امیر اسماعیلی در نشست خبری:

از اول هم متکی به S300 نبودیم

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) با اشاره به عدم تحویل سامانه پدافندی S300 از طرف روسیه به ایران گفت: از اول هم شبکه یکپارچه پدافند ما به S300 متکی نبود و ما این توانایی را داریم که بتوانیم از مراکز هسته‌ای و حساس کشورمان که حیثیت ملی‌مان محسوب می‌شود به خوبی دفاع کنیم.
کد خبر: ۴۲۵۰۳۲

به گزارش فارس، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) صبح امروز در نشست خبری که در آستانه 10 شهریور به عنوان روز پدافند هوایی برگزار شد، دفاع مقدس را تجلی استراتژیک نبرد جمهوری اسلامی ایران در میدان جنگ به شیوه‌های اسلامی عنوان کرد و افزود: در عملیاتی مانند والفجر 8 شاهد افتخار آفرینی رزمندگان پدافند هوایی بودیم که به فرماندهی شهید ستاری توانستند بالغ بر 70 هواپیمای متجاوز را سرنگون کنند.
 
اسماعیلی وظیفه اصلی پدافند را کشف دشمن در عمق خاک کشورهای همسایه و آماده شدن برای مقابله با آنها دانست و گفت: در این دفاع در عمق، دقت در آتش برای ما نسبت به حجم آتش اولویت دارد چرا که حجم آتش زمانی است که از هجوم دشمن غافلگیر شده باشیماما با نو سازی و بهینه سازی سامانه‌ها، توانمندی فوق العاده‌ای در خصوص دفاع در عمق پیدا کرده‌ایم.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر حواشی عدم واگذاری سامانه موشکی S300 توسط روسیه به ایران گفت: هر دو طرف قرار داد بایستی به مفاد آن پایبند باشند که جمهوری اسلامی ایران به وظایف خود عمل کرد اما طرف دیگر به دلایل مختلف از این امر خودداری کرد.
 
فرمانده قرار گاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) در خصوص شکایت جمهوری اسلامی ایران از روسیه در این‌باره با بیان اینکه این موضوع توسط دولتمردان و وزارت دفاع دنبال می‌شود، گفت: از اول هم شبکه یکپارچه پدافند ما به S300 متکی نبود و ما این توانایی را داریم که بتوانیم از مراکز هسته‌ای و حساس کشورمان که حیثیت ملی‌مان محسوب می‌شود به خوبی دفاع کنیم که این یکی از ماموریت‌های با ارزش برای پدافند هوایی است.
 
اسماعیلی تصریح کرد: بخشی از این مراکز توسط یگان‌های نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه و بسیج محافظت می‌شوند که در این خصوص از هواپیمای‌های طرح پدافندی نیروی هوایی ارتش نیز استفاده کردیم و قرارگاه پدافند هوایی وظیفه انسجام تمام پتانسیل دفاع کشور را دارد که به واسطه عملکرد خوب آن تاکنون شاهد هیچ اتفاق ناخوشایندی نبودیم.

 تقلیل راداری موجود در کشور با کیفی‌سازی سامانه ها

وی با اشاره به کارگیری راد‌ارهای پیشرفته در برد‌های مختلف گفت: رادارهای برد بلند و کوتاه که به صورت فعال عمال می‌کنند اولین حساسه قرار گاه پدافند هوایی هستند اما آنچه اولویت اصلی ما محسوب می شود، شناسایی هواپیماهای با سطح مقطع راداری پایین، موشک‌های کروز و هواپیما‌های برد بلند استراتژیک دشمن است.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) اظهار داشت: علی‌رغم تمامی تحریم‌ها در ابعاد مختلف به فضل خدا با تکیه بر دانش بومی توانسته‌ایم سامانه‌های با تکنولوژی برتر را در درون کشور طراحی و تولید کنیم.
 
اسماعیلی افزود: در همین راستا ما در حال طراحی رادارهای دور برد کیهانی برای کشف اهداف در هزاران کیلومتر خارج از مرزهای ایران هستیم که این رادارها در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید. در حقیقت ما به دنبال تقلیل رادارهای موجود در کشور و کیفی سازی مباحث کشف و شناسایی اهداف مورد نظر هستیم.

 تغییر رفتار هواپیماهای امریکایی در قبال ایران

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) با اشاره به تغییر رفتار هواپیما‌های جاسوسی و شناسایی آمریکایی در قبال ایران به واسطه عملکرد پدافند هوایی کشور گفت: در رزمایش 89 در منطقه جاسک، 2 فروند هواپیمای جاسوسی فرا منطقه‌ای قصد نزدیکی به مرزهای آبی کشورمان را داشتند که با اخطار به موقع، تغییر رفتار داده و بدون کوچکترین تجاوز، مسیر را عوض کنند.
 
وی، دیدن و دیده نشدن و نیز کشف و شناسایی اهداف با سامانه‌های شنود الکترونیکی را از موفقیت‌های پدافند هوایی عنوان کرد و افزود: ما امروز به این افتخار نائل شدیم که یک دستاورد بی نظیر در خاورمیانه است. با این عملکرد و اقتدار، در رفتار هواپیماهای اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا که در اقصی نقاط کشورهای اطراف ما و بیرون از مرزها فعالیت می‌کنند تغییر ایجاد شده است.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) با بیان اینکه در موازانه‌های نظامی بحث پدافند و آفند موجبات تعادل را در هر منطقه‌ای فراهم می‌کند، گفت: ما امروز توانسته‌ایم پیشرفت‌های پدافندی را حتی بیشتر از بحث آفند داشته باشیم که این یک دستاورد بزرگ برای ما محسوب می‌شود.
 
اسماعیلی افزود: نیروهای فرامنطقه‌ای در کشورهای اطراف ما مانند پاکستان و آذربایجان ترکیه و عراق از سامانه‌ های مختلفی استفاده می‌کنند که برای مقابله با آنها به چند مولفه اصلی نیاز داریم.
 
وی گفت: ادوات و تجهیزات در خصوص کشف شناسایی و درگیری باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم متناسب با تهدیدات آن را به کارگیری کنیم که در این خصوص انواع رادارها، سامانه‌های شنود الکترونیکی، موشک و توپخانه‌ های ما به خوبی طرحی و به کارگیری می‌شود.
 
فرمانده قرار گاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) رفتار نظامی را یکی از مولفه‌های مهم دانست و افزود: ما باید بتوانیم از سامانه فرماندهی و کنترل برای یکپارچه سازی سامانه‌های دفاعی موجود و همچنین افزایش دقت و حجم آتش بهترین بهره برداری را داشته باشیم که در این خصوص به نقاط خوبی رسیدیم.
 
اسماعیلی اندیشه نظامی را مولفه مهم دیگری دانست و گفت: ما باید بدانیم که پدافند در عملیات‌های نامتقارن چه رفتاری داشته باشد و نیز بتوانیم از شکست‌ها و پیروزی‌های خود بهترین بهره برداری را کنیم که البته این مختص به چند سال اخیر نیست بلکه از ابتدای انقلاب در دستور کار بوده است.
 
وی به نقش پدافند هوایی در تمامی رزمایش‌های نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: این قرارگاه در جهت پوشش منسجم در منطقه، شرکت کننده بی بدیل تمامی رزمایش‌ها است اما برخی رزمایش‌ها نیز مختص پدافند است که به شکل تمرینات منطقه‌ای انجام می‌شود.
 
فرمانده قرار گاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) گفت: تاکنون در دو منطقه اصلی این رزمایش‌ها انجام شده و تا پایان سال نیز 2 رزمایش دیگر در 2 منطقه دیگر انجام خواهد شد تا بتوان استقلال تاکتیکی مناطق در زمان نبرد و انعطاف و چالاکی آنها را افزایش داد.
 
اسماعیلی به نقش پدافند هوایی در ارتقای امنیت ملی اشاره و تصریح کرد: اگر به مردم کشورهای اطراف نگاه کنیم، می‌بینیم که به دلیل حضور فیزیکی دولت‌های فرا منطقه‌ای در این کشورها ناراحت هستند اما در کشور ما این گونه نیست و به دلیل کنترل کامل فضای کشور هیچ پرنده‌ غیر مجازی از فضای کشور ما حق عبور ندارد.
 
وی پدافند را یک نیروی تخصصی دانست و گفت: هر چند که در دهه 50 انواع رادارهای انگلیسی، توپ‌های روسی و سامانه ‌های هوایی انگلیسی و سوئیسی و بعد از جنگ نیز سامانه‌های روسی و چینی وارد کشور شد اما تنها راه نگهداری و تعمیر و به کار گیری این سامانه‌ها بومی سازی آنها بود که اگر این کار انجام نمی‌شد، امروز ما کمتر از 10 درصد در امر دفاع موفق بودیم.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) خاطرنشان کرد: برای نمونه در سامانه‌ای مثل S200 آنقدر تغییرات داده‌ایم که به زودی نام آن را نیز تغییر خواهیم داد که این تغییر نام یعنی صفر تا 100 این سامانه بومی شده و می‌توانیم از آن در کاربردهایی که مد نظر خودمان است بدون نظر مستشاران خارجی بهره برداری کنیم.

فضای نبرد را برای دشمن مه آلود می‌کنیم

اسماعیلی افزود: ما باید بدانیم که دشمن از نبرد احتمالی با ما به دنبال چه نتیجه‌ای است. اگر به دنبال نابودی ایران هستند که البته خواب بیهودی است اما آنها می‌خواهند با حضور در برخی کشورها به شیوه کلاسیک با ما مقابله کنند اما روش ما نبرد نامتقارن است چرا که سامانه‌ها و دکترین نظامی دشمن بر اساس نبرد کلاسیک طراحی شده است.
 
وی نبرد نامتقارن را مانند بازی شطرنج دانست که علی رغم داشتن خانه‌ها و بازیکنان ثابت، اما هیچ گاه بازی به یک شکل جلو نمی‌رود و همین امر می‌تواند برای دشمن غافلگیر کننده باشد.
 
فرمانده قرارگاه افزود: ما باید با ایجاد سامانه‌های ارتباط امن تاکتیکی و مستقل، فضای نبرد را به نفع خودمان ابهام آمیز کرده تا برای دشمن مانند یک فضای مه آلود باشد که در این صورت می‌توانیم از سامانه‌های متحرک و ناشناخته خود استفاده کنیم.
 
اسماعیلی وظیفه قرارگاه را دفاع هوایی از تمام مرزهای ایران و نقاط حساسی مانند فرودگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و مراکز هسته‌ای دانست و تصریح کرد: برای انجام بهتر این وظیفه باید از تمام نیروهای مسلح استفاده کنیم که هر چند سامانه‌های ارتش سپاه و بسیج با هم تناسب تکنیکی ندارند ولی راهبرد و هدایت آنها توسط پدافند هوایی خانم الانبیاء(ص) انجام می‌شود و در این خصوص هیچ ناهماهنگی وجود ندارد.
 
وی مهمترین بعد دفاع را مردمی کردن آن دانست و گفت: با بکارگیری نیروهای بسیج در سر تا سر کشور در زمینه دیده بانی بصری این امر نیز تحقق پیدا کرده است.

 فرمانده قرار گاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) با تاکید بر اینکه برای ما موضوعات اقتصادی بر امنیت اولویت ندارد، اظهار داشت: هر چند عبور هواپیماهای تجاری از فضای ایران باعث ارتقاء توان اقتصادی می‌شود اما ما حاضر نیستیم امنیت خود را فدای اقتصاد کنیم و به هر پرنده‌ای اجازه بدهیم تا به هر نقطه از فضای کشورمان که می‌خواهد برود.
 
اسماعیلی با تاکید بر اینکه روزانه چند ده هواپیما در زمان‌های مختلف شبانه روز از مرزهای کشور وارد و خارج می‌شوند، گفت: تمامی اینها تحت کنترل کامل ما هستند و اگر قرار باشد هر هواپیمایی که به هر نقطه‌ای که می‌خواهد برود در حالی که ما مراکز حساس بسیار مهمی در کشور داریم، قرار گاه به وظیفه خود به درستی عمل نکرده است.برخی هواپیماهای مشکوک که شاید سودآوری بیشتری نیز داشته باشند می‌خواهند که از فضای ما استفاده کنند اما به آنها اجازه نخواهیم داد.
 
فرمانده قرار گاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) در خصوص حفاظت از شهرهای مهمی مانند تهران در مقابل حملات احتمالی گفت: تهران از نزدیکترین نقطه مرزی 600 تا 700 مایل فاصله دارد اما باید بدانیم که در بحث پدافند هوایی هیچ منطقه‌ای به صورت جزیره‌ای عمل نمی‌کند. حفاظت از منطقه تهران در برابر حملات موشکی مانند منطقه نطنز به سپاه محول شده هر چند آنها نیز در چرخه‌ یکپارچه هوایی و تحت کنترل و نظارت قرار گاه خاتم عمل می‌کنند.

اسماعیلی همچنین به موضوع آموزش به عنوان یکی از ملزومات موفقیت در صحنه‌های نبرد اشاره کرد و افزود: بحث تربیت نیروی انسانی در کشور ما با آموزه‌های صحیح و ولایت مداری از نکات بسیار مهم است چرا که پدافند یکی از جوان‌ترین بخش‌های نیروهای مسلح به حساب می آید که البته در این موضوعات کارهای زیادی کرده و به زودی دانشگاه افسری و درجه داری این قرار گاه به صورت مستقل تاسیس خواهد شد و معتقدیم موضوع آموزش از همان روزهای اول تا لحظه بازنشستگی نیروی باید استمرار داشته و تنها محدود به دانشگاه نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها