خانم‌ها باید سندرم پیش از قاعدگی را بشناسند و اثرات آن را کاهش دهند

با بدخلقی‌های ماهانه چه کنیم؟

امروز اصلا از اول صبح روز خوبی را شروع نکرده‌اید، خیلی کم‌حوصله و عصبی هستید، بدون آن که علت خاصی داشته باشد. سرتان درد می‌کند، از نظر روحی و جسمی احساس خستگی می‌کنید و از همه مهم‌تر آن که اصلا تحمل شنیدن صحبت‌هایی را که به هر دلیلی با آن موافق نیستید، ندارید و نسبت به آنها بشدت واکنش نشان می‌دهید. می‌دانید چرا؟ شما ممکن است دچار سندرم پیش از قاعدگی شده باشید. به بیان دیگر نشانه‌هایی را به طور ناخودآگاه بروز می‌دهید که ثابت می‌کند، در آستانه دوران قاعدگی هستید.
کد خبر: ۴۲۲۵۳۰

آشنایی با نشانه‌های این دوره که هر ماه در خانم‌ها با شدت و ضعف متفاوت بروز می‌کند، به شما کمک می‌کند تا آگاهانه نسبت به آنها برخورد و با روش‌هایی نیز آنها را کنترل کنید.

هورمون‌های دردسرساز!

اگر به دنبال علت این مساله می‌گردید که چرا بعضی وقت‌ها بدون آن‌که علت خاصی داشته باشد، عصبانی می‌شوید و اگر کسی ناراحت‌تان کند، به سرعت زیر گریه می‌زنید یا حتی بی‌دلیل و به طور عصبی و بشدت غذا می‌خورید، می‌توانید تقصیر را بدون احساس گناه به گردن نامتعادل بودن ترشح هورمون‌های استروژن، پروژسترون و در مواردی کمبود انواع ویتامین و آهن در بدنتان بیندازید. به بیان دیگر نشانه‌های پیش از قاعدگی، به دلیل این رخ می‌دهد که بدن به تغییرات هورمونی حساس می‌شود.

در واقع ۱۰ روز پیش از شروع قاعدگی، سطح هورمون‌های پروژسترون و استروژن در بدن به سرعت تغییر می‌کند و این تغییر باعث به وجود آمدن علائمی مانند نفخ شکم، تغییرات خلق و خو، کم‌حوصله و زود رنج شدن، سردرد، حساسیت سینه‌ها و خستگی می‌شود.

نزدیک ۹۰ درصد از زنان پیش از شروع پریودشان این نشانه‌ها را تجربه می‌کنند. جالب آن‌که نزدیک به کمتر از ۲۰ درصد از خانم‌ها، در این دوران دچار نشانه‌های شدیدتری نیز می‌شوند که روی فعالیت‌های طبیعی‌ زندگی و حتی روابط شخصی‌شان تاثیر می‌گذارد.

شرایط عصبی شما تعیین‌کننده است

دکتر زهرا مالایی، متخصص زنان و زایمان می‌گوید: برخی از محققان معتقدند که نشانه‌های پیش از قاعدگی صرفا به تغییرات هورمونی در زنان بستگی ندارد، بلکه شرایط عصبی فرد در روزهای پیش از آن در شدت بروز این علائم نقش دارد. یعنی زنانی که زمینه عصبی دارند، تغییرات خلق و خویی بیشتری را در این دوران از خود بروز می‌دهند. بعلاوه با افزایش سن و نزدیک شدن به دوران یائسگی به دلیل بروز تغییرات هورمونی خاص، زنان، عصبی‌تر می‌شوند، یعنی علائمی چون اضطراب، خستگی و افسردگی را بیشتر بروز می‌دهند.

برخورد پر تنش با همسر در دوره قاعدگی

رفتارهای پراسترس زنان در این دوره بر روابط آنها با دیگر افراد خانواده، بخصوص با همسرانشان بسیار تاثیر می‌گذارد. بی‌شک آگاه کردن همسر از این علائم و دلیل تغییر رفتارها و به بیان دیگر درک کردن خانم‌ها در این شرایط در کاهش علائم پیش‌از قاعدگی بسیار موثر است.

دکتر مالایی می‌افزاید: امروزه در کشورهای پیشرفته دنیا به افراد خانواده در ارتباط با نحوه برخورد با زنان در این دوره آگاهی داده می‌شود. در این راستا همسر و فرزندان یک خانم باید بدانند که در مقابل واکنش‌های عصبی مادر خانواده، سکوت و از برخوردهای متقابل جلوگیری کنند.

مشارکت همسران در کارهای مربوط به خانم‌ها مثل کمک در نگهداری فرزندان و امور خانه نیز در آرامش بخشیدن به خانم‌ها بسیار موثر خواهد بود. از سوی دیگر، خانم‌ها برای کاهش استرس‌هایشان در این دوران باید فعالیت‌های ذهنی و بدنی خود را تا حدی کاهش دهند.

پیاده‌روی به شما آرامش می‌دهد

یک توصیه جدی به خانم‌ها در این دوران آن است که ورزش کنند، بخصوص وقتی که حس می‌کنند، بی‌حوصله و کم‌تحمل شده‌اند. دکتر مالایی می‌گوید: پیاده‌روی قبل از شروع قاعدگی در کاهش درد آن بسیار موثر است. علاوه بر اثرات جسمی، قدم زدن موجب احساس آرامش و کاهش استرس نیز می‌شود. زنان می‌توانند با تعیین زمان قاعدگی، از روزهای قبل ازشروع این دوره با انجام ورزش و تکنیک‌های انبساط فکری همچون یوگا به کنترل و کاهش شدت نشانه‌های آن کمک کنند.

غذای کم‌حجم بخورید

آنچه نباید فراموش شود آن که زنان سعی کنند چند روز پیش از قاعدگی، تا پایان دوره 7 یا 10 روزه قاعدگی در خوردن غذا زیاده‌روی نکنند و از خوردن غذاهای بسیار شیرین و پرنمک بپرهیزند. بعلاوه به جای خوردن غذاهای حجیم و زیاد، بیشتر از میوه و سبزیجات تازه، ‌مرغ و ماهی استفاده و سعی کنند آنها را با حجم کم مصرف کنند. بعلاوه از مصرف مواد نفاخ از 7 ـ 5 روز قبل از شروع عادت ماهانه بشدت پرهیز کنند.

مکمل‌های غذایی مصرف کنید

مصرف مکمل‌های غذایی یعنی کلسیم و ویتامین بسیار مفید است، کما این که بسیاری از بیماران وقتی انواع ویتامین و مواد معدنی به مقدار مناسب دریافت می‌کنند، کمتر دچار گرفتگی‌های عضلانی می‌شوند. استفاده از کلسیم، پتاسیم و منیزیم می‌تواند در کاهش درد دوران قاعدگی نیز موثر باشد. نکته دیگر آن‌که مصرف کافئین را در این دوران باید به حداقل کاهش داد؛ چراکه مصرف کافئین موجود در قهوه، چای و نوشابه‌های گازدار و شکلات ، تحریکات عصبی دوران قاعدگی را بیشتر می‌کند.

درد‌های آزاردهنده

درد قبل از قاعدگی هم عارضه شایعی است که تعداد زیادی از دختران و زنان با نزدیک شدن به دوره قاعدگی دچار آن می‌شوند، به نظر می‌رسد این دردها ناشی از انقباض رحمی هستند اما فراموش نکنید که اضطراب و تنش‌های عصبی در بروز این دردها تاثیر دارد.

دکتر مالایی در این باره می‌گوید: دردهای دوران قاعدگی هم معمولا در یک یا دو روز ابتدای قاعدگی بروز می‌کند که نشانه تخمک‌گذاری هستند، ولی در صورت طولانی شدن این دردها، خانم‌ها می‌توانند از مسکن‌هایی چون بروفن و در صورت تداوم از مسکن‌های کدئینی استفاده کنند، البته در برخی موارد هم می‌توان از قرص‌های هورمونی برای کاهش این دردها استفاده کرد.

فراموش نکنید هر چقدر در ایجاد آرامش و دور بودن از تنش‌های عصبی موفق‌تر باشید، در دوره پیش از قاعدگی، پس از آن و حتی در روزهایی غیر از آن از تغییرات خلقی و عصبی، کمتر آسیب خواهید دید.

پونه شیرازی ‌/‌ گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها