ، او اولین مربی خارجی است که با یک تیم ملی ، موفق به فتح جام ملتهای اروپا شده است . تمام اتکای اریکسون به بکهام است که با 65 بازی ملی پرسابقه ترین بازیکن انگلیس محسوب می شود ؛ اما در کنار او ستاره های دیگری هم باید به کمک سفیدپوشان انگلیس بروند. چه بکهام که یکی از دو لژیونر انگلیس است و چه ستاره هایی مثل اسکولز و بات فصل خوبی را در باشگاه های خود به پایان نبرده اند؛ اما امیدوارند در پرتغال همه ناکامی های باشگاهی را به فراموشی بسپارند.

لژیونرهای انگلیسی فرانسه !

تیم ملی انگلیس برای فرانسه و شاید هم بعکس تیم فرانسه برای انگلیس تیم غریبی نیست . گرچه این 2 تیم در تاریخ خود 5 مسابقه رسمی با هم برگزار کرده اند که اولین آنها 3 اکتبر 1962 و آخرین آنها 14 ژوئن 1992 بود. ولی کم بودن دیدارهای رسمی 2 تیم دلیلی بر بیگانه بودن آنها نسبت به سبک بازی حریف نیست. 9 ستاره تیم ملی فوتبال فرانسه در لیگ برتر حضور دارند که شاید درخشان ترین و پرآوازه ترین آنها تیری هانری باشد. پیرس ، مارسل دزایی ، ویلتورد و مهره خلاق آرسنال در خط میانی یعنی ویرا چند بازیکن دیگر شاغل در انگلیس هستند. جدای از این بازیکنان ، چند لژیونر هم در لیگهای دیگر مشغول فعالیت هستند؛ از جمله تره زگه در یووه یا زیدان در رئال . فرانسه با 15 لژیونری که به پرتغال آورده ، از لحاظ تعداد لژیونر در رده پنجم قرار دارد. (کرواسی با 21 لژیونر و تنها یک بازیکن حاضر در لیگ کرواسی در رتبه اول جدول قرار دارد).

شکست های عجیب و غریب

فرانسه و انگلستان تاکنون 35 بار با هم بازی کرده اند که 30 مسابقه دوستانه و تدارکاتی و 5 بازی هم رسمی بود. اولین مسابقه 2 تیم در اولین روز از نوامبر سال 1906 در فرانسه برگزار شد که انگلستان با نتیجه 15بر صفر میزبان خود را شکست داد. 2سال بعد این بازی در انگلستان تکرار شد که با پیروزی 12بر صفر میزبان خاتمه یافت . انگلستان یک بار در پاریس (1909) و یک بار در لندن 1910 به ترتیب 11بر صفر و 10بر یک فرانسه را شکست داد. اولین پیروزی فرانسه بر انگلستان در سال 1921 (5 می) رقم خورد که فرانسه 2بر یک انگلیس را شکست داد. در جمع 35 بازی ، انگلستان 22 بازی را به سود خود به پایان برده ، 7بازی با پیروزی فرانسه خاتمه یافته و 6بازی نیز به تساوی کشیده شده است. انگلیس 2 سال از فرانسه پیرتر است گرچه وین رونی با 18 سال و 7 ماه جوان ترین مهاجم یورو محسوب می شود و در صورت گلزنی رکورددار جوان ترین گلزن یورو خواهد شد ؛ ولی تیم انگلستان 2 سال پیرتر از فرانسه است . میانگین سنی انگلیس 28 سال و فرانسه 26 سال را نشان می دهد. رکورددار بازی ملی در فرانسه مارسل دزایی است ، اما این بازیکن هم مثل یکی دو بازیکن وطنی چندان محبوب تماشاگران فرانسوی نیست . در بازی دوستانه برزیل و فرانسه ، تماشاگران آنقدر دزایی را «هو» کردند تا او مجبور شود قید بازی در نیمه دوم را بزند. دزایی 115 بازی ملی دارد و اگر ژاک سانتینی ترجیح دهد ، امشب یکصدوشانزدهمین بازی خود را انجام خواهد داد. سانتینی از مهره های کارآمدی سود می برد که هر کدام قدرت تعویض سرنوشت یک بازی را دارند. جای تعجب است که با این همه ستاره چرا زیدان اعلام می کند که مساوی با انگلیس نتیجه خوبی برای فرانسه خواهد بود. اریکسون هم از مهره های کارآمدی بهره می گیرد. دیوید بکهام در تیم ملی انگلیس مهره قابل اعتمادی است. جدای از فردیناند که خیلی از فوتبالدوستان انگلیسی حسرت غیبت او را می خورند ، مهره های بزرگی برای انگلیس به میدان می روند. اشلی کول ، سول کمپ بل ، گری نویل ، ژرارد ، بکهام ، بات ، اسکولز، رونی و اوون در کنار جیمز شاید بازیکنان ترکیب اول انگلیس باشند. اگر غیبت «تری» جدی باشد ، اریکسون باید به فکر جانشینی برای او باشد. سانتینی هم به احتمال فراوان از بارتز، ذرایی ، گالاس ، تورام ، لیزارازو ، ویرا ، ماکه له له ، زیدان ، پیرس ، تره زگه و هانری استفاده می کند. بازی امشب در ورزشگاه لوز برگزار می شود که زیباترین و مجهزترین ورزشگاه بازیهاست و به باشگاه بنفیکا تعلق دارد. این ورزشگاه 65 هزار صندلی دارد و برای ساخت آن 1/78 میلیون دلار هزینه شده است . داوری بازی امشب به عهده دکتر مارکوس مرک از آلمان گذاشته شده است که کریستین شیرر و یان هنریک سالور او را یاری خواهند کرد. داور چهارم بازی امشب لوبوس میشل ، داور سرشناس اهل اسلوواکی است .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها